دکتری بدون آزمون

شرایط ثبت‌‌ نام بدون کنکور دکتری 98






شرایط ثبت‌‌ نام بدون کنکور دکتری 98

یکی از امکان‌هایی که پیش‌روی داوطلبانی قرار گرفته است که علاقه‌مندند تحصیلات‌شان را در مقطع دکترا ادامه دهند، ثبت‌نام در این دوره بدون شرکت در آزمون دکتری است. البته ثبت‌نام بدون کنکور دکتری 98 ضوابطی دارد که داوطلبان در صورت برخورداری از این شرایط می‌توانند در این دوره ثبت‌نام کنند. در مقاله شرایط ثبت‌نام بدون کنکور دکتری 98 ، درباره‌ی شرایط ثبت‌نام بدون شرکت در کنکور در مقطع دکتری را بررسی خواهیم کرد. ­

آیا همه داوطلبان ورود به مقطع دکتری، می‌توانند در دوره‌ی بدون کنکور ثبت‌نام کنند؟

پاسخ به این سوال هم بله است و هم خیر. همه داوطلبان می‌توانند در این دوره ثبت‌نام کنند به شرط اینکه در دوره‌ی کارشناسی ارشد جزو دانشجویان استعدادهای درخشان باشند؛ به همین دلیل است که دکترای بدون آزمون، دکترای استعدادهای درخشان هم نامیده می‌شود و این یکی از مهم‌ترین شرایط ثبت نام بدون کنکور دکتری 98 است. دانشجویانی به عنوان استعداد درخشان شناخته می‌شوند که در دوره‌ی کارشناسی ارشد، بسته به رشته تحصیلی‌شان، معدل بالا داشته باشند. معیار معدل بالا در رشته‌های مختلف متفاوت است ولی به طور کلی می‌توان گفت معدل‌های 18، 17.5 و 17 در رشته‌های مختلف به عنوان معدل بالا در نظر گرفته می‌شوند.

مهم‌ترین شرایط ثیت‌نام در دوره بدون کنکور دکتری 98 چیست؟

شرایط پذیرش دوره‌ی بدون کنکور دکترا در سالهای اخیر تغییرات زیادی را تجربه کرده است. براساس آخرین نسخه‌ی آیین‌نامه پذیرش بدون کنکور استعدادهای درخشان در مقطع دکترا، همان طور که گفته شد داوطلبان باید جزو استعدادهای درخشان باشند، از پایان نامه کارشناسی ارشدشان مقاله تهیه کرده باشند و از فارغ‌التحصیلی‌شان از مقطع کارشناسی ارشد بیشتر از دو سال نگذشته باشد. البته دانشگاه های مختلف می توانند جزئیات بیشتری را هم به این شرایط اضافه کنند؛ مثلا اینکه مدت زمان تحصیل در دوره کارشناسی ارشد داوطلبان نباید از 5 ترم بیشتر باشد. شرایط ثبت نام بدون کنکور دکتری 98 هر دانشگاه به طور مستقل توسط خود آن دانشگاه اعلام می شود. ضمن اینکه برخی دانشگاه ها فقط فارغ التحصیلان ممتاز خودشان را بدون کنکور در مقطع دکترا پذیرش می کنند.

چند درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه ها به دوره بدون کنکور دکتری 98 اختصاص دارد؟

براساس ضوابط وزارت علوم هر دانشگاه می تواند تا 20 درصد از ظرفیت پذیرش خود را البته به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش،  به دانشجویان استعدادهای درخشان که از شرایط تحصیل بدون کنکور برخوردار باشند، اختصاص دهد.

شرایط ثبت نام بدون کنکور دکتری 98 دانشگاه های آزاد و سراسری چه تفاوتی دارد؟

شرایط ثبت نام بدون کنکور دکتری 98 در دانشگاه سراسری به صورت غیرمتمرکز  است و هر دانشگاه به طور مستقل شرایط پذیرش خود را در این دوره اعلام کرده و از دانش آموختگان واجد شرایط دوره کارشناسی ارشد ثبت نام می کند. اما در واحدهای دانشگاه آزاد ثبت نام بدون کنکور دکتری به صورت هماهنگ انجام می شود.اما در دانشگاه آزاد هم ثبت نام بدون کنکور دکتری مختص دانش آموختگان استعداده درخشان کارشناسی ارشد است.

آیا تمام دانشگاه ها شرایط ثبت نام بدون کنکور دکتری 98 را دارند؟

خیر، دانشگاه های پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس های خود گردان مجاز نیستند دانشجوی بدون کنکور دکتری پذیرش کنند.

دانشگاه ها در چند نوبت می توانند در دوره دکتری بدون کنکور دانشجو بپذیرند؟

براساس آیین نامه، دانشگاه ها فقط یک بار در سال تا اول شهریور ماه امکان پذیرش دانشجوی بدون کنکور دکتری را دارند. بعد از ثبت‌نام اولیه لیست اسامی پذیرفته شدگان به همراه جدول امتیازات مربوطه به سازمان سنجش فرستاده می‌شود و ثبت‌نام نهایی منوط به تأیید نهایی سازمان سنجش است.

 امکان تغییر رشته در دکتری بدون کنکور 98 وجود دارد؟

خیر، داوطلبان ثبت‌نام در دوره دکتری بدون کنکور فقط در رشته تحصیلی خودشان با رشته تحصیلی مرتبط با دوره کارشناسی ارشدشان پذیرفته خواهند شد. ضمن اینکه تغییر محل تحصیل افرادی که پذیرش شده‌اند هم امکان پذیر نیست.  پذیرفته شدگان بدون کنکور دکتری دانشگاه آزاد می‌توانند بدون شهریه تحصیل کنند. داوطلبان عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه علاوه بر مقاله شرایط ثبت نام بدون کنکور دکتری 98  از اطلاعات و نکته‌های ثبت نام بدون کنکور دکتری و دکتری بدون کنکور هم می‌توانند استفاده کنند.
اگر سوالی در زمینه شرایط ثبت نام بدون کنکور دکتری 98 ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *