آیدانیتو > گرایش های دکتری حقوق 99
دکتری حقوق بین الملل عمومی, دکتری حقوق جزا و جرم شناسی, دکتری حقوق خصوصی, دکتری حقوق عمومی, دکتری حقوق نفت و گاز

گرایش های دکتری حقوق 99

گرایش های دکتری حقوق 99

در این بخش به معرفی گرایش های دکتری حقوق می پردازیم. رشته حقوق یکی از محبوب ترین رشته علوم انسانی می باشد. درک قوانین و مقررات و پرداختن به منطق و استدلال و درآمد بالا و بازار کار این رشته ماهیت آن است و باعث محبوبیت رشته حقوق در بین افراد است. در واقع علم حقوق با مسائل روانشناسی، جامعه شناسی و علوم فلسفی مرتبط است. و از طرفی آثار حقوقی مربوط به روابط اجتماعی در زمینه های مرتبط با روابط بین مردم و دولت و همچنین روابط شخصی مردم همه به علم حقوق اختصاص دارد. وجود ویژگی هایی مانند جسارت، فن بیان خوب، قدرت استدلال، قدرت استنباط بالا، خلاقیت ذهنی و تسلط کافی بر زبان و ادبیات فارسی در فارغ التحصیلان رشته حقوق از عوامل موفقیت آن ها است. پرورش متخصصان کار آمد و مجرب هدف اصلی رشته حقوق می باشد. این متخصصان باید بتوانند در زمینه هایی مانند کارشناسی حقوق و سردفتری اسناد رسمی، قضاوت و وکالت فعالیت کنند. حقوق به بررسی قواعد اجتماعی و سیر تحول این قواعد می پردازد.


معمولا حقوق را به مجموعه ای از قواعد و مقرراتی که نظم اجتماعی را تأمین می کند تعریف می کنند. با توجه به این که دفترچه انتخاب رشته دکتری 1400 هنوز انتشار نیافته است، در ذیل به بررسی گرایش های دکتری حقوق مندرج در دفترچه انتخاب رشته دکتری 99، می پردازیم. حقوق در مقطع دکتری دارای سه گرایش می باشد. 1- گرایش حقوق عمومی که بررسی روابط بین دولت و شهروند می پردازد. 2- حقوق  خصوصی که به بررسی روابط بین اشخاص خصوصی با هم می پردازد. 3- حقوق بین الملل که به روابط و مسائل بین اشخاص و سازمان ها، ملت ها، دولت ها و سازمان ها در عرصه فرا مللی و بین دولتی می پردازد. در ادامه نیز توضیحات مختصری درباره هر یک از این سه گرایش رشته حقوق می دهیم:

حقوق عمومی

حقوق عمومی یکی از گرایش های رشته حقوق می باشد و به روابط دولت و مردم می پردازد. درواقع به بررسی  و اصول مرتبط با تنظیم روابط دولت و دستگاه های دولتی با اشخاص حقیقی و حقوقی در جامعه می پردازد. مباحث حقوق اساسی، حقوق مالی و حقوق اداری  از مهم ترین درس های حقوق مالی می باشند. فارغ التحصیلان رشته حقوق عمومی می توانند در شغل های دادیار، سردفتر، استاد دانشگاه، پژوهشگر، کارشناس گمرک، قاضی، وکیل و کارشناس یا مشاور حقوقی فعالیت کنند. البته فارغ التحصیلان رشته حقوق برای اینکه در شغل وکالت فعالیت کنند باید در آزمون وکالت که هرسال برگزار می شود شرکت کنند و پس از  قبول شدن پروانه رسمی وکالت را دریافت کنند.

حقوق خصوصی

حقوق خصوصی از قدیمی ترین گرایش ها در رشته ی حقوق می باشد. حقوق خصوصی روابط بین افراد جامعه با یکدیگر را تنظیم می کند. و دولت هم در آن نقش مهمی را ایفا می کند. حقوق خصوصی در زمینه های متون فقه، آیین دادرسی مدنی، حقوق تجارت، قواعد فقه و اصول فقه بحث می نماید.

حقوق بین الملل عمومی

حقوق بین الملل شاخه ای از حقوق می باشد که حقوق و تکالیف حاکم بر رفتار و روابط بین دولت ها و سازمان های بین المللی و اشخاص حقیقی در زمینه های مختلف را بررسی می کند.

حقوق جزا و جرم شناسی

برای جلوگیری از بی نظمی در جامعه نسبت به مرتکبین اعمال جرایم و مجازات انجام می شود.حقوق جزا و جرم شناسی به مسائل مربوط به کیفر شناسی، آیین دادرسی کیفری، حقوق جزای عمومی و اختصاصی و یا علم اداره زندان ها و حقوق بین المللی می پردازد.

حقوق نفت و گاز

رشته حقوق نفت و گاز به دو گرایش حقوق تجارت و سرمایه گذاری بین المللی و حقوق نفت و گاز تقسیم می شود که در حقوق تجارت و سرمایه گذاری بین المللی مسائل تجاری را بررسی می کند . فارغ التحصیلان این رشته به راحتی می توانند در شرکت های تجاری و سرمایه گذاری فعالیت کنند و وارد بازار کار شوند. دانشجویان این رشته حتما باید به زبان های خارجی مخصوصا زبان انگلیسی مسلط باشند.

در این مقاله به بررسی گرایش های دکتری حقوق 99 پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره کنکور دکتری بزنید.
اگر سوالی در زمینه گرایش های دکتری حقوق 99 ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

2 دیدگاه در “گرایش های دکتری حقوق 99

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *