ترک اعتیاد

ترک گل





 

ترک گل

ماری جوانا که در میان مصرف کنندگانش به نام‌های گٌل، علف و وید هم خوانده می‌شود، یک ماده‌ی مخدر و شامل قسمت فوقانی برگ‌ها، گل و تخمک‌های بوته‌ی شاهدانه است. این گیاه دارای ماده ای به نام تتراهیدروکانابینول (THC) است که سیستم عصبی مرکزی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مصرف کنندگان گل توسط پیپ یا سیگار آن را می‌کشند. بعضی هم آن را در خوراکی‌هایی مثل شیرینی‌جات یا کیک‌های شکلاتی می‌پزند و می‌خورند. مصرف گل موجب سرخوشی می‌شود، هوشیاری فرد را مختل می‌کند و در درک او از محیط پیرامون و موضوعات مختلف تحریف ایجاد می‌کند.

توهم، پارانویا (شک بیش از حد به همه چیز)، افزایش ضربان قلب، خشک شدن دهان، سرخی چشم‌ها و …از آثار مصرف گل هستند. بر خلاف تصور بسیاری از جوانان که گل را اعتیاد آور نمی‌دانند، این ماده فرد را به خودش وابسته و معتاد می‌کند. به همین دلیل همه‌ساله عده‌ی زیادی در سراسر دنیا به فکر ترک گل می‌افتند.

 روش‌های ترک گل

فرد معتاد به گل ویژگی‌های خودش را دارد و نوع وابستگی‌اش به گل هم منحصربه‌فرد است. اما به هر حال هر شخصی که تأثیرات منفی مصرف این ماده را در خودش درک کند و برای ترک مصصم شود، روش‌های زیادی پیش رویش قرار دارند. در ادامه به روش‌های ترک اعتیاد گل می‌پردازیم:

بوقلمون سرد (برای مصرف کنندگان با انگیزه)

بوقلمون سرد نام یک روش ترک اعتیاد ناگهانی و یک‌باره است که برای ترک هر نوع ماده‌ی مخدری می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. این روش برای کسانی که به دنبال یک درمان سریع هستند، مناسب است. اما راه ساده ای نیست.

نمی‌توان به راحتی این گیاه را دور ریخت. حتی اگر از نظر ذهنی انسان قوی‌ای باشید، بدنتان برای همچنین رفتاری آماده نیست. بدن یک فرد معتاد به گل مقداری THC را برای هفته‌ها و ماه‌های بعد از آخرین مصرف نگهداری می‌کند اما این مقدار کافی نیست و وقتی به پایان برسد، فرد نشانه‌هایی از تشویش و تمایل به مصرف گل را نشان خواهد داد.

ترک تدریجی (برای افرادی که نیاز به زمان دارند)

بیشتر آدم‌ها نمی‌توانند ناگهان ماده‌ای را که به آن معتاد هستند کنار بگذارند. ترک ناگهانی با علائم آزاردهنده‌ی زیادی همراه است که تحمل‌شان برای هر فرد معتادی امکان‌پذیر نیست.

به همین دلیل یکی از روش‌هایی که برای ترک اعتیاد به گل به افراد پیشنهاد می‌شود ترک تدریجی است و شامل کاهش مصرف مواد مخدر در طول زمان و رسیدن به مرحله‌ی عدم مصرف همیشگی است.

درمان دارویی (برای همه)

پژوهش‌های زیادی در زمینه‌ی تشخیص اینکه این روش برای ترک اعتیاد گل مناسب است یا نه انجام شده‌اند. هنوز هیچ دارویی از نظر علمی برای از بین بردن کامل وابستگی به گل شناخته نشده است. اما داروهایی وجود دارند که می‌توانند فرد را در فرآیند ترک گل همراهی و تقویت کنند.

برنامه‌ی 12 قدم (برای افراد معنوی)

این برنامه اولین بار برای ترک معتادان الکلی طراحی شد. اما همه‌ی معتادها می‌توانند از آن استفاده کنند. با استفاده از این رویکرد، گروه‌های حمایتی تشکیل می‌شوند و مسیر ترک گل را تسهیل می‌کنند. اعضای این گروه‌ها کسانی هستند که قصد ترک دارند و گروه توسط یک راهنمای متخصص هدایت می‌شود.

12 قدم بیشتر برای کسانی مناسب است که به مواد مخدر وابستگی احساسی و هیجانی دارند و به دنبال حمایت هستند. در این برنامه افراد احساس تنهایی نمی‌کنند و در کنار کسانی که موقعیتی مشابه دارند در یک فرایند معنوی برای ترک قرار می‌گیرند.

 

توانبخشی (برای افرادی با اعتیاد شدید)

این روش برای کسانی که شدیداً در حال کشمکش برای ترک اعتیاد هستند و سلامتی‌شان در حال فروپاشی است مناسب است. در فرآیند توانبخشی فرد تحت درمان عمیق قرار می‌گیرد، دارو برایش تجویز می‌شود و وارد جلسه‌های مشاوره و روان‌درمانی می‌شود.

جلسات مشاوره و روان درمانی (برای کسانی که صحبت کردن بیشتر از هر چیزی کمکشان می‌کند)

این روش برای کسانی که به توانبخشی و دارودرمانی نیاز ندارند، مناسب است. یک فرد معتاد به گل می‌تواند در این جلسات از علت تمایلش به گل و نوع وابستگی‌اش صحبت کند، علل و ریشه‌های مصرفش را درک کند و برای ترک آماده شود.

نشانه‌های ترک گل

از آنجایی که ماری جوآنا یک ماده‌ی اعتیاد آور است، ترک اعتیاد به گل با نشانه‌هایی همراه است و به محض توقف مصرف این ماده، علائمی مثل علائم زیر خودشان را نشان می‌دهند:

  • تحریک پذیری
  • افسردگی
  • بی خوابی
  • سردرد
  • بی صبری و تحریک پذیری

همه‌ی آنچه که در مورد کنترل تمایل‌ها و اشتیاق برای مصرف گل گفتیم در مورد کنترل نشانه‌های ترک گل مفید هستند، مخصوصاً ورزش کردن. موارد مهم دیگری مثل موارد زیر را هم اضافه می‌کنیم:

  • خوردن غذاهای سالم و سبزیجات و غذاهایی با فیبر زیاد
  • خوردن آب زیاد
  • خوردن قهوه (کافئین در برابر رخوت حاصل از گل، پادزهر دارد)
  • نوشیدن چای حاوی آنتی اکسیدان‌های زیاد

مشاوره اعتیاد در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره است. مشاوران متخصص و با تجربه آیدانیتو با توجه به رشته تحصیلی و تجربیات کاری شان در این فضا به مخاطبان مشاوره تلفنی می دهند.

از آنجایی که روش های ترک متعددند و هر شخصی باید با توجه به خصوصیات شخصیتی منحصر به فردش، روشی ویژه را انتخاب کند، مشاوره اعتیاد فرصتی است تا افراد معتاد و خانواده هایشان به این آگاهی دست پیدا کنند که بهترین روش برای درمان اعتیاد کدام است.

دلایل افراد برای ترک گل متفاوت است و فرآیند ترک هم با توجه به شدت و مدت اعتیاد برای هر فردی به شکل خاصی اتفاق می‌افتد. اما در هر صورت فرآیند ترک گل با نشانه‌ها و سختی‌های واقعی همراه است.

اگر قصد ترک دارید، باید خودتان را برای این علائم آماده کنید. این نشانه‌ها نباید شما را منصرف کنند. بلکه باید به شما آگاهی بدهند تا بدانید قرار است وارد چه جاده‌ای بشوید و طی کردن این مسیر برایتان تسهیل شود.

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی رواج مصرف گل در جوانان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

به مصرف گل وابسته شده اید؟ یکی از نزدیکانتان مبتلا به اعتیاد به گل است؟ روش های ترک گل را نمی شناسید؟ با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


1 دیدگاه در “ترک گل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *