آیدانیتو > شرایط معافیت بخشودگی سنی
معافیت بخشودگی سنی

شرایط معافیت بخشودگی سنی

شرایط معافیت بخشودگی سنی

در این مقاله به موضوع شرایط معافیت بخشودگی سنی خواهیم پرداخت.

یکی از وظایف مهم پسران با آغاز 19 سالگی، مشخص کردن تکلیف نظام وظیفه است. همان طور که می دانید سن مشمولیت از 19 سالگی آغاز می شود ولی تا 50 سالگی تمام ادامه خواهد داشت، بنابراین افراد ذکور ایرانی که در این بازه ی سنی قرار دارند، بدون هیچ ارفاقی ( جز در موارد استثناء )، باید خدمت سربازی خود را انجام دهند تا از محدودیت های نداشتن کارت پایان خدمت رها شوند. اما همان طور که اشاره شد، در موارد استثناء و خاص، احتمال معافیت و یا کسری خدمت برای افراد به وجود می آید.

توجه داشته باشید افرادی که 50 سالگی آن ها سپری شده باشند، نیازی به درخواست معافیت هم نخواهند داشت و بدون داشتن کارت معافیت می توانند به امور عادی بپردازند. در واقع شناسنامه عکس دار این دسته از افراد که از سن مشمولیت خارج شده اند (به شرطی که تغییر سن نداده باشند) به منزله روشن بودن وضعیت نظام وظیفه عمومی آنان است، اما آیا می دانید معافیت بخشودگی سنی که نام دیگر آن معافیت رهبری است، به چه افرادی تعلق می گیرد؟ در ادامه مقاله به طور کامل راجع به این موضوع مطلع خواهید شد.

طبق اظهارات سردار ابراهیم کریمی، یکی از قوانین مقررات سربازی، معافیت بخشودگی سنی ( معافیت رهبری) است و این معافیت برای سنین 1354 و قبل از آن است، واجدین شرایطی که تا به حال موفق نشده اند از این نوع معافیت بهره مند شوند، می توانند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +10) که در تمامی مناطق وجود دارد، تکلیف و وضعیت خدمت خود را مشخص کنند.

شرایط معافیت رهبری

لازم است بدانید معافیت بخشودگی سنی با توجه به مدرک تحصیلی و سن مشمولیت متفاوت است و معافیت رهبری را با توجه به مدرک و سن مشمول در 5 دسته تقسیم کرده اند که در ادامه مطلب به آن می پردازیم:

  • مشمولانی که زیر دیپلم، دیپلم و فوق دیپلم دارند و سال تولد آن ها تا پایان سال 1354 است .
  • مشمولانی که مدرک لیسانس دارند و سال تولد آن ها تا پایان 1354 است .
  • مشمولانی که مدرک فوق لیسانس دارند و سال تولد آن ها تا پایان 1352 است.
  • مشمولانی که مدرک دکتری غیر پزشکی دارند و سال تولد آن ها تا پایان 1350 است.
  • مشمولانی که مدرک دکتری پزشکی و دامپزشکی دارند و سال تولد آن ها تا پایان 1344 و مشمولین متولد 1345 اگر در سال 1382 مشغول به تحصیل در مقطع دکتری یا دانشجوی کارشناسی ارشد باشند.

به صورت کلی شرایط معافیت بخشودگی سنی مشمولان خدمت سربازی به صورت زیر است:

شرایط سنی برای دارندگان مدرک های زیر دیپلم تا مدرک لیسانس تا پایان سال 1354، فوق لیسانس تا پایان سال 1352، دکتری غیر پزشکی تا پایان سال 1350 و دکترای پزشکی و دامپزشکی تا پایان سال 1345 تعیین شده است و شناسنامه عکس دار برای متولدین بیش از 50 سال، مشروط بر اینکه تغییر سن نداده باشند، به منزله مشخص شدن تکلیف نظام وظیفه ی آن هاست و دیگر نیازی به درخواست معافیت نیست.

پیشنهاد می کنیم بعد از شرایط معافیت بخشودگی سنی مقاله معافیت عفو رهبری را مطالعه کنید.

همچنین در صورت داشتن سوال پیرامون شرایط معافیت بخشودگی سنی دارید، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *