سایر انحرافات جنسی

اختلال تماشاگری جنسی





 

اختلال تماشاگری جنسی

اختلال تماشاگری جنسی اختلالی است که باعث می شود خیال پردازی های جنسی، تمایلات و رفتارهای جنسی یک فرد وابسته به موقعیتی باشد که در آن کسی برهنه، در حال تعویض لباس یا انجام عمل جنسی است.
در واقع کسی که مبتلا به این اختلال است از تماشای دیگری در حالت های گفته شده، تحریک می شود.

علائم و نشانه های اختلال تماشاگری جنسی

برای تشخیص این اختلال، علائم و نشانه های زیر باید در فرد مشاهده شوند:
• فرد با مشاهده مخفیانه کسی در حالی که برهنه است، دارد لباس هایش را عوض می کند یا در حال فعالیت جنسی است شدیداً از نظر جنسی تحریک بشود. این وضعیت باید به مدت حداقل 6 ماه ادامه داشته باشد.
• این رفتارها باید بدون رضایت و آگاهی طرف مقابل باشد و عملکرد فرد بیمار را در حوزه های اجتماعی، شغلی یا دیگر حوزه های مهم زندگی مختل کرده باشد.
• فرد باید حداقل 18 سال داشته باشد.
چه کسانی در خطر ابتلا به اختلال تماشاگری جنسی قرار دارند؟
این اختلال به ندرت در زنان دیده می شود و حداقل سن برای تشخیص آن در یک فرد، 18 سال است، چون می توان مطمئن بود که در این سن فرد حتماً به بلوغ جنسی رسیده است.
سوء استفاده جنسی در دوران کودکی، مصرف مواد مخدر و نیاز جنسی بیش از حد، عواملی هستند که می توانند احتمال ابتلا به این اختلال را بالا ببرند.

علل اختلال تماشاگری جنسی

مثل باقی اختلالات جنسی، علت دقیق ابتلا به این اختلال هنوز مشخص نیست اما بسیاری از پژوهشگران معتقدند که قربانی تجاوز جنسی شدن در دوران کودکی، می تواند علت این اختلال باشد.
کودکانی که مورد سوء استفاده جنسی قرار می گیرند. بیشتر احتمال دارد که مبتلا به انحرافات جنسی شوند.

درمان اختلال تماشاگری جنسی

به منظور اینکه فرایند درمان موفقیت آمیز باشد، فرد مبتلا به اختلال تماشاگری جنسی باید بخواهد که الگوی رفتاری اشتباهش را تغییر دهد. این کار ممکن است دشوار باشد اما شدنی است و با روش های درمانی ای مثل روش های زیر امکان پذیر است:

درمان رفتاری

در این درمان، فرد یاد می گیرد که تمایلاتش به تماشای دیگران را کنترل و از روش های سالم دیگری برای لذت و ارضای جنسی استفاده کند.

درمان شناختی

فرد در این درمان به شناخت کاملی از اختلالش می رسد و یاد می گیرد که رفتارش را تغییر بدهد. او نمی تواند تمایلات جنسی اش را تغییر بدهد اما می تواند رفتارهای مخرب را سرکوب کند.

روانکاوی

در این نوع از روان درمانی، درمانگر در مرحله اول تلاش می کند تجربیات ناگوار گذشته را که منجر به این اختلال شده اند مشخص کند و به بیمار آگاهی بدهد.
با آشکار شدن این ریشه ها در ناخود آگاه، فرد می تواند از نظر احساسی و عقلی با اتفاقات هولناک گذشته مواجه و برای حل مشکلاتش توانمند شود.
استفاده از خدمات مشاوره و روان‌ درمانی بهترین روش برای درمان انحرافات جنسی. گاهی اوقات هم ممکن است برای کنترل تمایلات و نیازهای جنسی، دارو تجویز شود.
در ادامه مطاله مقاله «انواع انحرافات جنسی» را به شما پیشنهاد می کنیم.
چنانچه علائم و نشانه های اختلال تماشاگری جنسی را در خودتان یا یکی از نزدیکانتان مشاهده می کنید، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *