آیدانیتو > انتخاب رشته دکتری مهندسی فناوری اطلاعات 98
انتخاب رشته دکتری, دکتری مهندسی فناوری اطلاعات

انتخاب رشته دکتری مهندسی فناوری اطلاعات 98






انتخاب رشته دکتری مهندسی فناوری اطلاعات (IT) 

مهندسی فناوری اطلاعات  (Information technology)  از جمله رشته های نوپایی است که در کشور ما بسیار با قدرت ظاهر شده است. با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات وسیعی که در صنعت ارتباطات به وجود آمد، لزوم نیروهای متخصص به منظور پشتیبانی، طرح ریزی، برنامه نویسی و راه اندازی سیستم های پیچیده نرم افزاری و سخت افزاری به مراتب بیش از پیش احساس شد. از آنجایی که رشته مهندسی فناوری اطلاعات (IT) دارای ماهیت میان رشته ای است، بازار کاری بسیار گسترده خواهد داشت. داشتن ماهیت میان رشته ای به این معنی است که علم مهندسی فناوری اطلاعات دانشی محض نیست و تلفیقی از رشته های مختلف مانند مهندسی کامپیوتر و مدیریت است.

نکاتی که بایستی به آن ها دقت کنیم!

از جمله موارد بسیار مهمی که بایستی در انتخاب رشته به آن بسیار دقت کنیم، آنالیز کارنامه اولیه دکتری است. در حقیقت آگاهی از قسمت های مختلف مندرج در کارنامه اولیه می تواند بسیار تأثیرگذار باشد. در کارنامه اولیه، رتبه داوطلب، تراز (نمره کل)، رتبه آخرین فرد قبولی و وضعیت مجاز شدن درج می شود. حتماً مطلع هستید که رابطه ی ما بین تراز و رتبه، معکوس است. به این مفهوم که هر چه تراز بالاتر باشد، رتبه پایین تر خواهد بود و احتمال دعوت شدن به مصاحبه از سوی دانشگاه انتخابی، بیشتر خواهد شد. هم چنین هر چه فاصله ی رتبه ی شما از رتبه ی مندرج در قسمت آخرین فرد قبولی بیشتر باشد، با احتمال بیشتری به مصاحبه دعوت خواهید شد. در کارنامه قسمتی به نام آخرین رتبه مجاز دوره روزانه و بورس اعزام به خارج از کشور وجود دارد که در صورت مجاز شدن در این دوره ها، قادر خواهید بود که به انتخاب رشته اقدام نمایید. اگر در سایر دوره ها مانند دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور، نوبت دوم، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان مجاز شوید، در قستی منفک از دوره روزانه و بورس اعزام به خارج از کشور عبارت «می باشید» را مشاهده می کنید. در این قسمت ممکن است علامت @ نیز درج شده باشد که در واقع به معنی این است که اگر دانشگاه های مذکور ظرفیت لازم را داشته باشند، شما می توانید با مطالعه ی دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی و یا دفترچه شماره 2 منتشر شده توسط سازمان سنجش آموزش کشور، نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.

چه دانشگاه هایی اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری رشته مهندسی فناوری اطلاعات می کنند؟

مطابق دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری 98 برای رشته مهندسی فناوری اطلاعات، 3 گرایش به شرح زیر تعریف شده است:

رشته

گرایش ها
مهندسی فناوری اطلاعات

1- سیستم های چند رسانه ای

 

2- تجارت الکترونیکی

 

3- مدیریت سیستم های اطلاعات

 

دانشگاه های سراسری

دانشگاه های سراسری در نوبت روزانه در سال 96 در مجموع 17 نفر و در نوبت دوم 22 نفر را مورد پذیرش قرار دادند. دانشگاه تهران، صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی، علم و صنعت، قم و تربیت مدرس در نوبت روزانه اقدام به پذیرش دانشجو می نمایند. دانشگاه تهران  در نوبت دوم (شبانه) نیز دانشجو می پذیرند. شایان ذکر است که در سال98، دانشگاه ارومیه  1 نفر را به منظور بورس اعزام به خارج جذب می نماید. دانشگاه تهران با ظرفیت پذیرش 4 نفر؛ دانشگاه صنعتی امیرکبیر 1 نفر، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی 4 نفر، دانشگاه علم و صنعت ایران 1 نفر و دانشگاه قم 3 نفر را  در گرایش تجارت الکترونیک در دوره روزانه جذب می نماید. دانشگاه تربیت مدرس با ظرفیت پذیرش 3 نفر، دانشگاه تهران 3 نفر، دانشگاه قم 4 نفر را در گرایش مدیریت سیستم های اطلاعاتی در دوره روزانه جذب می نماید. دانشگاه قم در دوره روزانه با ظرفیت پذیرش 2 نفر برای گرایش سیستم های چندرسانه ای اقدام به پذیرش دانشجو می نماید.
مشاوران تحصیلی آیدانیتو می توانند به تمامی سؤالات شما در زمینه انتخاب رشته دکتری مهندسی فناوری اطلاعات پاسخ دهند. پس با آن ها تماس بگیرید.

کلام آخر اینکه!

حتی اگر رتبه 1 یا 100 را هم کسب کرده باشید، باید به این نکته دقت کنید که پس از اینکه به مصاحبه دعوت شوید، دیگر رتبه ی شما اهمیت نخواهد داشت و آنچه مهم است امتیازی است که از مصاحبه کسب خواهید کرد. پس حتماً دلایل محکمه پسندی را برای توجیه اینکه چرا دانشگاهی را در اولویت انتخاب رشته قرار دادید، در نظر بگیرید. پس مصاحبه دکتری را جدی بگیرید؛ زیرا میزان اثر آن در قبولی شما بسیار زیاد است.
در نهایت بایستی بگوییم که:
اگر اطلاعات جامع تری درباره ی انتخاب رشته دکتری مهندسی فناوری اطلاعات دارید…
اگر اطلاعات بیشتری در مورد ظرفیت های دانشگاه ها برای رشته مهندسی IT در مقطع دکتری دارید…
اگر فکر می کنید که اطلاعات و تجربیاتی در زمینه تحصیل در رشته مهندسی فناوری اطلاعات دارید، که می تواند برای دوستانتان مفید باشد…
شما را به چالش «سهیم شدن در تجارب یکدیگر» دعوت می کنیم. در این چالش سعی می کنیم که با به اشتراک گذاشتن نظرات و تجربیات یکدیگر، مسیر پیش رو را روشن تر کنیم و در نتیجه با چشمانی بازتر و اطلاعاتی جامع تر نسبت به انتخاب راه آینده خود اقدام نماییم.

زمان انتخاب رشته دکتری فناوری اطلاعات

اطلاع از زمان انتخاب رشته دکتری فناوری اطلاعات در زمان انجام این انتخاب رشته برای داوطلبان و متقاضیان تحصیل در این رشته تحصیلی در دوره دکتری از اهمیتی اساسی برخوردار است. برای اطلاع از زمان دقیق انتخاب رشته دکتری مهندسی فناوری اطلاعات در سال تحصیلی 98 با مشاوران خبره آیدانتیو تماس حاصل فرمایید. 

شرایط انتخاب رشته دکتری فناوری اطلاعات

اطلاع هر داوطلب از شرایط دقیق انتخاب رشته دکتری فناوری اطلاعات در زمان انتخاب این رشته بسیار حائز اهمیت است. برای اطلاع از شرایط کامل و دقیق انتخاب رشته دکتری مهندسی فناوری اطلاعات در سال تحصیلی 1398 با مشاوران خبره آیدانتیو تماس بگیرید تا شما را از شرایط در نظر گرفته شده برای انتخاب رشته دکتری فناوری اطلاعات مطلع کنند. 
در این مقاله به بررسی انتخاب رشته دکتری مهندسی فناوری اطلاعات 98 (IT)  پرداختیم. پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله کارنامه و رتبه قبولی دکتری مهندسی فناوری اطلاعات بزنید.
اگر سوالی در زمینه انتخاب رشته دکتری مهندسی فناوری اطلاعات ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *