انتخاب همسر, دوران نامزدی, روابط عاطفی جوانان, مسائل عاطفی

وابستگی قبل از ازدواج





 

وابستگی قبل از ازدواج

رابطه‌ پیش از ازدواج رابطه‌ای است که افراد برای آشنایی بیشتر به آن وارد شده و با توجه به دیدگاه های متفاوتی که به سبک زندگی و ارزش‌های زندگی دارند، به شکل‌های متفاوتی این رابطه را پیش می برند. اما گاهی افراد با ملزومات یک رابطه‌ قبل از ازدواج مناسب و متعادل آشنا نیستند و به‌جای اینکه از آن درجهت آشنایی با خصوصیات طرف مقابل استفاده کنند، به خودشان آسیب‌های جدی وارد می‌کنند.

یکی از این آسیب‌ها، وابستگی قبل از ازدواج است که می‌تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند. وقتی احساس خوشحالی و خوشبختی شما، بیش‌ از حد عادی، به شخص دیگری وابسته باشد به این معنی است که از لحاظ عاطفی به او وابسته شده‌اید.

دلبستگی عاطفی به کسی که دوستش داریم، احساسی سالم و زیبا است، اما وابستگی عاطفی قبل از ازدواج ، در صورت جدایی، هزینه‌های روانی زیادی به دنبال خواهد داشت.

نشانه‌های وابستگی قبل از ازدواج

وابستگی قبل از ازدواج نشانه های متعددی دارد. اما معمولاً شایع ترین نشانه های شامل موارد زیر هستند:

  • نمی‌توانید به تنهایی برای امور زندگی‌تان تصمیم بگیرید و نظر طرف مقابل برای انجام هر کاری حجت است.
  • تصور از دست دادن کسی که با او در رابطه هستید و ادامه‌ی زندگی بدون او ، بسیار هولناک است.
  • پس از انجام هر کاری نیاز به تأیید او دارید.
  • دوستی‌ها و روابط خانواد‌گی‌تان تحت‌تأثیر رابطه‌تان قرار می‌گیرد و حاضرید همه را از دست بدهید به‌ شرطی که او را در زندگی‌تان حفظ کنید.
  • نمی‌توانید در هیچ موضوعی با او مخالفت و نظر شخصی خودتان را ابراز کنید.
  • در مورد امور مربوط به طرف مقابل خودتان را مسئول می‌دانید.
  • به کسانی که با طرف مقابلتان در ارتباط هستند، حسودی می‌کنید و همیشه نگرانید که کسی او را از شما بگیرد.

 

چه کسانی دچار وابستگی پیش از ازدواج می شوند؟

اغلب کسانی که گرفتار وابستگی قبل از ازدواج می‌شوند دختران هستند. دخترانی که نگرانند از سن ازدواجشان گذشته باشد و باقی عمر خود را به تنهایی سپری کنند. به همین دلیل آن‌ها به کسی که با او در رابطه هستند، نگاهی منطقی و عقلانی ندارند. به عبارتی در دیدن عیب های فرد محبوب خود نابینا شده و بدون اینکه از آینده‌ی پیش‌روی خودشان اطلاعات واضحی داشته باشند، تا مدت‌ها در یک رابطه‌ی اشتباه می‌مانند.

 همان‌طور که در آموزه‌های دینی و فرهنگی، رابطه‌ جنسی بین دو فرد نامحرم منع شده است، پژوهش‌های علمی هم ثابت کرده‌اند که اگر این شکل از نزدیکی اتفاق بی‌افتد، عواقب و آسیب‌های روانی عمیقی را به دنبال خواهد داشت. هورمونی به نام اکسی‌توسین که بعضی آن را هورمون عشق می‌نامند، در حین رابطه‌ جنسی ترشح می‌شود. این هورمون توسط غده‌ی هیپوتالاموس تولید می شود و در غده‌ی هیپوفیز ذخیره می‌شود و افزایش‌دهنده‌ی اعتماد، همدلی با دیگران، کاهش‌دهنده‌ی اضطراب و استرس و افزایش‌دهنده‌ی وابستگی است.

شخصی که در یک رابطه از لحاظ عاطفی سرمایه‌گذاری بیشتری کرده است، هورمون اکسی‌توسین بیشتری را ترشح خواهد کرد و این هورمون معمولاً در زنان بیشتر ترشح می‌شود. به همین دلیل دخترهایی که با کسی که قرار نیست شریک دائمی زندگی آن‌ها باشد، وارد رابطه‌ جنسی می‌شوند ، به میزان بالایی به او وابسته خواهند شد، که عواقب و آسیب روانی خطرناکی برای آن ها به جا  خواهد گذاشت.

افراد کم‌سن‌وسال و بی‌تجربه هم بیشتر از دیگران در یک رابطه‌ پیش‌ از ازدواج وابسته می‌شوند. آن‌ها دریافت کافی و مناسبی از شخصیت طرف مقابل ندارند، پس مدت‌ها در رابطه‌ای غیرجدی می‌مانند و به آسانی فریب می‌خورند.

این دخترها و پسرهای جوان، به امید ازدواج، دوستی با جنس مخالف را آغاز می‌کنند، از لحاظ عاطفی به طرف مقابل وابسته می‌شوند و در آخر تنها و پریشان باقی می‌مانند.

آیا به تازگی از یک رابطه شکست خورده پیش از ازدواج بیرون آمده اید؟ شکست در آن رابطه منجر به آسیب های روانی عمیقی در شما شده؟ افسرده، مضطرب، سردرگم و نگرانید؟ نمی دانید چطور باید فراموشش کنید و به زندگی ادامه دهید؟

با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

چطور در دام وابستگی قبل از ازدواج گرفتار نشویم

اگرچه روابط عاطفی آنقدر انسان ها، علی الخصوص نوجوانان و جوانان را تحت تأثیر قرار می دهند که تصمیم گیری منطقی دشوار می شود. اما اگر در مورد آسیب های روابط عاطفی بی آینده مطلع باشیم، می توانیم از بحران های روانی ناشی از وابستگی قبل از ازدواج پیشگیری کنیم.

برای جلوگیری از عواقب وابستگی عاطفی قبل از ازدواج ، می توان به نکاتی که در ادامه می آیند توجه کرد:

  • اگر طرف مقابلتان از صحبت درباره‌ی ازدواج فرار می‌کند و هربار که این بحث به میان می‌آید بحث را عوض می‌کند، با دقت بیشتری در مورد رابطه‌تان فکر کنید.
  • بهتر است رابطه در حد منطقی و عقلانی باقی بماند و احساسی و عاطفی نشود. تلاش کنید تا همه‌ی حواستان به شناخت طرف مقابل باشد و تحصیل و شغل و روابط اجتماعی‌تان را تحت‌تأثیر او قرار ندهید.
  • لازم است خانواده‌ها از وجود فرد جدید در زندگی شما مطلع شوند تا از بیرون به رابطه‌ی شما نگاه کنند و مشکلات و معایبی را که شما نمی‌بینید، به شما گوش‌زد کنند.
  • بهتر است رابطه‌ بیش از  ۶ تا ۹ ماه نباشد. این مدت برای شناخت کافی است. اگر رابطه طولانی شود قطعاً وابستگی افزایش خواهد یافت و مشکل‌آفرین خواهد شد.

رابطه‌ پیش‌از ازدواج فرصتی برای شناخت متقابل است اما گاهی به‌اشتباه تبدیل به دوره‌ی عاشقی و خالی از منطق می‌شود، به طوری که عشق و احساس وابستگی را با خود به همراه می‌آورد و هدف از آشنایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

خوب است که نوجوانان و جوانان از نتایج احتمالی وابستگی قبل از ازدواج آگاه شوند و به منظور استفاده‌ی بهینه از دوران آشنایی پیش از ازدواچ از این نوع وابستگی بپرهیزند.
در ادامه مطالعه مقاله روابط عاطفی در جوانان را به شما پیشنهاد می کنیم.

کسی را دوست دارید اما مطمئن نیستید که او قصد ازدواج با شما را داشته باشد؟ در رابطه ای هستید که آزار می بینید اما به علت وابستگی عاطفی، جسارت خروج از این رابطه بیمار را ندارید؟ به تازگی ترک شده اید؟ مطمئن نیستید که او فرد مناسبی برای شما باشد؟

برای آگاهی از روش های رهایی از این وضعیت، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


3 دیدگاه در “وابستگی قبل از ازدواج

  1. مینا گفت:

    وابستگی قبل از ازدواج اگر سالم باشه خیلی خوبه و کمک میکنه طرف مقابل رو درک کنیم و شروع زندگی لذت بخش تری داشته باشیم.

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      وابستگی به طور کلی وضعیت مناسبی نیست و آسیب زا است. آنچه می تواند عشق، صمیمیت و سلامت یک رابطه را افزایش دهد دلبستگی است نه وابستگی. اما دلبستگی عاطفی هم قبل از ازدواج، چنانچه دو نفر وارد زندگی مشترک نشوند، می تواند مشکل آفرین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *