آیدانیتو > برونگرایی
رشد و توسعه ی فردی

برونگرایی

 

برونگرایی

برونگرایی به معنای دریافت امید، انگیزه و انرژی از دنیای بیرون و آدم های دیگر است. برونگراها تمایل زیادی به روابط و تعاملات اجتماعی دارند. برونگرایی یک ویژگی شخصیتی است که توجه آدم ها را به جهان بیرون از ذهنشان جلب می کند. در واقع رضایت یک فرد برونگرا وابسته به ارتباطش با دیگران و دنیای اطراف است.

خصوصیات یک فرد برونگرا

آدم های برونگرا معمولاً دارای ویژگی های زیر هستند:

  • زیاد صحبت می کنند.
  • پر انرژی هستند.
  • ماجراجو هستند.
  • سریعاً نسبت به محرک های بیرونی واکنش نشان می دهند.
  • در گروه های اجتماعی بزرگ احساس خوبی دارند.
  • به راحتی افکار و احساساتشان را بروز می دهند.
  • اتفاقات و افراد دیگر برایشان الهام بخش است.
  • در تنهایی دچار احساس ملال می شوند.

آدم های برونگرا به گفت و گو با دیگران، بیرون رفتن از خانه و در میان جمع بودن علاقه زیادی دارند. آن ها از گروه های اجتماعی انگیزه می گیرند و ممکن است به کنترل دیگران و مدیریت آدم ها هم علاقه مند باشند.

اغلب اوقات برونگراها از در مرکز توجه بودن لذت می برند، نقش رهبری در فعالیت های گروهی برایشان جذاب است و معمولاً مورد علاقه دیگران  هستند. آن ها بیشتر اوقات بعد از گفتن چیزی یا انجام کاری به نتیجه اش فکر می کنند. معمولاً افرادی که به ورزش های پرخطری مثل پاراگلایدر و پرش از هواپیما علاقه دارند، برونگرا هستند.

برونگرایی در برابر درونگرایی

برونگراها اساساً به اتفاقات جهان بیرونی علاقه دارند. اما دغدغه درونگراها دنیای درونشان است. در حالی که درونگراها تحت تأثیر عواملی مثل ایده ها، خاطرات و مسائل شخصی هستند، برونگراها تمایل دارند که ایده های خودشان را در تعامل با دیگران و شرکت در گروه های اجتماعی بسازند.

برونگراها در کل به واسطه مهارت های ارتباطی قوی و اشتیاقشان به حوزه های اجتماعی شناخته می شوند. رهبران برونگرا می توانند با رفتار و اعمالشان تأثیری همیشگی بر دنبال کنندگانشان بگذارند و آن ها را شبیه به خودشان کنند. در حالی که رهبران و مدیران درونگرا تمایل دارند که زیردستانشان را به استفاده از خلاقیت برای رسیدن به اهداف تشویق کنند.

مهم نیست که فردی درونگرا باشید یا برونگرا. آنچه اهمیت دارد این است که محیط زندگی و کاری یک فرد برونگرا یا درونگرا متناسب با خصوصیاتش باشند. خودشکوفایی یک انسان برونگرا یا درونگرا وابستگی زیادی به موقعیت او دارد.

آدم های درونگرا نمی توانند در خانواده ای با معاشرت های زیاد با آرامش زندگی کنند یا در شغل هایی مثل مدیریت روابط عمومی موفق باشند. تنهایی و خلوت کردن با خود معمولاً برای برونگراها جذاب نیست و شغل هایی مثل مترجمی، نویسندگی و کارهای هنری ای که نیازمند تنهایی هستند، آن ها را کسل می کنند.

دلایل برونگرایی

اینکه دقیقاً چه عاملی انسان ها را برونگرا یا درونگرا می کند موضوع بحث تحقیقات بسیاری در روانشناسی بوده است.

پژوهشگران بر این باورند که همچون سایر خصوصیات روانشناختی، دو عامل ژنتیک و محیط بر درونگرایی یا برونگرایی آدم ها تأثیر می گذارند.

  • تحقیقاتی بر روی دوقلوها نشان می دهند که عوامل ژنتیکی بین 40 تا 60 درصد در درون گرایی یا برون گرایی نقش دارند.
  • محیط هم می تواند در شکل گیری این خصوصیت تأثیرگذار باشد. بعضی پژوهش ها نشان می دهند که تجربیات فردی خواهرها و برادرهایی که در خانواده ای یکسان به دنیا آمده اند بر درون گرا یا برون گرا شدن آن ها تأثیر گذاشته است. برخی هم معتقدند که مغز انسان های درونگرا و برونگرا با هم متفاوت‌اند.

برونگرایی یا درونگرایی فقط خصوصیات شخصیتی هستند و مزیت محسوب نمی شوند. اما اینکه برونگراها و درونگراها در جای مناسبی قرار بگیرند، قطعاً به نفع خودشان و جامعه است.

در ادامه مطالعه مقاله «فنون مذاکره» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای آگاهی از شغل های مناسب برای افراد برونگرا می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *