اختلالات تغذیه

کودک بد غذا






 


کودک بد غذا

بد غذایی در کودکان مشکل شایعی است. بسیاری از والدین کم یا زیاد با این خصوصیت در فرزندشان درگیر می شوند. نتیجه یک پژوهش نشان می دهد که 20% از والدینی که کودک دو تا پنج ساله دارند از بد غذایی فرزندشان شکایت کرده اند.

اگر چه این مشکل قابل حل است اما کودک بد غذا این توانایی را دارد که والدین را بسیار کلافه کند و انرژی زیادی را از آن ها بگیرد. کسی که در خانه یک کودک بد غذا دارد، می خواهد مواد مغذی و مورد نیاز کودک را به او برساند اما در این راستا سختی زیادی را متحمل می شود.

در این مقاله تلاش کرده ایم به راهکارهایی بپردازیم که برای مقابله با بد غذایی یک کودک مفید هستند:

به کودک حق انتخاب بدهید

بهتر است که یک کودک بد غذا حق انتخاب داشته باشد. این کودکان حساس هستند. آن ها بعضی از اجزای یک غذا را دوست دارند و بعضی دیگر را نه.

لازم نیست چند نوع غذا برای او درست کنید. به جایش اجزای مختلف یک غذا را از همدیگر جدا کنید و روبه روی او بگذارید تا خودش انتخاب کند که کدام را بخورد. مثلاً وقتی ماکارونی پختید، رشته ها، گوشت، سس و… را از همدیگر جدا کنید، تا کودک خودش بخش مورد علاقه اش را انتخاب کند.

کودک را مجبور به خوردن نکنید

زور کردن کودک به غذا خوردن نتیجه عکس دارد. هرگز با اجبار نمی توانید به کودکی غذا بدهید. به کودک این پیام را منتقل نکنید که بایت غذا نخوردن او مضطرب، ناامید و عصبانی هستید. اگر شما عصبانی باشید، کودک حساس از غذا خوردن زده تر می شود.

کودک را با خودتان همراه کنید

اگر کودک بد غذا به فرایند آشپزی و آماده کردن غذا به صورت یک بازی نگاه کند، علاقه اش به غذا بیشتر می شود. او را درگیر آماده کردن غذا کنید و موقع آشپزی، مسئولیت های کوچکی مثل هم زدن چیزی در کاسه یا ریختن بعضی مواد غذایی در قابلمه را به او واگذار کنید.

کودک بدغذا را تشویق کنید

وقتی کودک بد غذا بالاخره غذایی را می خورد، حتماً او را تشویق کنید. این تشویق می تواند کلامی، غیرکلامی یا با جایزه دادن همراه باشد. البته اگر هر بار به او جایزه بدهید، ممکن است، از این به بعد، فقط در صورت جایزه گرفتن غذایش را بخورد.

تشویق شدن به طور کلی انگیزه را برای انجام هر کاری افزایش می دهد.

الگوی خوبی باشید

گاهی اوقات علت اصلی بدغذایی یک کودک، الگو گرفتن از پدر یا مادرش است. در واقع این والدین بد غذا هستند که به فرزندشان یاد می دهند نسبت به بعضی مواد غذایی حساس باشد و هر چیزی را نخورد. حساس نباشید تا کودکتان حساس نشود.

به دکتر مراجعه کنید

گاهی اوقات کودک به این دلیل از غذا خوردن اجتناب می کند که مبتلا به یک بیماری است. اگر در هر صورت نمی توانید کودک را مجاب به غذا خوردن کنید، از یک متخصص کمک بگیرید.

در ادامه مطالعه مقاله «اختلالات تغذیه در کودکان» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه راهکارهای مقابله با بد غذایی در کودکان، می توانید با مشاوران حرفه ای و با تجربه آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *