آیدانیتو > اضطراب کودکان و تأثیر منفی آن بر سلامت جسمی و روانی
کودک

اضطراب کودکان و تأثیر منفی آن بر سلامت جسمی و روانی

 

اضطراب کودکان

کودکان بابت مسائل مختلفی و در سنین مختلفی مضطرب می شوند. بسیاری از این اضطراب ها در فرایند رشد عادی هستند. به عنوان مثال، در بازه سنی هشت ماهگی تا سه سالگی، تجربه اضطراب جدایی در کودکان اتفاق بسیار شایعی است. آن ها ممکن است به محض این که احساس کنند دارند از مادرشان جدا می شوند به شدت به او بچسبند و گریه کنند. این مرحله در رشد کودکان کاملاً بهنجار است و در سن دو تا سه سالگی از شدتش کاسته می شود.

کودکان همچنین ترس های فراگیری مثل ترس از حیوانات، حشرات، ارتفاع، آب، خون، طوفان و تاریکی را تجربه می کنند. این ترس ها با گذشت زمان کم رنگ می شوند یا کاملاً از بین می روند. اولین روز مدرسه یا ایام امتحان ها هم می توان منجر به اضطراب کودکان شود که از طریق مشاوره خانواده این اضطراب در کودکان علت هاش مشخص میشود برای والدین کودک . بعضی کودکان هم در موقعیت های اجتماعی خجالت می کشند و مضطرب می شوند.

اختلال اضطراب در کودکان

اضطراب در کودکان وقتی نگران کننده و تبدیل به یک اختلال می شود که در برنامه روزمره اختلال ایجاد کند. همه ما گاهی اوقات مضطرب می شویم اما زندگی بعضی از کودکان سرشار از اضطراب است. اضطرابی که کوتاه مدت نیست و ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.

اضطراب شدید می تواند سلامت روانی و ذهنی کودک را به خطر بی اندازد و بر عزت نفس و اعتماد به نفس او تأثیر منفی بگذارد. یک کودک مضطرب قابلیت منزوی شدن دارد. چون این احتمال وجود دارد که برای فرار از اضطراب وارد هیچ تعامل اجتماعی ای نشود. در موضوع اضطراب کودک والدین با فراگیری تربیت کودک از متخصصان میتوانند به کنترل اضطراب فرزندان خودشان کمک زیادی کنند.

نشانه های اضطراب در کودکان

وقتی کودک مضطرب می شود، نمی تواند احساسش را درک یا بیان کند. در این حالت مشاهده نشانه های زیر در او محتمل است:

  • کج خلقی، گریه مداوم و چسبیدن به والد
  • اختلالات خواب
  • شب ادراری
  • کابوس دیدن
  • کاهش اعتماد به نفس
  • ناتوانی در امتحان کردن چیزهای جدید یا مواجهه با چالش های روزمره
  • مشکل تمرکز
  • اختلالات خوردن
  • افکار منفی و فکر کردن مداوم به اتفاقات بداحتمالی
  • اجتناب از فعالیت های روزمره مثل ملاقات با دوستان، حضور در جاهای عمومی یا رفتن به مدرسه

دلیل اضطراب کودکان

اضطراب کودکان می تواند دلایل بسیار و متنوعی داشته باشد. گاهی اوقات یک اتفاق ناگوار در گذشته یا یک تجربه شدیداً منفی مثل تصادف با ماشین یا آتش سوزی، سبک های فرزند پروری و…کودک را شدیداً آشفته می کند. دعواها و تنش های خانوادگی، مرگ یکی از اعضای خانواده و سوء استفاده های جنسی، جسمی یا عاطفی هم می توانند دلیل اضطراب کودکان باشند.

درمان اضطراب کودکان

برای درمان اضطراب کودکان قبل از هر اقدامی باید با کودک در مورد اضطراب ها و نگرانی هایش صحبت کرد و این پیام را به اول منتقل کرد که احساساتش کاملاً قابل درک است. بعد از این مرحله باید مهارت های غلبه بر اضطراب را به او یاد داد، که این کار می تواند توسط خود والدین و در حالتی که اضطراب خیلی شدید باشد، توسط یک روان درمانگر انجام می شود. گاهی اوقات روانپزشک یا روانشناس برای درمان اضطراب کودکان دارو هم جویز می کنند.مشاوره کودک تلفنی روش مناسبی برای کمک گرفتن از متخصصان میباشد.

در ادامه مطالعه مقاله اختلال اضطراب جدایی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در مورد روش های درمان اضطراب کودکان می توانید با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

0 دیدگاه در “اضطراب کودکان و تأثیر منفی آن بر سلامت جسمی و روانی

  1. کاظم زاده گفت:

    سلام
    یه سوالی داشتم، من یک کودک هشت ساله دارم که دور ناخوناش رو با دستش میکنه و همیشه اطراف ناخوناش زخمه، این از نشانه اضطراب کودکان میتونه باشه؟ممنون از راهنماییتون

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله احتمال زیادی وجود داره که این رفتار نشونه اضطرابه. اما نمی شه با اطمینان به این سوال پاسخ داد. تا زمانی که رفتار کودک شما توسط یک متخصص بررسی نشه، نمی تونیم در مورد ریشه رفتارهاش نظر قطعی بدیم.

  2. زهره رضایی گفت:

    درباره روش های درمان افراد بزرگسال که در کودکی اضطراب داشتند و تأثیر منفی آن بر سلامت جسمی و روانی
    گذاشته چه باید کرد؟؟؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهترین کار در چنین موقعیتی مطالعه در مورد اختلالات اضطرابی، آگاه شدن از علائم و نشانه ها، ریشه ها و روش های درمان این اختلالات و کمک گرفتن از یک متخصص است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *