آیدانیتو > نشانه‌های هوش هیجانی پایین
هوش هیجانی

نشانه‌های هوش هیجانی پایین

نشانه‌های هوش هیجانی پایین

برخورداری از هوش هیجانی پایین مشکلی است که می‌تواند بر طیف گسترده‌ای از روابط اجتماعی تأثیر بگذارد. بعضی از متخصصان اعتقاد دارند که برای موفقیت کلی در زندگی، اهمیت هوش هیجانی حتی از IQ هم بیشتر است.

آخرین باری را به‌خاطر بیاورید که کسی احساس شما را درک نکرد و شما در یک بحث و جدل گرفتار شدید. یا آخرین باری که به دلیل عدم درک احساسات و افکار کسی با او دعوا کردید. هوش هیجانی همان چیزی است که به شما کمک می‌کند تا در چنین موقعیت‌هایی قرار نگیرید.

افرادی که هوش هیجانی کمی دارند معمولاً با همکارها، دوستان، اعضای خانواده و دیگر آشنایانشان درگیر می‌شوند. به عبارتی می‌توان گفت که هوش هیجانی پایین به ضرر همه‌ی ما است. چون ما در اجتماع زندگی می‌کنیم و موفقیت در روابط، عامل مهمی در موفقیت کلی ما است.

در این مقاله به نشانه‌های هوش هیجانی پایین می‌پردازیم:

گرفتار شدن در مشاجره‌ها

احتمالاً شما کسی را می شناسید که همیشه با دیگران درگیر است و مدام با دوستان، افراد خانواده، همکارها و حتی غریبه‌ها می‌جنگد. افرادی که دارای هوش هیجانی پایینی باشند، توانایی بسیار کمی در درک احساسات و افکار دیگران دارند و به همین دلیل مدام گرفتار بحث و جدل می‌شوند.

ناتوانی در درک احساسات دیگران

فردی با هوش هیجانی پایین متوجه نمی‌شود که در لحظه‌ای خاص همسرش عصبانی است یا همکارش رنجیده است و رفتار نامناسبی انجام می‌دهد و آن‌ها را عصبانی‌تر و آزرده‌تر می‌کند. یکی از ویژگی‌های بارز افرادی با هوش هیجانی پایین عدم درک احساسات دیگران است و همین خصوصیت آن‌ها را از نزدیکانشان دور می‌کند.

اعتقاد به اینکه دیگران بیش از حد حساس هستند

ممکن است کسی که هوش هیجانی پایینی دارد، گه‌گاه جوک‌های نامناسبی بگوید و دیگران را ناراحت کند. وقتی دیگران در برابر جوک ناراحت‌کننده و توهین‌آمیز او واکنش نشان می‌دهند، او فکر می‌کند که مشکل از دیگران است و زیادی حساس هستند.

در واقع این افراد در درک احساسات دیگران مشکل دارند، نمی‌دانند که چه حرفی باید در چه مکانی گفته شود و چه صحبتی ممکن است دیگر را برنجاند. آن‌ها نمی‌توانند پیام‌ حالات و رفتار دیگران را تفسیر و از رفتارهای نامناسب جلوگیری کنند.

بی‌توجهی به دیدگاه‌های دیگران

افرادی با هوش‌هیجانی پایین تصور می‌کنند که همیشه حق با آن‌ها است. آن‌ها مدام از خودشان دفاع می‌کنند و امکان ندارد گوش شنوایی برای صحبت‌های دیگران داشته باشند. این افراد معمولاً آدم های بسیار بدبینی هستند، بیش از حد به دیگران انتقاد می کنند، احساسات اطرافیان را در نظر نمی‌گیرند و خودشان را داناترین فرد می‌دانند.

شماتت کردن دیگران

آدم‌هایی که هوش هیجانی کمی دارند، به محض مواجهه با یک عمل اشتباه شروع می‌کنند به شماتت دیگران. آن‌ها همه‌ی تقصیرها را به گردن دیگران می‌اندازند و خودشان را از هر خطایی مبری می‌دانند. این افراد معمولاً ادعا می‌کنند که دیگران کارها را درست انجام نمی‌دهند، مسئولیت کارهای خودشان را نمی‌پذیرند و تصویری از یک قربانی را به نمایش می‌گذارند.

ناتوانی در مقابله با شرایط احساسی سخت

معمولاً وقتی افرادی با هوش هیجانی پایین در موقعیتی قرار می‌گیرند که سرشار از هیجانات منفی شدید است، فرار می‌کنند. آن ها نمی‌توانند از پس شرایط سخت بر بیایند چون توانایی مدیریت هیجانات شدید را ندارند. مخفی کردن احساسات واقعی هم در میان این افراد بسیار شایع است.

طغیان هیجانی ناگهانی

توانایی مدیریت احساسات و هیجانات یکی از مهم‌‌ترین مؤلفه‌های هوش هیجانی است. آدم‌هایی با هوش هیجانی پایین در درک و کشمکش با احساسات ناموفق عمل می‌کنند. ممکن است این افراد ناگهان دچار فروپاشی احساسی بشوند و رفتارهای عجیبی مثل فریاد کشیدن، گریه‌های شدید، آسیب رساندن به خود یا دیگران و خودکشی از آن‌ها سر بزند.

ناتوانی در حفظ دوستی‌ها

دوستی‌های نزدیک نیازمند سهیم شدن در احساسات، همدلی، دلسوزی، درک احساسات و افکار است. افرادی که هوش هیجانی پایینی دارند، معمولاً نمی‌توانند دوستی‌های عمیق و طولانی داشته باشند. چون از ویژگی‌های گفته شده برخوردار نیستند.

عدم همدلی

از آنجایی که آدم‌هایی با هوش هیجانی پایین احساسات دیگران را درک نمی‌کنند، نمی‌‌توانند خودشان را جای کسی بگذارند و درکش کنند. همدلی کردن یعنی درک موقعیت دیگران به منظور جلوگیری از قضاوت و برچسب زدن غیرمنصفانه.

در آخر می‌توان گفت هوش هیجانی پایین عملکرد مثبت افراد را در حوزه‌های متعددی مثل مدرسه، دانشگاه، محل کار، خانواده، روابط دوستانه، روابط عاطفی و … کاهش می‌دهد. اگر فکر می‌کنید که دارای هوش هیجانی کمی هستید، حتماً به فکر بهبود خود باشید، خوشبختانه هوش هیجانی قابل ارتقا است و با یادگیری مهارت‌هایی می‌توان آن را افزایش داد.

در ادامه، مطالعه‌ی مقاله‌ی «راهکارهای افزایش هوش هیجانی» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *