انتخاب رشته دکتری مهندسی مواد و متالورژی

گرایش های دکتری مواد و متالورژی






گرایش های دکتری مواد و متالورژی

تعداد بی شماری از افراد و متخصصین رشته مهندسی مواد را به عنوان مادر سایر رشته های مهندسی می شناسند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که اکثر مصنوعات بشری موجود در اطراف ما حاصل کار و تلاش مهندسین مواد است. در صورت توجه به هواپیما، قطار و اتومبیل متوجه تشکیل شدن بخش های اصلی آن همانند موتور، شیشه و بدنه از مواد می شویم. باید بگوییم که علم مواد و مهندسی به عنوان حوزه  میان رشته ای به بررسی و تحلیل ارتباط بین خواص و ساختار مواد به منظور طراحی مواد جدید جهت پاسخگویی به نیازهای بی شمار و فناوری مواد می پردازد. در حال حاضر و هم زمان با افزایش پژوهش و تحقیق در حیطه نانو رشته مهندسی مواد به رشته ای پیشرو در عرصه علم و دانش تبدیل گشته است. در مجموع، یک شخص دانش آموخته مهندسی مواد در اولین گام با استفاده از میکروسکوپ الکترونیکی رویشی و همچنین میکروسکوپ الکترونیکی و با تجهیزات و روش های یکسان به تحلیل، بررسی و شناسایی ساختار میکروسکوپی انواع مواد می پردازد. در مرحله بعدی، خواص مختلف مواد اندازه گیری می شوند. رشته مهندسی مواد و متالورژی در هر سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری در ایران تدریس می شود. موضوع اصلی مقاله حاضر معرفی گرایش های دکتری مواد و متالورژی است. پس با ما همراه باشید تا اطلاعاتی ضروری را در رابطه با گرایش های دکتری مواد و متالورژی به دست آورید.

معرفی گرایش های کارشناسی ارشد مواد و متالورژی

رشته مهندسی مواد و متالوژی در مقطع دکتری به هشت گرایش مختلف تقسیم می شود. در زیر به ذکر این گرایش ها برای شما دوستان داوطلب می پردازیم.

ردیف

گرایش های کارشناسی ارشد مواد و متالورژی

1

شکل دادن به فلزات و مواد

2

جوشکاری و اتصال مواد

3

متالورژی پودر

4

خوردگی و پوشش و مهندسی سطح

5

فرایندهای استخراج فلزات و مواد

6

سرامیک

7

خواص فیزیکی و مکانیک مواد

8

مواد پیشرفته

گرایش خواص فیزیکی و مکانیک مواد

گرایش خواص فیزیکی و مکانیک مواد از جمله گرایش های دکتری مواد و متالورژی محسوب می شود. مباحث تخصصی مطرح شده در این گرایش از مهندسی مواد شامل کامپوزیت ها، سیستم های چند جزئی، مکانیک شکست تحلیلی، تئوری الکترونیکی مواد و مکانیزم های مقاوم شدن مواد است.

باید بگوییم که دانشجویان مقطع دکتری گرایش خواص فیزیکی و مکانیک مواد با انجام پروژه تحقیقاتی تحصیلات خود را در این گرایش و مقطع به پایان می رسانند.

از جمله مشاغل موجود جهت افراد تحصیل کرده در این گرایش فعالیت به عنوان یک پژوهشگر و یا  تدریس در دانشگاه ها است.

گرایش سرامیک دکتری مواد و متالورژی

باید بگوییم که علم سرامیک در معنای عام به دانش به کاربردن اشیاء جامد و ساخت اشیاء جامدی اطلاق می شود که اجزاء اصلی آن را مواد غیرفلزی و غیر عالی تشکیل می دهند. در نتیجه، علم سرامیک علاوه بر سفالینه های معمول انواع لعاب های چینی، مواد مغناطیس غیرفلزی، تک بلورهای مصنوعی، فروالکتریک ها، شیشه سیمان و دیرگدازها را نیز در بر می گیرد. امروزه مهندسان گرایش سرامیک با کنترل نسبت ترکیب و نوع مواد اولیه فراورده ها و محصولات مختلفی همانند ظروف چینی، آجر نسوز، لعاب ها، کاشی و آجر را تولید می کنند.

گرایش جوشکاری دکتری مواد و متالورژی

در معرفی این گرایش از دکتری مواد و متالوژی باید بگوییم که رشته جوشکاری از جمله روش های تولید محسوب می شود و هدف اصلی از ایجاد آن اتصال دائمی مواد مهندسی همچون کامپوزیت، پلیمر، سرامیک و فلز به همدیگر است. در حقیقت جوشکاری را می توان اتصال دو قطعه غیرفلزی به همدیگر در اثر فشار و یا حرارت تعریف کرد.

دانش آموختگان گرایش جوشکاری در طول دوره تحصیل توانایی هایی را در زمینه های مختلف همچون تحلیل و بررسی دلایل تخریب در اتصالات و ارائه راه های مناسب جهت جلوگیری از آن ها، بهینه کردن شرایط انجام جوشکاری در انواع واحدهای صنعتی و همین طور ایجاد نوآوری در صنایع مختلف اشاره کرد.

در این مقاله به تحلیل و بررسی گرایش های دکتری مواد و متالورژی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله برنامه ریزی دکتری بزنید.

اگر سوالی در زمینه گرایش های دکتری مواد و متالورژی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *