آیدانیتو > انتخاب رشته دکتری زبان و ادبیات فارسی
انتخاب رشته دکتری, انتخاب رشته دکتری زبان و ادبیات فارسی

انتخاب رشته دکتری زبان و ادبیات فارسی






انتخاب رشته دکتری زبان و ادبیات فارسی

رشته زبان و ادبیات فارسی از جمله رشته های بسیار پر طرفداری است که در گروه علوم انسانی قرار دارد. زبان و ادبیات فارسی از جمله دروسی است که در تمامی مقاطع تحصیلی تدریس می شود و ادامه ی تحصیل در آن فقط به شرط علاقه ی وافر به شعر، نثر و سایر آثار ادبی ممکن است. در مقطع دکتری نیز رشته زبان و ادبیات فارسی در گروه رشته های امتحانی گروه علوم انسانی و در مجموعه زبان و ادبیات فارسی قرار می گیرد. رشته زبان و ادبیات فارسی در این مقطع، 4 گرایش ادبیات حماسی، ادبیات عرفانی، ادبیات غنایی و آموزش زبان فارسی را شامل می شود و تمامی فارغ التحصیلان رشته های زبان و ادبیات فارسی و آموزش زبان فارسی (به فارسی زبانان و غیر فارسی زبانان) می توانند در کنکور دکتری زبان و ادبیات فارسی شرکت کنند.

در انتخاب رشته بایستی به چه نکاتی توجه کنیم؟

پس از اعلام نتایج و انتشار کارنامه اولیه توسط سازمان سنجش آموزش کشور، داوطلبان بایستی به نکات زیر توجه کنند:

1- نمره کل

در کارنامه ی اولیه منتشر شده، نمره ای تحت عنوان «نمره کل یا تراز کل» به هر داوطلب اختصاص داده می شود که این تراز برای رشته ها و سال های مختلف متفاوت است.

2- رتبه در سهمیه

اگر به کارنامه دقت کنیم، در قسمت سهمیه، نوعی از سهیه برای داوطلب درج شده است. به عنوان مثال اگر سهمیه داوطلب، سهمیه آزاد است، رتبه بندی در سهمیه آزاد انجام شده و رتبه درج شده در قسمت «رتبه در سهمیه» رتبه ای است که انتخاب رشته بر اساس آن صورت می گیرد.

3- آخرین رتبه مجاز دوره روزانه و بورس اعزام به خارج کشور

در کارنامه، دوره روزانه و بورس اعزام به خارج از کشور از سایر دوره ها تفکیک می شود. به همین دلیل آخرین رتبه به صورت مجزا اعلام می گردد. اگر رتبه در سهمیه از آخرین رتبه مجاز دوره روزانه و بورس اعزام به خارج از کشور کمتر باشد، در قسمت «وضعیت مجاز به انتخاب رشته دوره» مجاز به انتخاب رشته روزانه و بورس اعزام به خارج از کشور می باشید.

4- آخرین رتبه مجاز سایر دوره ها (دانشگاه آزاد اسلامی، نوبت دوم، پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان)

اگر رتبه کسب شده در سهمیه، کمتر از آخرین رتبه مجاز در سایر دوره های دانشگاه آزاد، پیام نور، پردیس خودگردان، غیر انتفاعی و نوبت دوم باشد، در قسمت « وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره» مجاز به انتخاب رشته در سایر دوره ها خواهید بود. شایان ذکر است که اگر در قسمت «می باشید»، علامت @ درج شده باشد، به این معنی است که اگر دانشگاه های پیام نور، آزاد، غیر انتفاعی، پردیس خودگردان و نوبت دوم ظرفیت لازم را داشته باشند، می توانید دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی و یا دفترچه ی شماره 2 انتخاب رشته سازمان سنجش را دریافت، مطالعه و نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایید.

چه دانشگاه هایی و با چه ظرفیت های پذیرشی در مقطع دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی دانشجو می پذیرند؟

با توجه به اینکه دفترچه انتخاب رشته دکتری 97 هنوز منتشر نشده است، به بررسی دانشگاه ها و ظرفیت پذیرش ها در نوبت سراسری و نوبت دوم بر اساس دفترچه انتخاب رشته دکتری 96 می پردازیم.

نام دانشگاه یا مؤسسه

ادبیات حماسیادبیات عرفان

ادبیات غنایی

روزانه

نوبت دومروزانهنوبت دومروزانه

نوبت دوم

ارومیه

41  4 
اصفهان3   

3

 

حکیم سبزواری – سبزوار

3     
شیراز3 3 

4

 

فردوسی مشهد

5454  
قم7474  

ارومیه

  41 1
اصفهان  3  

1

الزهرا (س)

  3   
بین المللی امام خمینی – قزوین  32  

تبریز

  5353
شهر کرد  3   

شهید مدنی آذربایجان

  6 7 

لرستان – خرم آباد

  5 10 
مازندران – بابلسر  44  

تربیت مدرس

    31
شهید چمران – اهواز    4 

  همچنین دانشگاه های زیر بدون در نظر گرفتن گرایش اقدام به پذیرش دانشجو می نمایند:

نام دانشگاه

نوبت پذیرشمحل تحصیل / استثنائات
 

روزانه

نوبت دوم

 
اراک105 

ارومیه

4  
الزهرا (س)41

تهران/ فقط زن

ایلام

32 
بوعلی سینا64

همدان

بیرجند

72 
بین المللی امام خمینی32

قزوین

تبریز

53 
تربیت مدرس31 

تهران

84دانشکده ادبیات و علوم انسانی
خوارزمی6 

تهران

رازی

6 کرمانشاه
زنجان3  

سلمان فارسی

5 کازرون
سمنان33 (نیمسال دوم) 

سیستان و بلوچستان

106زاهدان
شهر کرد3  

شهید باهنر

65کرمان
شهید بهشتی5 

تهران

شهید مدنی آذربایجان

7 تبریز
شیراز4  

علامه طباطبایی

10 تهران
فردوسی مشهد53 

کاشان

42 
کاشان32

واحد خواهران انتهابی خیابان طالقانی / فقط زن

کردستان

3 سنندج
گیلان44

رشت

لرستان

7 خرم آباد
مازندران97

بابلسر

هرمزگان

31بندرعباس
یاسوج4  

یزد

8  
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی3  

 
با توجه به ظرفیت های ذکر شده می توان اینگونه بیان کرد که: دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی، مازندران، یزد، اراک و سیستان و بلوچستان بیشترین ظرفیت پذیرش را در رشته زبان و ادبیات فارسی بدون در نظر گرفتن گرایش در نوبت روزانه دارند. برای پذیرش در دانشگاه های تهران در علامه طباطبایی نیز به تراز بالا و رتبه پایین دارید. به این نکته هم توجه کنید که با وجود اینکه تراز و رتبه کسب شده در آزمون دکتری بسیار حائز اهمیت است، پس از انتخاب رشته، امتیاز کسب شده از مصاحبه نیز در قبولی شما بسیار تاثیر گذار است.
در نهایت بایستی بگوییم که:
اگر اطلاعات جامع تری درباره ی انتخاب رشته دکتری زبان و ادبیات فارسی دارید…
اگر اطلاعات بیشتری در مورد ظرفیت های دانشگاه ها برای رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع دکتری دارید…
اگر فکر می کنید که اطلاعات و تجربیاتی در زمینه تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی دارید، که می تواند برای دوستانتان مفید باشد…
شما را به چالش «سهیم شدن در تجارب یکدیگر» دعوت می کنیم. در این چالش سعی می کنیم که با به اشتراک گذاشتن نظرات و تجربیات یکدیگر، مسیر پیش رو را روشن تر کنیم و در نتیجه با چشمانی بازتر و اطلاعاتی جامع تر نسبت به انتخاب راه آینده خود اقدام نماییم.
در این مقاله به بررسی انتخاب رشته دکتری زبان و ادبیات فارسی پرداختیم. پیشنهاد ما این است که سری هم به مقاله های کارنامه و رتبه قبولی دکتری زبان و ادبیات فارسی و  مصاحبه دکتری زبان و ادبیات فارسی بزنید.
اگر سوالی در زمینه انتخاب رشته دکتری زبان و ادبیات فارسی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *