آیدانیتو > آموزش دستشویی رفتن به کودکان
کودک

آموزش دستشویی رفتن به کودکان






 

آموزش دستشویی رفتن به کودکان

موضوع آموزش دستشویی رفتن به کودکان برای بسیاری از والدین موضوع پرچالشی است. یک زمانی در زندگی هر کودکی فرا می رسد که باید پوشک را کنار بگذارد و موقعی که پیام های نیاز به ادرار و مدفوع کردن را دریافت می کند، از لگن یا توالت استفاده کند. دغدغه والدین این است که چطور و با چه روش هایی باید این عمل را به کودک آموزش داد.

نشانه های آمادگی کودک برای یادگیری دست شویی رفتن

کودکان معمولاً بین 2 تا 4 سالگی آمادگی دستشویی رفتن را پیدا می کنند. اگر به عنوان والد یک کودک به دنبال آموزش دستشویی رفتن به او هستید، باید نشانه هایی شبیه به نشانه های زیر را در او ببینید تا مطمئن شوید که آماده این کار است:

  • توانایی راه رفتن و نشستن در بازه های زمانی کوتاه
  • بروز نشانه های استقلال برای انجام کارهای پیچیده
  • توانایی نه گفتن
  • علاقه به تماشای والد موقع رفتن به دستشویی
  • خشک ماندن پوشک به مدت دو ساعت
  • صحبت کردن با شما در مورد این که ادرار یا مدفوع دارد (اگر بتواند در موردش با شما صحبت کند، به این معنی است که برای یادگیری دستشویی رفتن آماده است)
  • بی علاقگی به پوشیدن پوشک
  • توانایی پوشیدن و درآوردن شلوار
  • توانایی انجام کارهای ساختارمند و چند مرحله ای

اگر فکر می کنید که کودک شما آماده یادگیری دست شویی رفتن است، اولین قدم تصمیم گیری در مورد این موضوع است که می خواهید استفاده از لگن را به او یاد بدهید یا توالت را؟

 

استفاده از لگن مزایایی دارد. این وسیله متحرک است و بعضی کودکان آن را کمتر از توالت ترسناک می دانند. قبل از هر چیز تلاش کنید که بفهمید کودک شما با کدام راحت تر است. بعضی والدین کودکشان را تشویق می کنند که هم از لگن استفاده کند و هم از دست شویی.

آغاز آموزش دست شویی رفتن به کودکان

برای آموزش دستشویی رفتن به کودکان ، وقتی مطمئن شدید که نیاز به یادگیری دست شویی رفتن در فرزند شما وجود دارد، می توانید با مراحل زیر شروع کنید:

زمان بندی

  • وقتی می دانید کودک نیاز به دست شویی رفتن دارد، مثلاً 30 دقیقه بعد از غذاخوردن، او را روی لگن بنشانید.
  • حواستان به کودک و حالت هایش باشد تا بدانید که چه زمانی نیاز به دست شویی رفتن دارد. این را می توانید از حالت هایش مثل نحوه راه رفتن یا نشستن بفهمید. بعد او را به سمت دست شویی هدایت کنید.

تشویق و یادآوری به کودک

  • وقتی کودک موفق به دستشویی کردن می شود و به این استقلال می رسد، او را تشویق کنید. مثلاً می توانید بگویید: «من به تو افتخار می کنم که روی لگن (یا توالت فرنگی) می نشینی و دیگر با پوشک کاری نداری» حتی می توانید به او جایزه دهید.
  • در طول روز، گاهی اوقات به کودک یادآوری کنید که نیازمند رفتن به دست شویی است.
  • اگر کودک فراموش کرد به دست شویی برود و خودش را کثیف کرد، هرگز او را دعوا نکنید. طبیعی است که او گاهی در اولین روزها و هفته های یادگیری دست شویی رفتن اشتباه کند.


نحوه لباس پوشیدن

  • پوشیدن پوشک را متوقف کنید (به جز در شب و موقعی که کودک خواب است) و به جایش پوشیدن لباس زیر را به او آموزش بدهید.
  • لباس هایی را به تن کودک بپوشانید که تعویضشان برای او راحت باشد و بتواند موقع رفتن به دست شویی، به راحتی آن ها را از تن خارج کند.

رعایت بهداشت

  • به کودک یاد بدهید که بعد از ادرار و مدفوع چطور خودش را تمیز کند.
  • به کودک یاد بدهید که حتماً بعد از استفاده کردن از توالت دست هایش را بشوید.

در آخر می توان گفت که هر کودکی خصوصیات منحصر به فردی دارد و در زمانی متناسب با شخصیتش برای دست شویی رفتن آماده می شود. آن چه مهم است این است که فرایند آموزش توالت رفتن به کودکان با کمک والدین و همراه با آموزش، صبروحوصله و تشویق باشد.

مشاوره کودک در آیدانیتو

خوشبختانه امروزه فرهنگ مثبت استفاده از خدمات مشاوره ای و روانشناختی بیشتر از همیشه جا افتاده است و شهروندان جامعه برای حل مشکلات و بحران های فردی و خانوادگی، به جای اینکه از یک دوست، آشنا یا اعضای فامیل کمک بگیرند، از یک مشاور مشورت می گیرند. کسی که در این زمینه تخصص و تجربه دارد.
مشاوره کودک یکی از مهم ترین موضوعات مشاوره ای است چون نتایج پژوهش های مختلف روانشناختی نشان می دهند که بخش اعظمی از شخصیت ما در پنج سال اول زندگی شکل می گیرد. و اکثر ما در این پنج سال، بیش از هر کسی با والدین و سایر اعضای خانواده مان در تماس هستیم.
در فرایند مشاوره کودک، والدین، معلم ها و سایر بزرگسالانی که با کودکان در تعامل هستند، از مهارت های مورد نیاز برای تعامل با کودک، مخصوصاً در مراحل  مهم و تأثیرگذار رشد او آگاه می شوند. دستشویی رفتن کودکان هم یکی از این مراحل است و هرچقدر یک پدر یا مادر اطلاعات بیشتری در زمینه روانشناسی کودک داشته باشد، بهتر می تواند فرزندش را دز این مرحلی یاری کند.
آیدانیتو یک فضای هوشمند مشاوره و آموزش است. مشاوران متخصص و باتجربه آیدانیتو این توانایی را دارند که در زمینه های مختلف خانواده، اختلالات روانی، کودک و نوجوان، ازدواج، طلاق، خیانت، ترک اعتیاد، موضوعات تحصیلی، شغلی، مهاجرت، نظام وظیفه و….به مخاطبان مشاوره تلفنی بدهند. آموزش دستشویی رفتن به کودک موضوع مهمی است که می تواند به واسطه یک مشاور کودک حرفه ای به والدین یا مراقبان کودک آموزش داده شود.

چرا مشاوره تلفنی؟

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که دلیل استقبال روز افزون افراد جوامع از مشاوره های غیر حضوری مثل مشاوره تلفنی چیست. در پاسخ به این سؤال می توان گفت که در دنیای امروز، مشاوره تلفنی مزایای فراوانی دارد. مزایایی مثل:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن نسبت به مشاوره های حضوری
  • پاسخگو بودن در مواقع بحرانی که دسترسی به مراکز مشاوره حضوری امکان پذیر نیست
  • صرف زمان کم تر نسبت به مشاوره های حضوری
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی
در این مقاله به موضوع آموزش دست شویی رفتن به کودکان پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله از پوشک گرفتن بچه را به شما پیشنهاد می کنیم.
برای اطلاعات بیشتر در زمینه روش های آموزش دست شویی رفتن به کودکان ، می توانید با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 


0 دیدگاه در “آموزش دستشویی رفتن به کودکان

  1. المیرا توانگر گفت:

    سلام، با مادرانی که به دلیل تنبلی از اموز ش دستشویی رفتن به کودکان خود طفره می روند چگونه برخورد کنیم

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      چنین مادرانی در حقیقت آسیب شدیدی رو به فرزندشون وارد می کنند. باید بررسی کرد که چرا این افراد تا این حد نسبت به این مرحله مهم و تاثیرگذار از رشد فرزندشون بی اهمیت هستن. اگر چنین شخصی رو می شناسید سعی کنید اون رو از اهمیت آموزش دستشویی رفتن به کودکان آگاه کنید. اگر کودک در اولین سال های زندگی دست شویی رفتن رو یاد نگیره ، ممکنه حتی در بزرگسالی هم با این موضوع مشکل داشته باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *