زندگی مشترک

آسیب های ازدواج اجباری






 


ازدواج اجباری

ازدواج اجباری ازدواجی است که در آن زن، مرد یا هر دو راضی به آغاز یک زندگی مشترک در کنار هم نیستند. البته اغلب اوقات این زنان هستند که مجبور به این نوع ازدواج می شوند. ازدواج به سبک اجباری در قدیم شایع تر بود. اما امروزه همچنان در بعضی نقاط جهان، مخصوصاً روستاهای کشورهای توسعه نیافته، ازدواج زوری اتفاق می افتد.

 ممکن است خانواده ها به دلایلی مثل سنت های اشتباه، فقر و … فرزندشان را مجبور به ازدواج با کسی کنند. یکی از دردناک ترین حالت های این ازدواج وقتی است که دختر بچه ای را به عقد مرد بزرگسالی در می آورند. چنین ازدواجی می تواند از سوی والدین، سرپرستانی مثل برادر بزرگتر، دایی یا به صورت قبیله ای به فرد تحمیل شود.

حکم شرعی ازدواج اجباری

از نظر شرعی عقدی که به اجبار باشد و زن، مرد یا هر دو به آن راضی نباشند، باطل است. در دین اسلام ازدواج اجباری مشروعیت ندارد. این نوع ازدواج نوعی خشونت جنسی است و در اکثر مواقع دخترها قربانیان اصلی آن هستند.

ازدواج اجباری و حقوق بشر

ازدواج اجباری طبق هیچ قانونی و در هیچ فرهنگی قابل توجیه نیست. در بسیاری از کشورهای جهان چنین ازدواجی خشونت خانگی و در بعضی مواقع کودک آزاری محسوب می شود. به عنوان مثال در قانون کشور نروژ، هر کسی که از طریق خشونت، اجبار، فشار یا هر رفتار ناشایست دیگری کسی را مجبور به ازدواج کند، مجازات خواهد شد.

مجازات ارتکاب به این جرم 6 سال حبس خواهد بود. معاونت در این جرم هم مجازات در پی خواهد داشت. باید به این نکته توجه داشت که ازدواج زوری با ازدواج سنتی متفاوت است. در ازدواج سنتی دختر و پسر از قبل همدیگر را نمی شناسند و به هم علاقه ندارند. اما بعد از خواستگاری و در جلسات آشنایی با همدیگر آشنا می شوند و با آگاهی انتخاب می کنند که با هم ازدواج کنند یا نه. اما در ازدواج به سبک اجباری یکی از همسران یا هر دو به این ازدواج راضی نیستند و حق انتخاب یا شکایت ندارند.

 

ازدواج اجباری دختر

در اکثر مواقع، قربانیان ازدواج زوری دختران هستند. فرهنگ اشتباه و فقر دو عامل بسیار مهمی اند که موجب می شوند والدینی که معمولاً از تحصیلات و آگاهی بسیار پایینی برخوردارند دختران کم‌سن و سال را به عقد کسی دربیاورند که مورد علاقه دختر نیست.

 ازدواج اجباری دختر معمولاً با مردی چندین سال بزرگتر از او است. شاید پدر و مادری که شرایط ازدواج اجباری دختر را فراهم می‌کنند فکر کنند که دختر به مرور زمان به زندگی با همسرش عادت می‌کند. اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که دخترانی که بدون رضایت قلبی ازدواج می‌کنند از نظر روانی شدیداً آسیب می‌بینند، از رابطه جنسی نفرت پیدا می کنند و از مردها می‌ ترسند.

ازدواج اجباری پسر

ازدواج به سبک اجباری فقط مخصوص دختران نیست و ازدواج اجباری برای پسران هم اتفاق می افتد و قربانی می گیرد. مخصوصاً در شهرها، روستاها و خانواده‌های شدیداً سنتی که حقی برای انتخاب فرزندان قائل نیستند و عشق و علاقه را لازمه یک زندگی مشترک موفق نمی دانند ممکن است به راحتی همسری برای پسرشان انتخاب کنند و هرگز از او نپرسند که از این انتخاب راضی است یا نه.

ازدواج اجباری پسر هم معایب و آسیب‌های خودش را دارد. به عنوان مثال، پسرانی که بدون علاقه ازدواج می‌کنند، ممکن است به همسرشان خیانت کنند و برای تجربه‌ی عشق وارد روابط فرازناشویی بشوند.

آسیب های روانی ازدواج اجباری

وقتی کسی احساس کند که هیچ حق انتخاب و کنترلی در زندگی اش ندارد، احتمال ابتلا به افسردگی در او بسیار بالا می‌رود. حتی گاهی اوقات کسانی که مجبور به ازدواج می شوند به خودشان صدمه می زنند یا خودکشی می کنند. زندگی ای که فرد به آن راضی نیست، می تواند از مرگ بدتر باشد.

ازدواج اجباری کودکان

از هر نٌه دختر، یک نفر در کشورهای در حال توسعه، قبل از سن 15 سالگی مجبور به ازدواج می شود. ازدواج اجباری کودکان در سراسر جهان اتفاق می افتد اما در مناطق فقیر نشین و کشورها و شهرهای فاقد ثبات اقتصادی، آمار بالاتری دارد.

وقتی کودکی ازدواج می کند، دنیای کودکی اش به دنیای سرشار از مسئولیت یک زن متأهل و حتی گاهی یک مادر تبدیل می شود. آگاهی در مورد مضرات ازدواج اجباری کودکان، مبارزه با فقر و حمایت قانونی از کودکان می تواند به این رسم اشتباه پایان بدهد.

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «بهترین سن ازدواج» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

آیا ازدواج اجباری موجب شده که شما در یک زندگی مشترک ناخواسته قرار بگیرید؟ در شرف یک ازدواج اجباری هستید و از آینده می ترسید؟ برای آگاهی از راهکارهای حل این مشکل با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 


1 دیدگاه در “آسیب های ازدواج اجباری

  1. ناشناس گفت:

    0.5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *