آیدانیتو > گرایش های دکتری معدن
انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن-استخراج, انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن-اکتشاف, انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن-فرآوری مواد معدنی, انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن-مکانیک سنگ

گرایش های دکتری معدن






گرایش های دکتری معدن

رشته معدن و کار در معدن از جمله سخت ترین مشاغل است و از اهمیت بالایی نیز برخوردار است. در کارشناسی ارشد، رشته معدن با یک رشته و هفت گرایش ارائه می شود، اما برای مقطع دکتری، با توجه به حساسیت علمی مقطعی و نگاه تخصصی بر هر گرایش، این مجموعه با چهار عنوان رشته ارائه می شود. گرایش های دکتری معدن با عنوان رشته معدن مشابه است، در ادامه گرایش های دکتری معدن را معرفی خواهیم کرد.

گرایش های دکتری مهندسی معدن

حال به معرفی رشته و گرایش های دکتری معدن می پردازیم. مجموعه معدن با چهار رشته و گرایش ارائه شده است. رشته و گرایش های دکتری معدن در جدول زیر آمده است.

رشته

گرایش

مهندسی معدن اکتشاف

اکتشاف مواد معدنی

مهندسی معدن- استخراج

استخراج مواد معدنی

مهندسی معدن فراوری مواد معدنی

فراوری مواد معدنی

مهندسی معدن مکانیک سنگ

مکانیک سنگ

 

در ادامه هر یک از گرایش های دکتری معدن را بررسی می کنیم.

مهندسی معدن اکتشاف

اکتشاف یکی از سخت ترین رشته ها وابسته سخت ترین گرایش معدن است. رشته اکتشاف به کشف معادن و چاه های نفتی و بررسی میزان ذخایر آن ها می پردازد. البته رشته اکتشاف مواد معدنی تنها به اکتشاف و ارزیابی نمی پردازد بلکه از اکتشاف تا فراوری را در بر می گیرد. در این گرایش متخصصان با استفاده از سیستم های رایانه ای و آمار و زمین شناسی، میزان ذخایر معادن را از نظر اقتصادی نیز بررسی می کنند این ارزیابی اقتصادی به آن ها کمک می کند تا با تعیین روش استخراج و مقایسه معادن، سودآورترین معدن و روش استخراج را انتخاب کنند.

مهندسی عمران استخراج

برخی از افراد وقتی کلمه استخراج معدن را می شوند به یاد جویندگان طلا و استخراج طلا و فلزات می افتند. نمی توان گفت این تفکر اشتباه است اما مهندسی استخراج تنها به اینجا ختم نمی شود. بلکه یک مهندس استخراج باید با تمام روش های استخراج فلزات، سنگ ها و… آشنا باشد و همچنین بتواند روشی را برای استخراج در نظر بگیرید که علاوه بر سودآوری، کمترین آسیب ها را به محیط افراد وارد کند. اگر در روش استخراج و نگه داری یا معدن در زمان استخراج بی توجهی و سهل انگاری شود فاجعه ای عظیم رخ می دهد و نه تنها معدن بلکه به انسان ها و محیط زیست هم آسیب می زند.

فراوری مواد معدنی

با استخراج مواد معدنی و سنگ ها و کانی ها به تنهایی نمی توان درآمد زایی کرد، و البته به طور مستقیم هم نمی توان از مواد استخراج شده استفاده کرد. بلکه لازم است تا مواد استخراج شده فراوری شوند، تا بتوانند مورد استفاده سایر صنایع قرار بگیرند. البته کارکرد فراوری مواد معدنی تنها به این حد از فعالیت محدود نمی شود بلکه در فراوری مواد معدنی سعی می شود تا با فراوری، ترکیب و تغییر مواد، از مواد کم ارزش تر یا به اصطلاح باطله هم استفاده کرد و آن ها را به مواد مناسب و قابل استفاده تبدیل کرد. یکی از دلایل فراوری مواد معدنی کم ارزش، بازگشت برخی از هزینه های معدن کاری است.

مکانیک سنگ

یکی دیگر از گرایش های دکتری معدن گرایش مکانیک سنگ است. در مکانیک سنگ اثر نیروهای درونی و بیرونی تأثیر گذار بر سنگ ارزیابی می شود. این موضوع در بررسی استحکامات سنگ در زمان عملیات حفاری، استخراج و… بسیار اهمیت دارد. همچنین در زمان ساخت سازه های پل، تونل، آزاد راه و هر سازه با مساحت وسیع پای یک مهندس مکانیک سنگ در میان است. زیرا نیاز است تا استحکام سنگ ها و زمین بررسی شود تا مهندسین عمران بتوانند به راحتی و با آرامش خیال به ساخت سازه بپردازند.

اگر مایل هستید در کنکور دکتری معدن شرکت کنید به شما توصیه می کنیم منابع دکتری معدن را نیز بشناسید و بهترین آن ها را انتخاب کنید.

در صورتی که پیرامون تفاوت ها، در آمد و بازار کار گرایش های دکتری معدن دچار شک و تردید هستید و یا اطلاعات درستی در دست ندارید، می توانید سؤالات و مشکلات خود را با مشاوران آیدانیتو در میان بگذارید و از آنان راهنمایی بخواهید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *