آیدانیتو > اصول و نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری
انتخاب رشته ارشد

اصول و نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری


اصول و نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری
اولین دغدغه ای که داوطلبان مجاز به انتخاب رشته ارشد بعد از اعلام نتایج اولیه با آن رو به رو می شوند، نحوه انتخاب رشته ارشد است. اطلاع از اصول و نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری برای متقاضیان دانشگاه های سراسری یک امر ضروری است. چرا که اعمال آنها، نتایج منطقی که گاهاً در زبان عادی مردم، خوش شانسی نامیده می شود را در بر خواهد داشت. از این رو برای متقاضیان انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری که مجموعه دانشگاه های روزانه، شبانه، غیر انتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان را شامل می شود، اصول و نحوه انتخاب رشته ارشد سراسری را با دستورالعمل های کاربردی ذکر کرده ایم تا حداقل نتیجه آن برای شما موفقیت باشد و بس، برای کسانی که در دوره کارشناسی معدل بالایی گرفتند ارشد بدون آزمون است و میتوانند از طریق کارشناسی ارشد بدون کنکور اقدام کنند.
نحوه انتخاب رشته اینترنتی ارشد سراسری
گام اول برای انجام یک انتخاب رشته اصولی و صحیح، طی کردن درست مراحل مکانیزه و تعریف شده انتخاب رشته است. برای انتخاب رشته ارشد سراسری، لازم است مجاز شدگان ابتدا با مراجعه به سایت سازمان سنجش و ورود از طریق اطلاعات ثبت نامی، 100 کد رشته محل را مطابق با استراتژی هایی که در ادامه خواهیم گفت، وارد نمایند. سامانه انتخاب رشته، هوشمند است و در صورتی که روند آن را به درستی انجام ندهید، وارد مرحله ی بعد و گرفتن کد 15 رقمی که نشانه تأیید نهایی انتخاب رشته داوطلب است، نخواهید شد. از این رو اطلاعات را با دقت و صحت وارد نمایید. شایان ذکر است که این روند تعیین شده برای کلیه داوطلبان دانشگاه های سراسری است و ثابت می باشد.
اصول صحیح انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری
موفقیت تابع اصول و قوانین است و در کنار رعایت و توجه به این اصول، اطلاع از قوانین کوچکی که ممکن است از چشم بسیاری از افراد دور مانده باشد، فرد را گام ها به جلو می راند. چیزی که دارن هاردی در کتاب اثر مرکب به آن اشاره نموده است. برای گام نهادن در این چیزی که دارن هاردی در کتاب اثر مرکب به آن اشاره نموده است. برای گام نهادن در این مسیر و رعایت اصول صحیح انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری ابتدا لازم است نمونه کارنامه قبول شدگان سال های قبل را آنالیز و بررسی کنید. آنالیز کارنامه چه کمکی به داوطلبان در انتخاب رشته ارشد سراسری می کند؟
کارنامه یک نمونه عینی و قابل مشاهده به منظور اطلاع از واقعیت های انتخاب رشته است:
با آنالیز کارنامه حداقل درصدهای مورد نیاز دروس برای قبولی در هر کدام از ضریب های رشته شما مشخص می شود. حوزه و گستره رتبه های پذیرفته شده تعیین می شود و از طریق آن، داوطلب می تواند برای خود معیارهای خوشبینانه، بدبینانه و واقع گرایانه را قرار دهد. بدین صورت که در فرم انتخاب رشته با توجه به نتیجه ای که از کارنامه ها و حداقل ها و حداکثرهای قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظر خود به دست آورده اید، ابتدا انتخاب های خوش بینانه خود را در اولویت قرار می دهید و با این کار شانس خود رابرای آنچه که می خواهید در آن قبول شوید را امتحان می کنید. در مرحله ی بعدی انتخاب واقع گرایانه خود را که متناسب با رتبه و ظرفیت کد ضریب های مورد نظر شماست، وارد فرم انتخاب رشته می کنید و در نهایت، گزینه های بدبینانه را وارد می کنید. این روند و انجام آن بدین معناست که شما سیستم انتخاب رشته را درک کرده اید و برای کسب نتیجه منطقی از آن با توجه به شرایط موجود از آن بهره برداری می کنید. گام بعدی مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته ارشد سراسری است. با مطالعه ی آن بر چهار موضوع اشراف پیدا می کنید: 1- ظرفیت پذیرش 2- سهمیه 3- ضوابط و شرایط دانشگاه ها 4- نحوه انتخاب رشته ارشد سه گزینه اول بسیار مهم هستند، چرا که در قبولی شما و نحوه انتخاب های شما مؤثر هستند. 
آگاهی از ظرفیت های پذیرش در هر یک از کد ضریب های رشته شما یعنی جابه جایی اولویت های شما:
چون کد محلی را می بایست انتخاب کنید که متناسب با ظرفیت ورودی آن، رتبه شما را جذب خواهند کرد. از این انتخاب های اطمینان بخش، حتماً استفاده کنید و آنها را در فرم انتخاب رشته درج نمایید. سهمیه ها هم بدین شکل هستند و دانشگاه با ظرفیت محدود که تناسبی با رتبه شما ندارد را در اولویت های خوش بینانه قرار دهید. چون به هر حال سهمیه ها هم برای ورود به آن کمین کرده اند. شرایط و ضوابط مراکز دانشگاهی مورد نظر خود را مطالعه و بررسی کنید. در اینترنت آن ها را سرچ کنید و به سایت آنها یا دانشجویان در حال تحصیل یا فارغ التحصیل از آنها سر بزنید. گاهی بدون اطلاع داوطلبی از چنین شرایطی، به دلیل ناهمخوانی امکانات رفاهی و تحصیلی و آموزشی دانشگاهی که در آن پذیرفته شده است، روند تحصیل وی را با مشکل رو به رو می کند. برای مثال می توان به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی، بعد مسافت و نیز خوابگاه اشاره کرد. طبیعتاً انتخاب مراکز دانشگاهی محل سکونت داوطلب در صورتی که دوره آن با دوره دانشگاه شهرهای دیگر یکسان است، منطقی خواهد بود. بدین معنی که اگر در شهر خودتان، غیر انتفاعی یا هر یک از دانشگاه های دارای شهریه قبول می شوید و این وضعیت را در شهرهای دیگر هم دارید و شرایط یکسان است، بهتر است شهر خود را در اولویت قرار دهید. اگر به رشته پرستاری علاقه مند هستید میتوانید از طریق پرستاری بدون کنکور اقدام نمائید.
هنگام انتخاب اولویت ها به دو نکته حتماً توجه کنید:
1- علاقه 2- استراتژی های خود برای آینده شغلی و تحصیلی علاقه که شرط اصلی است و در صورتی که فردی به مسیر و رشته خود علاقه مند باشد، می توان برای وی یک آینده علمی روشن پیش بینی کرد. گزینه دوم به بازار کار و آینده شغلی رشته و گرایشی بر می گردد. تا هم اکنون قصد دارید آن را در اولویت انتخاب رشته خود قرار دهید. طبعاً آینده ی کاری اهمیت دارد و لازم است با سنجش شرایط خود و شرایط کد ضریب مورد نظر به انتخابی منطقی دست بزنید. از بروز اشتباهات زیر در روند انتخاب رشته خودداری کنید: الف) انتخاب رشته بدون توجه به واقعیت رتبه خود ب) انتخاب رشته رویایی و بسیار خوشبینانه یا منفی گرایانه و بدبینانه ج) انتخاب کد ضرایبی که احتمال قبولی داوطلب در آن پایین است. با توجه به همه ی این نکات، انتخاب رشته نمایید و از رسیدن به نتیجه قبولی نا امید نباشید. چرا که ممکن است در گرایش و دانشگاهی که شما انتخاب کرده اید، داوطلب دارای رتبه بهتر از رتبه شما اصلاً آن را انتخاب نکند. دست شما برای انتخاب رشته باز است و گستره انتخاب شما 100 کد رشته محل است. از این رو اصول را رعایت کنید و امیدوار و مطمئن انتخاب رشته سراسری خود را انجام دهید.
در نهایت پس از بررسی اصول و نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری ، پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله انتخاب رشته ارشد بزنید.
اگر سوالی در زمینه اصول و نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *