گرایش زراعت و اصلاح نباتات

معرفی گرایش های ارشد زراعت و اصلاح نباتات






معرفی گرایش های ارشد زراعت و اصلاح نباتات

کشور عزیزمان ایران با داشتن تنوع آب و هوایی گسترده، بین 18 تا 100 میلیارد متر مکعب منابع آبی قابل استفاده و همین طور 37 میلیون اراضی با قابلیت کشاورزی از پتانسیلی بسیار عالی در بخش کشاورزی برخوردار است. نکته قابل ذکر این که برای توسعه این بخش مهم لزوماً باید با استفاده از دانش کشاورزی به کشاورزی مدرن و مکانیزه نزدیک و از کشاورزی سنتی دور شد. رشته کشاورزی در ایران در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مورد تدریس قرار می گیرد. علاوه بر این، رشته کشاورزی در مقاطع مختلف شامل گرایش های مختلفی می شود. در این مقاله، به معرفی گرایش های ارشد زراعت و اصلاح نباتات در این رشته تحصیلی پرطرفدار می پردازیم. پس ما را همراهی کنید تا با معرفی گرایش های ارشد زراعت و اصلاح نباتات آشنایی لازم را در این زمینه به دست آورید.

گرایش های ارشد زراعت و اصلاح نباتات

مجموعه زراعت و اصلاح نباتات در مقطع کارشناسی ارشد از سه رشته تحصیلی اگرواکولوژی، اگروتکنولوژی و ژنتیک و به نژادی گیاهی تشکیل شده است. رشته اگروتکنولوژی خود چهار گرایش علوم علف های هرز، علوم و تکنولوژی بذر، اکولوژی گیاهان زراعی و فیزیولوژی گیاهان زراعی را شامل می شود. در این بخش به معرفی هر کدام از گرایش های ذکر شده برای شما می پردازیم.

گرایش فیزیولوژی گیاهان زراعی

فیزیولوژی علمی است که وظیفه بررسی و تحلیل عملکرد موجودات زنده را بر عهده دارد. به بیان دیگر کارکرد و وظیفه اندام های تمامی موجودات زنده روی زمین به کمک این علم مورد بررسی قرار می گیرد. از جمله گرایش های رشته اگروتکنولوژی فیزیولوژی گیاهان زراعی است که در آن مسائلی همچون نیاز گیاهان به انرژی، فتوسنتز، رشد و نمو گیاه و همین طور جذب و تغذیه مطالعه و تحلیل می شوند.

گرایش اکولوژی گیاهان زراعی

در این گرایش از رشته اگروتکنولوژی، تمرکز بر روی مطالعه روابط بین گیاهان زراعی با محیط زیست آنهاست. هر یک از گیاهان زراعی جهت زنده ماندن و ادامه حیات به مواد محیطی و انرژی احتیاج دارند و حیات هر یک از گیاهان بر زندگی سایر انواع گیاهان اثر می گذارد.

گرایش علوم و تکنولوژی بذر

گرایش علوم و تکنولوژی بذر به مطالعه و بررسی فرآیند هایی جهت افزایش توانایی بذر برای مقابله با شرایط نامساعد محیط و شناخت ماهیت آن می پردازد. به عنوان مثال با افزودن ماده شیمیایی خاصی به بذر چغندر در زمان جوانه زدن می توان مقاومت آن را در برابر شوری بالا برد. باید بگوییم که اکثر دانشگاه های ایران زمینه ای را برای ادامه تحصیل در این رشته و در مقطع کارشناسی ارشد فراهم کرده اند.

گرایش علوم علف های هرز

گرایش علوم علف های هرز از جمله گرایش های رشته اگروتکنولوژی است که هدف از ایجاد آن مبارزه با علف های هرز و شناسایی آن هاست. علاوه بر این، دانشجویان با تحصیل در این گرایش با اصول اکولوژی و بیولوژی علف های هرز نیز آشنا می گردند.

در این مقاله به بررسی نکات مرتبط با معرفی گرایش های ارشد زراعت و اصلاح نباتات پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله انتخاب رشته ارشد 97 بزنید.

اگر سوالی در زمینه معرفی گرایش های ارشد زراعت و اصلاح نباتات ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران باتجربه تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *