گرایش علوم اقتصادی

گرایش های ارشد علوم اقتصادی






گرایش های ارشد علوم اقتصادی

به طور کلی می توان علم اقتصاد را علم مطالعه علمی جنبه های مختلف رفتار اقتصادی انسان ها در نظر گرفت. از این رو می توان علم اقتصاد را در ردیف علوم اجتماعی دانست. به کمک علم اقتصاد است که می توان روند رشد اقتصادی یک جامعه را رقم زده و به طور کلی سرنوشت حال و آینده آن جامعه را تعیین کرد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که رشته اقتصاد در کشورهای پیشرفته در ردیف رشته های سطح بالا قرار دارد و حتی از درجه اهمیت بیشتری در قیاس با رشته هایی همچون مهندسی و پزشکی ارزیابی می شود. این رشته تحصیلی، در ایران در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه ها مورد تدریس قرار می گیرد. مجموعه علوم اقتصادی  در دوران کارشناسی ارشد از دو رشته علوم اقتصادی و اقتصاد نفت و گاز تشکیل شده است. در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم اقتصادی 12 گرایش مختلف دیده می شود. در این مقاله قصد معرفی گرایش های ارشد علوم اقتصادی را به شما عزیزان داریم. پس ما را همراهی کنید تا آشنایی لازم را با گرایش های ارشد علوم اقتصادی پیدا کنید. اما در ابتدای شروع بحث لیست گرایش های ارشد علوم اقتصادی را خدمتتان بیان می کنیم.

گرایش های ارشد علوم اقتصادی

در این بخش به ذکر گرایش های علوم اقتصادی در مقطع ارشد برای شما دوستان می پردازیم.

ردیف

کارشناسی ارشد علوم اقتصادی

1

اقتصاد آموزش

2

اقتصاد مالی اسلامی

3

اقتصاد محیط زیست

4

اقتصاد فرهنگ و هنر

5

اقتصاد شهری

6

اقتصاد نظری

7

اقتصاد اسلامی

8

اقتصاد تجارت الکترونیک

9

بانکداری اسلامی

10

اقتصاد انرژی

11

برنامه ریزی سیستم های اقتصادی

12

توسعه اقتصادی و برنامه ریزی

 

در زیر به بیان توضیحات لازم در رابطه با برخی از گرایش های علوم اقتصادی در ارشد می پردازیم.

گرایش اقتصاد انرژی

هدف از راه اندازی این رشته تحصیلی به عنوان یکی از گرایش های علوم اقتصادی کارشناسی ارشد در دانشگاه ها تربیت و آموزش دانشجویانی است که با آگاهی و تسلط بر موضوعات مختلف اقتصاد انرژی از جمله بازرگانی بین المللی، قیمت گذاری، ساختار بازار نفت و مشتقات مربوط به آن و سایر انواع انرژی ها به تجزیه و تحلیل این مسائل بپردازند. از دیگر اهداف تأسیس رشته اقتصاد انرژی می توان به بازاریابی، مصرف و تولید انرژی تعیین رهنمود و خط مشی در ارتباط با برنامه ریزی بلند مدت در سطح کشور، کسب آشنایی با تکنولوژی موجود در دنیا و استفاده از آن در زمینه تولید، برنامه ریزی کلان در ارتباط با مصرف و تولید انرژی و تعیین رهنمود و خط مشی در ارتباط با برنامه ریزی بلند مدت در سطح ایران اشاره کرد.

گرایش تجارت الکترونیک

این گرایش از علوم اقتصادی جهت تحلیل و بررسی اقتصادی زمینه های مختلف تجارت الکترونیک اجرا و طراحی شده است. تمامی دانش آموختگان این رشته تحصیلی توانایی انجام تحلیل ها و بررسی هایی را در رابطه با مسائلی همچون توسعه راهبردی طرح های تجارت الکترونیک، توسعه کاربرد و استفاده از فناوری اطلاعات در زمینه بازرگانی و اقتصاد و مسائل اقتصادی تجارت الکترونیک را دارند.

گرایش اقتصاد محیط زیست

گرایش اقتصاد محیط زیست به عنوان شاخه ای متمایز از علم اقتصاد شناخته شده است. در این گرایش، تمامی ارزش های مرتبط با موضوع محیط زیست و اقتصاد با یکدیگر در نظر گرفته می شوند و گزینه هایی جدید را بر پایه این ارزش ها مطرح می کنند. هدف اصلی و اساسی از ایجاد گرایش اقتصاد و محیط زیست ایجاد توازن بین فعالیت های اقتصادی و اثرات زیست محیطی آن ها با توجه به تمامی هزینه- فایده های مرتبط با آن است از جمله مسائل مورد بحث در این گرایش می توان به اقتصاد محیط زیست، اقتصاد منابع طبیعی و موضوعاتی از قبیل منابع تجدید ناپذیر، منابع انرژی و منابع آب پرداخت.

گرایش بانکداری اسلامی

هدف گرایش بانکداری اسلامی، آموزش و تربیت متخصصانی است که توانایی اعمال روابط و مبانی حاکم بر بانکداری اسلامی را در عملیات بانک های تجاری و مدیریت کلان بانکی داشته باشند. علاوه بر این، تحلیل درست رفتارهای اقتصادی مردم و فرهنگ سازی در رفتار اقتصادی آن ها را مطابق دین مبین اسلام از دیگر اهداف شکل گیری این رشته تحصیلی است.

گرایش برنامه ریزی سیستم های اقتصادی

هدف اساسی از ایجاد این گرایش تربیت و آموزش دانشجویان در حیطه ی کاربرد و طراحی روش های برنامه ریزی و تحقیق، پژوهش و فراگیری در رابطه با تئوری مدل سازی است. تمامی دانشجویان فارغ التحصیل این رشته امکان فعالیت در شرکت ها  و مؤسسات دولتی، شرکت های خدماتی و تولیدی بخش خصوصی، سازمان مختلف خدمات اجتماعی، اقتصادی و تولیدی، موسسات مالی و تجاری بانک ها را دارند.

گرایش اقتصاد شهری

گرایش اقتصاد با پیوند جغرافیا و اقتصاد به تحلیل و بررسی مکانی خانوارها یا انتخاب های جغرافیایی می پردازد. هدف اصلی از تشکیل این دوره آموزش و تربیت متخصصانی است که توانایی بررسی و تحلیل مسائل مطروحه در سیستم های شهری را در زمینه های مختلفی از جمله مسکن، حمل و نقل، بیکاری، اشتغال و رشد و توسعه مناطق شهری را داشته باشند. به علاوه این قبیل افراد باید با پشتوانه درک تئوریک مهارت و توانایی لازم را در تحلیل مسائل شهری مرتبط با ایران به دست آورند.

بهترین گرایش رشته علوم اقتصادی

هر کدام از گرایش های ارشد علوم اقتصادی از ارزش و اعتبار  ویژه ای در نزد داوطلبان برخوردار هستند و تعیین بهترین گرایش از بین آن ها کمی مشکل به نظر می رسد. اما جهت کسب اطلاعات دقیق تر در این مورد می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس حاصل فرمایید.  

در این مقاله به تحلیل و بررسی گرایش های ارشد علوم اقتصادی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله برنامه ریزی ارشد بزنید.

اگر سوالی در زمینه گرایش های ارشد علوم اقتصادی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *