مصاحبه دکتری

نحوه مصاحبه دکتری سراسری 98






نحوه مصاحبه دکتری سراسری 98

این طور به نظر می رسد که روند قبول شدن در آزمون دکتری نسبت به قدیم الایام از سختی کمتری برخوردار است. اما اگر دلتان را خوش کرده اید که به سادگی و بدون صرف انرژی در مقطع دکتری ادامه تحصیل خواهید داد، بایستی بگوییم که سخت در اشتباهید. پس از گذراندن مرحله آزمون دکتري سراسری و آزاد که به صورت ادغام شده در یک روز برگزار می شوند، در صورتی که پس از اعلام نتیجه، میزان امتیاز مجاز شدن را کسب کرده باشید، می توانید انتخاب رشته نموده و پس از اعلام نتایج مرحله ی دوم، در صورتی که حداقل تراز واحد دانشگاهی مورد نظر را کسب نموده باشید، دعوت به مصاحبه خواهید شد. اما آنچه که بسیار ذهن داوطلبان را در این دوران به خود مشغول می سازد، نحوه مصاحبه دکتری است که در این مقاله به بررسی نحوه مصاحبه دکتری سراسری 98 می پردازیم.

نکاتی که در مصاحبه دکتری بایستی به آن ها توجه کنیم!

از آنجایی که هر ناشناخته ای تا حدودی عجیب و حتی ترسناک به نظر می آید، اگر تا به حال به جلسه ی مصاحبه دکتری دعوت نشده اید، جای تعجب نخواهد داشت که در مورد نحوه مصاحبه دکتری سراسری 98 نگران باشید. اگر برای بار دوم یا بیشتر است که در جلسه مصاحبه دکتری شرکت می کنید، حتماً به این مهم دست یافته اید که اگر اطلاع کافی از نحوه مصاحبه دکتری سراسری 98 داشته باشید، جلسه مصاحبه دکتری چندان هم ترسناک نیست،  به همین منظور در ادامه به بررسی برخی نکات مهم که بایستی از آنها اطلاع داشته باشیم تا در جلسه مصاحبه دکتری با قدرت حاضر شویم، می پردازیم.

1) حواستان به امتیازات پژوهشی باشد

در جلسه مصاحبه دکتری یکی از مواردی که بسیار حائز اهمیت است، امتیازات پژوهشی است. امتیازات پژوهشی، حداکثر 40 امتیاز را به خود اختصاص می دهند و شامل: 1) مقالات علمی پژوهشی، گواهی ثبت اختراع تأیید شده، گواهی برگزیده شدن در جشنواره های علمی با اعتبار (حداکثر 22 امتیاز) 2) مقالات علمی ترویجی که با رشته ی تحصیلی شما مرتبط باشد (حداکثر 6 امتیاز به صورتی که هر مقاله 2 امتیاز خواهد داشت) 3 ) مقاله های معتبر داخلی و خارجی که در کنفرانس های معتبر به چاپ رسیده باشند (حداکثر 4 امتیاز که امتیاز هر مقاله خارجی برابر 2 و امتیاز هر مقاله ایرانی برابر با 1 درنظر گرفته می شود) 4) تألیف و ترجمه کتاب که با رشته تحصیلی تان ارتباط داشته باشد (حداکثر 4 امتیاز) 5 ) پایان نامه کارشناسی ارشد بر اساس نمره و درجه ای که از پایان نامه کسب کرده اید ( بدین صورت که برای درجه عالی 4 امتیاز و برای درجه بسیار خوب امتیاز 2 درنظر گرفته می شود که در نهایت حداکثر 4 امتیاز برای داوطلب در نظر گرفته می شود)

2) حواستان به امتیازات آموزشی نیز باشد

پس از بررسی امتیازات پژوهشی، نوبت به امتیازات آموزشی می رسد. در حقیقت امتیازات آموزشی تا حداکثر 30 امتیاز را به خود اختصاص می دهند. اگر بخواهیم دقیق تر امتیازات آموزشی را مورد بررسی قرار دهیم: 1) کیفیت و معدل دانشگاهی که در دوره کارشناسی در آن تحصیل نموده اید (حداکثر 6 امتیاز) 2) کیفیت و معدل دانشگاهی که در دوره کارشناسی ارشد در آن تحصیل کرده اید (حداکثر تا 5 امتیاز) 3) تعداد ترم هایی که در دوره ی کارشناسی به منظور فارغ التحصیل شدن، گذرانده اید (حداکثر تا 3 امتیاز برای کسانی که در طول 8 ترم و به مدت 4 سال کارشناسی خود را به پایان رسانیده باشند) 4) تعداد ترم هایی که در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته به منظور فارغ التحصیل شدن، گذرانده اید (حداکثر تا 3 امتیاز، برای کسانی که دوره ی کارشناسی ارشد ناپیوسته خود را در 4 ترم تحصیلی و به مدت 2 سال گذرانده اند) 5) برگزیدگان المپیادهای دانشجویی (حداکثر 5 امتیاز) 6) مدرک زبان (حداکثر تا 8 امتیاز)

3) حواستان به خودتان باشد

این خیلی مهم است که شما به عنوان یک شخصیت تحصیل کرده اجتماع، چگونه برخورد می کنید. حواستان به نحوه پاسخگویی به سؤالات، طریقه ی برخورد با اساتید و … باشد. یادتان باشد که اعتماد به نفس داشته باشید ولی خواهشمندیم که از حول حلیم در دیگ آش نیفتید! منظورمان این است که جلسه ی مصاحبه جای تکبر ورزیدن نیست. داشتن اعتماد به نفس به این مفهوم است که توانمندی های خود را دست کم نگیرید ولی لطفاً توانمندی های دیگران را توانمندی خود حساب نکنید (درباره ی خودتان بزرگنمایی نکنید) و سعی کنید رفتاری متین و موجه داشته باشید.

4) حواستان به محیط نیز باشد

منظورمان از عبارت فوق این است که قبل از ورود به جلسه مصاحبه، اتاق مصاحبه را در ذهنتان تجسم کنید. این کار مانند آزمون های آزمایشی قبل از کنکور است، به شما در کاهش استرس ناشی از نشناختن محیط کمک می کند.

5) حواستان به دیگران هم باشد

کسب تجربه از دیگران می تواند در این امر بسیار مفید باشد. احتمال اینکه آنچه برای شما رخ می دهد، دقیقاً مانند شخصی دیگر باشد بسیار کم است اما حتی درصدی متشابهات می تواند شما را چندین قدم از رقیبانتان جلو بیاندازد.

در کنار مشاوران تحصیلی آیدانیتو دیگر نگرانی مصاحبه دکتری نباشید!!!

اگر شما هم از دسته افراد مایل به ورود به دوره دکتری هستید مسلماٌ نگرانی های بابت مصاحبه سخت و مشکل دکتری دارید. زیرا قبولی در این مصاحبه و رد نشدن در آن بسیار اهمیت دارد. اما اصلاٌ نگرانی برای شرکت در مصاحبه دکتری سراسری به خود راه ندهید و برای تضمین قبولی خود و آشنایی با نحوه برگزاری مصاحبه دکتری سراسری با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید. 

در نهایت پیشنهاد می کنیم درباره ی آمادگی های لازم برای مصاحبه دکتری بیشتر بخوانید…
اگر سوالی در زمینه نحوه مصاحبه دکتری سراسری 98 ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *