آیدانیتو > گرایش های ارشد روابط بین الملل
گرایش علوم سیاسی و روابط بین الملل

گرایش های ارشد روابط بین الملل






گرایش های ارشد روابط بین الملل

رشته روابط بین الملل از جمله رشته های مجموعه علوم سیاسی و روابط بین الملل محسوب می شود. این رشته تحصیلی به عنوان شاخه ای از علوم سیاسی شناخته می شود و موضوعاتی همچون ارتباطات، اقتصاد جهانی و سیاست خارجی را نیز در بر می گیرد. بعد از تحولات بزرگ به وجود آمده در جنگ جهانی دوم و ایجاد تغییرات و دگرگونی های بسیار در زمینه روابط بین الملل رشته روابط بین الملل به عنوان رشته ای مستقل به وجود آمد و به سرعت پیشرفت کرد. سرانجام به دلیل پیچیدگی های خاص ایجاد شده در رشته روابط بین الملل این رشته به رشته ای آکادمیک و تخصصی تبدیل شده است که در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه ها شاهد تدریس آن هستیم. سابقه آموزش دیپلماسی و روابط بین الملل در ایران به سال 1278 و زمان تأسیس مدرسه علوم سیاسی در تهران بزرگ بر می گردد. ضرورت گسترش و شناخت روابط ایران با سایر کشورها موجب مورد توجه قرار گرفتن رشته روابط بین الملل شد. از جمله مشاغل مرتبط با کارشناسی ارشد روابط بین الملل شغل استادی دانشگاه و پژوهشگری است. باید بدانید که رشته روابط بین الملل همچون علوم سیاسی مواد فکری خود را از رشته هایی همچون انسان شناسی، فلسفه، جامعه شناسی، اقتصاد، روانشناسی، فرهنگ شناسی، مطالعات فرهنگی و تاریخ جذب می کند. از جمله اهداف مهم راه اندازی این رشته تحصیلی در دانشگاه ها درک مسائل و موضوعاتی همانند امنیت بین المللی، توسعه اقتصادی، تروریسم، گسترش سلاح های هسته ای، جهانی شدن، ملی گرایی، مالیه های جهانی و جرایم سازمان یافته است. در این مقاله، به موضوع گرایش های ارشد روابط بین الملل می پردازیم. پس ما را همراهی کنید تا اطلاعات ضروری را در ارتباط با گرایش های ارشد روابط بین الملل بدست آورید.

گرایش روابط بین الملل در مقطع ارشد

رشته ارشد و روابط بین الملل تنها از یک گرایش آن هم دیپلماسی کنترل تسلیحات تشکیل شده است. این گرایش از مقطع ارشد روابط بین الملل از سال 89 به لیست رشته های دانشگاهی ایران اضافه شد. اولین دانشگاه پذیرنده دانشجو در این رشته دانشگاه صنعتی مالک اشتر است که از جمله دانشگاه های وابسته به وزارت دفاع به شمار می رود. اصطلاح کنترل تسلیحات و خلع سلاح دو اصطلاح مشابه و مترادف ولی کاملاً متفاوت جهت دستیابی به هدفی اساسی و کلی یعنی امنیت بین المللی و ملی هستند. توجه به خلع سلاح از سال 1919 میلادی و کنترل تسلیحات پس از جنگ جهانی دوم یعنی سال 1945 مطرح گردید.

دروس رشته روابط بین الملل

در زیر به ذکر اسامی تعدادی از دروس رشته روابط بین الملل برای شما دوستان می پردازیم.

ردیف

اسامی دروس ارشد روابط بین الملل

1

حقوق بین الملل عمومی 1

2

اصول روابط بین الملل 1

3

استراتژی های نظامی ابرقدرتها و قدرت های بزرگ

4

مطالعات منطقه ای

5

روش پژوهش در روابط بین الملل

6

تئوری های روابط بین الملل

7

حقوق بین الملل عمومی 2

8

اصول روابط بین الملل 2

9

سمینار جهان سوم در سیاست بین الملل

10

انقلاب اسلامی و بازتاب آن بر روابط بین الملل

11

سیاست بین الملل

12

مبانی علم سیاست

13

سمینا روابط خارجی ایران

14

مدیریت بحران های بین المللی

15

سیاست خارجی آمریکا

16

سازمان های بین المللی

در این مقاله به تحلیل و بررسی گرایش های ارشد روابط بین الملل پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله برنامه ریزی ارشد بزنید.

اگر سوالی در زمینه گرایش های ارشد روابط بین الملل ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


1 دیدگاه در “گرایش های ارشد روابط بین الملل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *