آیدانیتو > دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری 98
انتخاب رشته ارشد

دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری 98


دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری 98
ثبت نام در آزمون ورودی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته 98 از 16 آذرماه 97 آغاز و تا 25 ام همان ماه ادامه یافت. مطابق جدول زمان بندی منتشر شده توسط سازمان سنجش آموزش کشور در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد، کنکور کارشناسی ارشد در روزهای پنج شنبه و جمعه (6-5 اردیبهشت ماه) برگزار خواهد شد و نتایج اولیه این آزمون در قالب کارنامه در دهه ی دوم خردادماه اعلام میشود. روز بعد از اعلام نتایج اولیه، دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری 98 برای دانشگاه های سراسری روزانه و شبانه ، غیر انتفاعی ، پیام نور، پردیس خود گردان و مجازی توسط سازمان سنجش منتشر می شود. داوطلبانی که پس از مشاهده ی کارنامه ی اولیه مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه های سراسری شده باشند، می توانند با مطالعه ی دقیق دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایند. شایان ذکر است که منظور ما از مجاز اعلام شدن در سراسری،  پذیرش در دوره های روزانه، نوبت دوم، پیام نور، غیر انتفاعی، مجاز و پردیس خودگردان است. کارنامه صادر شده برای هر داوطلب نتایج هر دو آزمون آزاد و سراسری را در بر میگیرد. بهتر است به این نکته دقت کنید در یک ستون رتبه شما برای پذیرش در دانشگاه سراسری در دوره روزانه و در ستونی دیگر رتبه شما برای پذیرش در دوره  شبانه ، پیام نور ، مجازی ،غیر انتفاعی ، پردیس خود گردان و آزاد  ذکر شده است. با اینکه یک کارنامه برای آزمون سراسری و آزاد ارایه میشود اما انتخاب رشته جداگانه صورت میگیرد. شما  100 انتخاب رشته برای دانشگاه آزاد و 100 انتخاب رشته برای دانشگاه سراسری دارید. انتخاب رشته دانشگاه آزاد بعد از انتخاب رشته سراسری صورت میگیرد. اگر شما میخواهید که درگیر دادن کنکور نشوید از طریق ارشد بدون کنکور وارد دانشگاه شوید.
دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری شامل چه بخش هایی است؟
در یک نگاه کلی دفترچه انتخاب رشته از سه بخش تشکیل شده است: 1) کلیات ، شرایط و ضوابط  2) جداول کدر رشته محل ها 3) پیوست ها
مندرجات دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری 98
  • روش گزینش 

3 اصل مهم برای گزینش داوطلبان وجود دارد که پذیرش بر اساس آنها انجام می پذیرد: 1) نمره کل اکتساب شده  2) اولویت در انتخاب کد رشته ها 3) صلاحیت های عمومی بایستی به این نکته نیز توجه شود که گزینش نهایی بر اساس نمره آزمون کتبی (که از تراز نمرات دروس حاصل می شود) و معدلی که تراز می شود انجام می پذیرد. سهم تأثیر نمره آزمون به میزان 80% بوده و مابقی 20% به معدل تراز شده تعلق می گیرد.

  • رشته هایی که شرایط خاص دارند: قابل توجه بورس دوستان

اگر متقاضی بورس شدن در سازمان ها، وزارتخانه ها و یا مؤسسات آموزش عالی که شرایط خاص دارد، هستید بایستی علاوه بر داشتن شرایط عمومی و اختصاصی و کسب نمره ی علمی لازم، شرایط و ضوابطی که ارگان بورس دهنده مقرر می دارد را نیز داشته باشید. لازم به ذکر است که حداکثر می توانید 2 کد رشته بورس را انتخاب نمایید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که اسامی چند برابر ظرفیت و تاریخ مصاحبه حضوری و سایر مرحله هایی که به منظور گزینش نهایی بایستی لحاظ شوند در اواخر خردادماه از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می شود.

  • سهمیه های ایثارگران و رزمندگان

مطابق قانون مصوب، 25% از ظرفیت پذیرش به شرط اینکه داوطلب دارای سهمیه ایثارگر بتواند حداقل 70% و داوطلب دارای سهمیه رزمنده حداقل 80% امتیاز آخرین داوطلب پذیرفته شده در گزینش آزاد را کسب نموده باشند، به ایثارگران و رزمندگان اختصاص می یابد.

  • شرایط و ضوابط پذیرش اتباع خارجی

اگر جزو اتباع غیر ایرانی متقاضی شرکت در آزمون کارشناسی ارشد هستید، بایستی در هنگام ثبت نام بند 16 تقاضانامه را علامت گذاری نمایید. در غیر اینصورت حتی اگر در نهایت پذیرفته شوید، پذیرش شما لغو خواهد شد.

  • پذیرش بدون کنکور! قابل توجه استعدادهای درخشان!

اگر شروط زیر را داشته باشید و بتوانید حداقل 90% نمره ای را که آخرین داوطلب با آن پذیرفته شده را کسب کنید، مطابق آیین نامه ی پذیرش استعدادهای درخشان می توانید بدون کنکور وارد دانشگاه شوید. هر ساله سازمان سنجش به میزان 10% ورودی هر رشته، از طریق استعدادهای درخشان دانشجو می پذیرد. 1) اگر جزو رتبه های 1 تا 15 مرحله ی نهایی المپیادهای دانشجویی هستید. 2) اگر در دوره ی کارشناسی دانشجوی نمونه شده اید. 3) اگر در جشنواره های معتبری مانند جشنواره های خوارزمی، فارابی، ابن سینا و رازی رتبه اول تا سوم را کسب کرده اید. 4) اگر در مقایسه با سایر هم دوره ای هایتان، بالاترین معدل را کسب کرده اید و توانسته اید پس از گذراندن 8 نیم سال (کارشناسی پیوسته) و یا 4 نیمسال (کارشناسی ناپیوسته) فارغ التحصیل شوید.                                                                 

جداول کد رشته محل ها
در این قسمت از دفترچه راهنمای انتخاب رشته برای هر گروه از گروه های علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی، هنر و علوم پزشکی، کد رشته محل های تحصیلی به تفکیک ذکر شده است. با توجه به این موضوع که مجموعه ای که در آن شرکت کرده اید در کدام گروه قرار دارد میتوانید دفترچه راهنمای انتخاب رشته خود را  از سایت سنجش دانلود کنید. هر مجموعه با توجه  به کد ضریب هایی که دارد به  جدول جداگانه ای تقسیم شده  است.  در هر یک از این جدول ها نوع دوره تحصیلی( شامل روزانه ، شبانه یا نوبت دوم ، پیام نور ، مجازی ، مجازی ویژه شاغلین و پردیس های خود گردان) ، کد محل تحصیل ، نام دانشگاه یا موسسه آموزش عالی محل تحصیل، عنوان رشته/گرایش ، ظرفیت پذیرش در نیمسال اول و دوم و توضیحات  قرار گرفته است. از مقاله پرستاری بدون کنکور دیدن کنید.                                                                   
پیوست ها
در قسمت پیوست ها به بررسی شهریه ی مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه های دولتی و غیر دولتی، شرایط پذیرش دانشجو در دوره های نوبت دوم، پیام نور، مؤسسات غیر دولتی، مجازی و پردیس های خودگردان پرداخته می شود. در این قسمت از دفترچه اطلاعات جامع تری از مؤسسات بورس دهنده ذکر می شود و در انتهای آن نمونه فرم مخصوص تأییدیه داوطلبانی که رتبه ی اول را کسب نموده اند، فرم مختص معدل و فرم پیش نویس انتخاب رشته ترسیم شده اند. با توجه به اینکه هنوز دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری 98 منتشر نشده است، پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با مندرجات این دفترچه ، دفترچه انتخب رشته کارشناسی ارشد سراسری 97 را مطالعه کنید.  برای دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری بر روی لینک های زیر کلیک نمایید:
در نهایت پس از بررسی دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری 98 ، پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله بهترین رشته برای ادامه ی تحصیل در مقطع ارشد بزنید.
اگر سوالی در زمینه دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری 98 ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *