آیدانیتو > راهکارهای افزایش انگیزه
انگیزه

راهکارهای افزایش انگیزه

راهکارهای افزایش انگیزه

ما برای اینکه بخواهیم کارها و مسئولیت‌هایمان را به نحو احسن انجام بدهیم، نیاز به انگیزه داریم. وقتی برای انجام کاری انگیزه داشته باشیم یعنی به هر دلیلی دوست داریم مشغول به آن کار شویم و عمل‌مان از سر زور و اجبار نیست.

آدم‌های با انگیزه معمولاً عملکردشان موفقیت‌آمیز است. چون دلیلی برای انجام کارشان دارند و وقتی آدم کارش را دوست داشته باشد، دچار ملال نمی‌شود و با نوآوری و خلاقیت عمل می‌کند.

همه دوست دارند با انگیزه و سرشار از انرژی باشند. شاید سؤالی که برای بسیاری از ما پیش می‌آید این باشد که آیا انگیزه ذاتی است یا می‌توان آن را ایجاد کرد و افزایش داد؟ خوشبختانه پاسخ این سؤال این است که می‌توان با توجه به مواردی و انجام تمرین‌هایی انگیزه را افزایش داد و تقویت کرد.

در اینجا به تعدادی از عوامل افزایش دهنده‌ی انگیزه می‌پردازیم:

اعتماد به نفس را با زبان بدنتان نشان بدهید

زبان بدن خیلی بیشتر از آنچه تصورش را بکنید، اهمیت دارد. نه تنها با زبان بدن بر دیگران تأثیر می‌گذارید بلکه خودتان هم در درون تجربه‌ی متفاوتی خواهید داشت. بله این واقعیت دارد. قرار دادن بدن در موقعیت‌های خاص شما و احساساتتان را تغییر می‌دهد.

ارتباط غیر کلامی به اندازه‌ی ارتباط کلامی اهمیت دارد و یکی از روش‌های ارتباط غیر کلامی قرار دادن بدن در موضع قدرت است.

ما دو نوع موضع را با حالت بدن خودمان نشان می‌دهیم: موضع قدرت و موضع ضعف

موضع قدرت را معمولاً با بدنی باز و صاف و محکم نشان می‌دهیم، نه بدنی خمیده و جمع شده. حالتی که سینه را جلو بدهیم و بازوها را به جای چسباندن به بدن در حالتی آزاد قرار بدهیم نشانه‌ی موضع قدرت است.

در تصاویر زیر می‌توانید نمونه‌هایی از موضع قدرت را در حالت‌های بدن ببینید.

اما موضع ضعف چیست؟ هر حالت بدنی‌ای که شما را کوچک و خمیده و جمع کند موضع ضعف را به بیننده منتقل می‌کند.

پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که اگر فقط به مدت دو دقیقه موضع قدرت را در بدن خود حفظ کنیم، سطح تستوسترون که با میزان اعتماد به نفس در ارتباط است، افزایش می‌یابد و سطح کورتیزول که با استرس مرتبط است، کاهش می‌یابد. خمیده بودن را متوقف کنید و وقتی نشسته یا ایستاده اید، قدرت را با زبان بدن نشان دهید. اگر این کار را تمرین کنید، خواهید دید که بعد از مدتی اعتماد به نفستان افزایش خواهد یافت و با انگیزه‌تر خواهید شد.

در تصاویر زیر می‌توانید موضع ضعف را در حالت ایستادن و نشستن مشاهده کنید.

 

به خودتان فرصت یک شروع تازه را بدهید

آیا هیچ وقت به این فکر کرده‌اید که چرا بیشتر مردم همراه با آغاز سال نو و اولین روز هفته تصمیم به یک شروع دوباره می‌گیرند؟ درست است که این تاریخ‌های خاص فرقی با باقی روزها ندارند اما واقعیت این است که یک آغاز و شروع تازه، شما را سرشار از انرژی می‌کند.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که وقتی ما انجام کاری را از نو شروع می‌کنیم، به دو روش تشویق می‌شویم:

  1. از شکست‌های گذشته فاصله می‌گیریم.
  2. وسعت نگاهمان به زندگی افزایش می‌یابد.

این عوامل انگیزه را افزایش می‌دهند. پس هر زمان که  فکر کردید کاری را آن طور که باید انجام نداده‌اید یا شکست خورده‌اید، از جا بلند شوید و به خودتان بگویید که هنوز دیر نشده است و می‌توانید یک شروع تازه داشته باشید. حتی می‌توانید در این مورد چیزی بنویسید و آن را روی دیوار و مقابل چشمانتان قرار دهید. نوشته‌ی شما می‌تواند چیزی شبیه به این باشد.

«مدت‌ها است که انجام این کار را عقب انداخته‌ام. رسیدن به این هدف رویای من است. از امروز شروعش می‌کنم و جلو می‌روم. می دانم که با گذشت هر روز به رویایم نزدیک‌تر خواهم شد.»

کمی شکلات یا خوراکی‌های دیگری بخورید که موجب آزاد شدن دوپامین می‌شوند

یکی ازروش‌های افزایش میزان انگیزه خوردن شکلات است. شکلات نه تنها خوشمزه است، بلکه تأثیرات مثبت آن بر مغز تحت پژوهش‌های بسیاری قرار گرفته است.

در اینجا به تعدادی از اتفاقاتی که با خوردن شکلات در مغز شما رخ می‌دهند، اشاره می‌کنیم:

  • شکلات سروتونین را که یک انتقال دهنده و افزایش دهنده‌ی آرامش است، افزایش می‌دهد.
  • شکلات باعث آزاد شدن دوپامین می‌شود که ضربان قلب را بالا می‌برد و به طور مشخصی باعث افزایش انگیزه می‌شود.
  • شکلات حتی می‌تواند یک خوراکی ضد افسردگی خفیف باشد.

خوراکی‌های دیگری مثل ماهی‌های حاوی امگا 3 زیاد و زغال اخته هم موجب افزایش دوپامین مغز می‌شوند. به طور کلی یک رژیم غذایی حاوی غلات، هویج، انواع دانه‌ها، ماهی و مقداری شکلات تلخ بسیار برای مغز مفید است.

یک قرارداد بنویسید و در صورت عدم تعهد به آن، یک کار خیر انجام بدهید

نوشتن یک قرارداد غیر رسمی برای خودتان کمک زیادی به رسیدن به اهداف می‌کند و عادت‌های جدیدی را در شما ایجاد می‌کند.

اگر می‌خواهید وزنتان را کم کنید یا یک کسب و کار تازه را شروع کنید و نیاز به انگیزه دارید با خودتان قرارداد ببندید و از یکی از نزدیکانتان بخواهید که شما را رصد کنند و ببینید که چقدر به قراردادتان متعهد هستید. مبلغی پول را در جایی قرار دهید. در صورت موفقیت پول را برای خودتان بردارید و در صورت عدم موفقیت از دوستتان بخواهید که آن پول را به یک خیریه بدهد.

تحقیقات روانشناختی ثابت کرده‌اند که وقتی انسان به انجام کاری متعهد بشود، احتمال موفقیتش بالا می‌رود.

هدف و برنامه‌ی متعهدانه‌تان را واضح و دقیق مشخص کنید. مثلاً به جای اینکه بگویید: «من امسال وزن کم خواهم کرد» بگویید: «من تا آخر امسال 10 کیلو وزن کم خواهم کرد». وقتی دقیقاً بدانید که قرار است چه کنید، باانگیزه‌تر خواهید شد. اگر هم به هدفتان نرسید، با پرداخت پول به خیریه، حس بهتری خواهید داشت و کار مفیدی خواهید کرد.

رنگ سبز را وارد زندگی‌تان کنید

بعضی رنگ‌های خاص باعث می‌شوند که ما به چیزهای خاصی فکر کنیم. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا همه‌ی علامت‌های «خرید کردن» در مغازه‌ها به رنگ قرمز هستند؟ دلیلش این است که وقتی آدم‌ها این رنگ را می‌بینند واکنش سریع‌تری نشان می‌دهند و رنگ قرمز افراد را جذب می‌کند.

رنگ سبز رنگی است که باعث افزایش انگیزه می‌شود. دو پژوهش ثابت کرده‌اند که اگر رنگ سبز را در اطرافتان مشاهده کنید، انگیزه‌تان افزایش می‌یابد.

یکی از بهترین روش‌ها برای استفاده از رنگ سبز رفتن به طبیعت است. به جنگل یا هر جای دیگری که سرشار از رنگ سبز است بروید. آیا یک پارک نزدیک خانه‌ی شما وجود دارد؟ آیا درخت‌های زیادی در این پارک هستند و شما می‌توانید میانشان قدم بزنید؟ به هر جایی که طبیعت سبز دارد بروید. طبیعت به انسان آرامش می‌دهد و رنگ سبز  انگیزه و خلاقیت را افزایش می‌دهد.

با ترس‌هایتان مواجه بشوید

ترس یکی از موانع انگیزه است. شما ممکن است از عوامل زیادی بترسید، ترس خودش را به شکل‌های مختلفی مثل ترس از ارتفاع، ترس از شکست، ترس از صحبت کردن در جمع و … نشان می‌دهد.

مهم نیست از چه می‌ترسید، اما این را بدانید که ترس یکی از موانع رسیدن به اهداف است. وقتی با ترستان مقابله کنید، احساس موفقیت خواهید کرد و این امکان برای شما فراهم می‌شود که فراتر از مرزها و محدودیت‌هایتان حرکت کنید.

در آخر می‌توان گفت که همه‌ی ما دوست داریم آدم‌های موفقی باشیم و رویاهایمان را محقق کنیم. مسلماً برای این کار نیاز به انگیزه داریم تا خیلی زود خسته نشویم و با وجود موانع و مشکلات پیش برویم. انگیزه عامل مهمی در موفقیت است و استفاده از راهکارهایی برای افزایش آن ما را در مسیر رسیدن به هدف یاری می‌کند

در ادامه، مطالعه‌ی مقاله‌ی «راهکارهای افزایش خلاقیت» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *