آیدانیتو > رفتار صحیح با خانواده همسر
همسرداری

رفتار صحیح با خانواده همسر

 

رفتار صحیح با خانواده همسر

وقتی با کسی ازدواج می کنیم فقط آن فرد وارد زندگی ما نشده بلکه خانواده اش هم وارد زندگی ما شده اند. ما نمی توانیم همسرمان را از افراد خانواده اش جدا کنیم. این کار نه عقلانی است و نه اخلاقی. خانواده همسر یک بخش جدایی ناپذیر از زندگی ما هستند.

ممکن است گاهی برقراری ارتباط با خانواده همسر آسان نباشد. به هر حال طول می کشد تا زن یا مردی اعضای خانواده همسرش را به خوبی بشناسد و یاد بگیرد که برای یک تعامل سازنده و با کیفیت با آن ها، چه رفتاری باید داشته باشد.

افراد متأهل باید به رفتار صحیح با همسر اهمیت بدهند و هر آنچه را که لازم است برای حفظ یک رابطه سالم با والدین و خواهرها یا برادرهای همسرشان یاد بگیرند. چنین رابطه ای موجب صمیمیت و آرامش می شود و کیفیت رابطه زناشویی را افزایش می دهد.

در این مقاله به نکاتی برای رفتار صحیح با خانواده همسر می پردازیم:

به آن ها علاقه نشان بدهید

شناخت بیشتر خانواده همسر به شما کمک می کند تا رفتار مناسب تری با آن ها داشته باشید. سعی کنید با آن ها گفت و گو کنید و از ایده ها، باورها و علائقشان باخبر شوید. وقتی شما به پدر و مادر همسرتان نشان بدهید که به تعامل با آن ها علاقه مند هستید، صمیمت و احترام میان شما بیشتر و عمیق تر می شود.

مؤدب باشید

هرگز به خانواده همسرتان توهین نکنید یا آن ها را مسخره نکنید. نه تنها وقتی در کنارشان هستید بلکه در تنهایی و در کنار همسرتان هم با ادب و احترام در مورد اعضای خانواده اش صحبت کنید.

همسرتان را در تنگنا قرار ندهید

به هیچ عنوان از همسرتان نخواهید که میان شما و خانواده اش یکی را انتخاب کند. این خواسته کاملاً بی معنی است. ما حق نداریم از کسی بخواهیم که رابطه اش را با اعضای خانواده اش قطع کند.

شما باید با همکاری و مشورت با همسرتان، در رفت و آمد ها با خانواده همسر تعادل ایجاد کنید اما نمی توانید خانواده همسر را حذف کنید.

مرزهایی را مشخص کنید

آدم ها وظیفه ندارند همه امور زندگی شان را با سلیقه و نظر خانواده همسرشان هماهنگ کنند. به جای جنگ و درگیری با خانواده همسرتان، آن ها را از قوانین زندگی تان مطلع کنید.

البته قبل از این اطلاع رسانی حتماً با همسرتان صحبت کنید و در مورد قوانین، لزوم اجرای آن ها و عدم اجازه به دیگران برای دخالت و تغییر قوانین، به توافق برسید.

به عنوان مثال شاید شما به فرزندتان اجازه ندهید که در طول هفته تا دیروقت بیدار بماند، پس وقتی اعضای خانواده همسرتان در منزل شما هستند و اصرار دارند که فرزند شما بیدار بماند و همراه با آن ها فیلمی را تماشا کند، آن ها را در جریان قوانین تان قرار دهید. البته این کار را در کمال ادب و احترام انجام دهید.

وقتی که لازم است، قاطع باشید

بهتر است گاهی قاطع باشید و پیام هایی را به خانواده همسرتان انتقال بدهید که بعضی چیزها را برای همیشه مشخص کنند.

مثلاً اگر موقعیت مناسبی برای مهمان داری کردن ندارید و خانواده همسرتان سرزده به خانه شما می آیند، به خوبی از آن ها پذیرایی کنید. اما در آخر حتماً به آن ها بگویید که ترجیح می دهید مهمان ها قبل از آمدن به خانه شما تماس بگیرند و بی خبر نیایند.

مهربان باشید

محبت و مهربانی بهترین راه حل برای بسیاری از مشکلات هستند. شما باید در عین اینکه خانواده همسرتان را از سبک زندگی و قوانین تان آگاه می کنید، با آن ها مهربان باشید.

در این صورت می توانید با حفظ مرزها و محدودیت ها با هم دوستی کنید. اگر می دانید پدر یا مادر همسرتان غذای خاصی را دوست دارد، در مهمانی ها آن غذا را بپزید. اگر تفریح خاصی وجود دارد که می توانید در کنار هم انجام دهید از این کار دریغ نکنید.

این پیام را به خانواده همسرتان منتقل کنید که آن ها را دوست دارید.

همسرتان را محدود نکنید

ممکن است گاهی اوقات شما نتوانید به علتی با خانواده همسرتان معاشرت کنید اما این حق را از همسرتان نگیرید که به دیدار خانواده اش برود.

به عنوان مثال شاید شما برنامه ای داشته باشید و نتوانید به خانه خانواده همسرتان بروید. اما این نباید باعث شود که او را از لذت بردن از تعامل با خانواده اش منع کنید.

پیش داوری نکنید

بعضی از آدم ها به طور کلی دید خوبی به خانواده همسر ندارند و مادرشوهر یا مادرزن را دشمن خودشان می دانند.

همین قضاوت منفی و غیر منطقی ریشه بسیاری از تعارضات با خانواده همسر است. این تصورات بی پایه و اساس را کنار بگذارید و به منظور رفتار صحیح با خانواده همسر با نگاهی مثبت وارد رابطه با خانواده همسر بشوید.

از دید خانواده همسر به مسائل نگاه کنید

اگر از دید خانواده همسرتان به مسائل نگاه کنید متوجه می شوید که بسیاری از مسائل ناراحت کننده اصلاً اهمیت چندانی ندارند.

مثلاً اگر می بینید مادر همسرتان مدام با او تماس می گیرد و می خواهد بداند که همسرتان کجاست و چه می کند، او را آدم فضولی ندانید. به جایش به این فکر کنید که او یک مادر است و فرزندش را عاشقانه دوست دارد.

لازم نیست خانواده همسرمان را به اندازه خانواده خودمان دوست داشته باشیم. فقط کافی است از آن ها هیولا نسازیم، درکشان کنیم و با رعایت مرزها عمیقاً دوستشان داشته باشیم. یک رابطه سالم با خانواده همسر به نفع خودمان، همسرمان و کیفیت زندگی مشترکمان است.

در ادامه مطالعه مقاله مشاوره روانشناسی آنلاین و مشاوره خانواده رایگان را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاع از راهکارهایی برای حل تعارضات با خانواده همسر، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید. و شماره مشاور خانواده خود را دریافت کنید تا بتوانید مشاوره تلفنی دریافت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *