آیدانیتو > نقش مسائل عاطفی در زندگی مشترک
مسائل عاطفی

نقش مسائل عاطفی در زندگی مشترک

نقش مسائل عاطفی در زندگی مشترک

اگر چه مسائل جنسی نقش بسیار تأثیرگذاری در یک زندگی مشترک دارند و در صورتی که مشکلات جنسی وارد زندگی همسران شوند، بر همه‌ی جنبه‌های زندگی تأثیر می‌گذارند، اما نقش مسائل عاطفی را هم نباید دست کم گرفت.

در حقیقت بین مسائل جنسی و مسائل عاطفی رابطه‌ی تنگاتنگی وجود دارد و اختلال در یکی، اختلال در دیگری را به همراه دارد.

به همین علت بهتر است که زوجین از موضوعات عاطفی رابطه‌شان غافل نشوند و در صورت مشاهده‌ی مشکلات عاطفی درصدد حل آن‌ها بر بیایند. در اینجا به مهم‌ترین مسائل عاطفی می‌پردازیم:

اعتماد

اعتماد از مهم‌ترین اجزاء یک رابطه‌ی موفق است. اگر همسران به هم اعتماد نداشته باشند، نمی‌توانند با آرامش در کنار هم زندگی کنند و در صمیمی‌ترین موقعیت‌ها هم با افکار مزاحم و عدم اعتماد به طرف مقابل لحظه‌های خوش را تلخ می‌کنند.

بهتر است زن و مرد اصل را بر اعتماد بگذارند و بدون هیچ شواهدی به همدیگر بی‌اعتماد نشوند و تهمت نزنند. از سویی با رعایت نکاتی مثل دروغ نگفتن، حضور به موقع در خانه و با خبر کردن همسر در صورت مشغول بودن به کاری بیرون از خانه، مسئولیت پذیر بودن نسبت به احساسات همسر، احترام به خط قرمزهای همسر، حسادت نکردن غیر منطقی و انجام کارهای صمیمانه می‌توان اعتماد را در زندگی زناشویی حفظ کرد.

خیانت عاطفی

خیانت عاطفی به معنای رابطه‌ی صمیمانه‌ی عاطفی با شخصی خارج از ازدواج است. در صورتی که در زندگی مشترک خیانت عاطفی رخ دهد، آسیب‌هایی که بعد از این روابط به زندگی مشترک وارد می‌شوند گاهی جبران ناپذیر هستند.

مشغول شدن به یک رابطه‌ی عاطفی با کسی غیر از همسر معمولاً به این دلیل رخ می‌دهد که نیاز عاطفی فرد در خانواده برطرف نمی‌شود.

بهتر است زوجین در مورد کمبودهای عاطفی با هم صحبت کنند تا خیانت عاطفی در زندگی‌شان رخ ندهد.

حرف زدن یا ارتباط برقرار کردن؟

یکی از بزرگ‌ترین مسائل عاطفی در ازدواج این است که افراد هر نوعی از حرف زدن را با ارتباط برقرار کردن اشتباه می‌گیرند. شکایت کردن از همسر، انتقاد کردن مداوم، تهدید کردن و قربانی نشان دادن خود در زندگی مشترک ارتباط برقرار کردن نیست.

ارتباط ضعیف می‌تواند منجر به مشکلات عاطفی شدید شود. همسران در صورتی می‌توانند مشکلاتشان را حل کنند که یاد بگیرند با هم ارتباط برقرار کنند. آن‌ها در یک ارتباط سالم است که می‌توانند در مورد نیازها، کمبودها و عواملی که موجب آزارشان می شود با هم صحبت کنند. در غیر این صورت هر مشکلی تبدیل به مشاجره خواهد شد.

ناتوانی در بخشش

ریشه‌ی بسیاری از مسائل و مشکلات عاطفی ناتوانی همسران در بخشش است. آزردن همدیگر در زندگی مشترک اجتناب ناپذیر است. دو نفر نمی‌توانند در کنار هم زندگی کنند و هرگز از همدیگر دلگیر نشوند.

زوجین باید یاد بگیرند که در عین رعایت مواردی مثل حفظ احترام به همدیگر، تحقیر نکردن یکدیگر و کنترل داشتن بر واژه‌ها و جملاتی که در مشاجرات به زبان می‌آورند، در صورت بروز اختلاف و درگیری همدیگر را ببخشند تا تعارضات تبدیل به مشکلات و مسائل غیرقابل‌حل نشوند.

حسادت

حسادت یک مشکل شایع در زندگی مشترک است. اگر یکی از همسران بیش‌ازحد حسود باشد، زندگی با او تبدیل به یک چالش می‌شود. حسادت تا حدی برای زندگی مشترک مفید است. اما حسادت بیش‌ازحد زندگی زناشویی را دشوار می‌کند.

یک همسر حسود همیشه می‌خواهد بداند که طرف مقابل کجاست؟ چه می‌کند؟ پشت تلفن با چه کسی صحبت می کند؟ همکارانش چه کسانی هستند؟ …

حسادت به رابطه آسیب می‌زند و استرس زیادی را به زندگی مشترک وارد می‌کند و آن را به خطر می‌اندازد.

درد و دل کردن با دوستان به جای همسر

مورد اعتمادترین فرد در زندگی هر فرد متأهلی باید همسرش باشد. وقتی همسران به جای درد و دل کردن با هم به دوستان و همکارانشان روی می‌آورند، یعنی مشکلی وجود دارد.

درد و دل کردن با دوستان مخصوصاً در مورد مسائل زناشویی کار عاقلانه‌ای نیست. بهتر است زوجین هر مشکلی که دارند، برای همدیگر مطرح کنند و با هم‌فکری و مشورت در صدد حل مشکلات بر بیایند.

بی تفاوت شدن نسبت به یکدیگر

چطور ممکن است دو انسانی که در یک خانه زندگی می‌کنند نسبت به هم بی‌تفاوت شوند؟ چنین اتفاقی حتی برای دو دوست و هم‌خانه خطرناک است. چه برسد به همسران.

اگر همسران به جایی برسند که دیگر نسبت به همدیگر احساس عشق و علاقه نداشته باشند، از دست همدیگر ناراحت نشوند، با هم نخندند و گریه نکنند و به نوعی از حال هم بی‌خبر و نسبت به همدیگر بی‌تفاوت بشوند، به این معناست که زنگ خطر در زندگی‌شان به صدا درآمده و باید با کسب آگاهی به دنبال ریشه یابی مسائل و مشکلات عاطفی باشند.

همسران باید برای جلوگیری از به خطر افتادن رابطه‌ی عاطفی در زندگی مشترک، از نشانه‌های مشکلات و مسائل عاطفی باخبر باشند و در صورت بروز این مشکلات با هم‌فکری و مراجعه به یک مشاور خانواده، رابطه‌ی خود را نجات دهند.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه‌ی مقاله‌ی «مشکلات زناشویی» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *