آیدانیتو > گرایش های ارشد محیط زیست
گرایش علوم محیط زیست

گرایش های ارشد محیط زیست

گرایش های ارشد محیط زیست

گرایش های ارشد محیط زیست

علوم و مهندسی محیط زیست یکی از رشته های پرطرفدار گروه کشاوری و منابع طبیعی است، در مجموعه رشته های ارشد با کد 1317 قرار گرفته است. بسیاری از فارغ التحصیلان کارشناسی محیط زیست و برخی از فارغ التحصیلان رشته های دیگر مایل اند، در مقطع ارشد محیط زیست تحصیل کنند. به این منظور لازم است با گرایش های ارشد محیط زیست آشنا باشید، تا هم گرایش مورد نظر خود را انتخاب کنید و هم دانشگاه مورد نظر خود را در نظر داشته باشید.

ضرایب دروس امتحانی گرایش های ارشد محیط زیست، در آزمون ارشد یکسان است. بنابراین دروس امتحانی و نحوه پاسخ دهی شما به آن ها تأثیری بر قبولی شما در گرایش ها ندارند. این به آن معناست که رتبه کسب شده شما برای تمام گرایش های ارشد محیط زیست یکسان و برابر است.

گرایش های ارشد علوم و مهندسی محیط زیست

رشته محیط زیست در مقطع ارشد با سه گرایش زیر ارائه شده است.

  • آلودگی های محیط زیست
  • ارزیابی و آمایش سرزمین
  • مدیریت در حفاظت تنوع زیستی

همان طور که می دانید، رشته محیط زیست با هدف شناخت، بررسی، حمایت و حفاظت از محیط زیست ایجاد شده است. در سال های گذشته با پیشرفت تکنولوژی و گسترش صنعت، محیط زیست در معرفی نابودی قرار گرفت. می توان گفت در آن زمان به علت ناآگاهی انسان ها و خودخواهی، جاه طلبی و قدرت طلبی نیز آسیب های زیادی به محیط زیست وارد شد. از جمله اقدامات انسان ها می توان به رها کردن پساب ها و فاضلاب ها در دریا و رودخانه، صید بی رویه آبزیان و کشتار بیش از حد حیوانات، تصاحب محیط زیست حیوانات و استفاده از پوست حیوانات به عنوان لباس اشاره کرد.

حال که اهمیت محیط زیست مشخص شده است و آسیب های وارده نیز چهره محیط زیست را تغییر  داده اند، انسان ها نیز در صدد جلوگیری از آسیب بیشتر و حفاظت و در صورت امکان بهبود محیط زیست بر آمده اند. هر یک از گرایش های ارشد محیط زیست در یکی از این زمینه ها به مطالعه و بررسی می پردازد، تا هم نگاه تخصصی تری داشته باشد و هم سرعت بهبود افزایش یابد.

آلودگی های محیط زیست

گرایش آلودگی های محیط زیست، به بررسی آلودگی های جامعه شهری، آلودگی هوا، آلودگی آب  ها و نحوه مدیریت و کنترل آن ها می پردازد. از جمله فعالیت های فارغ التحصیلان و دانشجویان آلودگی های محیط زیست، می توان به طراحی تصفیه خانه ها، مدیریت پسامدهای شهری، تدوین استانداردهای آب و فعالیت پیرامون کاهش آلودگی هوا اشاره کرد.

ارزیابی و آمایش سرزمین

یکی از مشکلات امروزه جامعه که خود باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی بسیاری می شود، قرار گرفتن کارخانه ها و صنایع و سازه ها در محل هایی نامناسب است. محیط زیست و خاک هر منطقه برای برخی از صنایع و مشاغل مناسب و برای برخی نامناسب است. در ارزیابی و آمایش سرزمین با آنالیز و آزمایش محیط، استفاده از داده های مکانی، تجزیه و تحلیل فرایندها و مسائل زیست محیطی بهترین مکان برای ساخت سازه ها مشخص می شود.

مدیریت و حفاظت تنوع زیستی

تنوع زیستی هر کشور یکی از ارزش ها و سرمایه های آن کشور است. تنوع زیستی گیاهان و جانوران اهمیت بسیار بالایی در سلامت محیط زیست دارد. به همین دلیل یکی از گرایش های محیط زیست با عنوان در مدیریت و حفاظت تنوع زیستی، به این موضوع اختصاص یافته است.

بهترین گرایش کارشناسی ارشد محیط زیست

تمامی گرایش های ارشد محیط زیست دارای اهمیت می باشند و نمی توان یکی از آن ها را به عنوان گرایش بهتر معرفی کرد. آنچه در انتخاب گرایش ارشد محیط زیست اهمیت پیدا می کند، علاقه دغدغه و توانایی شماست. به شما توصیه می کنیم در گرایشی به تحصیل بپردازید که علاقه بیشتری به کارکردن در آن دارید.

امکان تحصیل در رشته محیط زیست در خارج از کشور نیز وجود دارد. شمامی توانید برای مقاطع بالاتر و آشنایی با تکنولوژی و روش های جدید، در خارج از کشور به ادامه تحصیل بپردازید.

دانشگاه های پذیرنده گرایش کارشناسی ارشد محیط زیست

اگر شما دوست عزیز داوطلب نیز مایل به انتخاب یکی از گرایش های ارشد محیط زیست هستید باید این پرسش را از شما داشته یاشیم که آیا با دانشگاه های پذیرنده ارشد انواع گرایش های این رشتنه تحصیلی آشنایی دارید؟ در صورتی که جواب شما منفی است به هیچ وجه نگران نباشید. زیرا با تماس با مشاوران تحصیلی آیدانیتو می توانید شناخت کاملی را نسبت به دانشگاه های پذیرنده ارشد ریست شناسی در گرایش های تحصیلی مختلف این رشته بدست آورید.

پیشنهاد میکنیم مقاله انتخاب رشته ارشد محیط زیست را نیز مطالعه نمایید.
اگر همچنان در انتخاب یکی از گرایش های ارشد محیط زیست دچار تردید هستید می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

11 دیدگاه در “گرایش های ارشد محیط زیست

  1. صبا گفت:

    رفتارشناسی حیواناتم ارشد این رشته میشه؟؟؟،

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز؛ خیر، این مورد جزو گرایش ها نیست، 3 گرایش دارد که عبارتند از: برنامه ریزی محیط زیست، مدیریت و آموزش.

  2. سپیده گفت:

    سلام خوب هستید؟؟
    میخواستم بدونم با رتبه 347 ورتبه بدون سهمیه380 کجا قبول میشم؟؟؟؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز؛ احتمال قبولی شما در نوبت دوم دانشگاه های علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و ملایر و زابل وجوود دارد.

  3. الی گفت:

    من کارشناسی رشته مهندسی محیط زیست دارم آیا میتونم برا کارشناسی ارشد در رشته طراحی مناظر یا مهندسی فضای سبز کنکور بدهم

  4. amene گفت:

    سلام و وقت بخير
    ببخشيد يه راهنمايي مي خواستم ازتون
    تو متن خوندم که بحث مديريت پسماند هم مربوط به گرايش آلودگي هستش الان من دوتا استاد تو دانشگاه دارم يکي تخصص آلودگي آب و هواست اون يکي آلودگي خاک اين بحث مديريت پسماند مربوط به کدومشون ميتونه باشه ؟ آلودگي خاک ؟!

  5. حمیده مطاع گفت:

    من رتبم بدون سهمیه370
    و در روزانه 623
    مجاز اوردم
    ایا فردوسی مشهد رشته الودگی میارم؟؟؟؟

  6. عمار عباسی گفت:

    سلام خدمت شما
    با رتبه سهمیه 524
    ورتبه بدون سهمیه 589
    چه شهری می تونم قبول بشم
    من اهل ساری هستم آیا می تونم شهر خودم یا اطراف قبول بشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *