آیدانیتو > ناخن جویدن کودکان
اختلالات کودکان

ناخن جویدن کودکان

 

ناخن جویدن کودکان

یک کودک ممکن است به دلایل مختلفی مثل کنجکاوی، ملال، استرس، عادت یا تقلید ناخن هایش را بجود. ناخن جویدن کودکان بسیار شایع و یک عادت عصبی مثل مکیدن انگشت، انگشت کردن در بینی، کشیدن موها و دندان قروچه است. همچنین این رفتار یکی از عادت هایی است که می تواند تا زمان بزرگسالی ادامه پیدا کند.

فرآیند رشد و بزرگ شدن می تواند کودکان را مضطرب کند اما بسیاری از تنش ها و فشارها در نظر والدین قابل رؤیت نیستند. اگر کودک ناخن هایش را در حد ملایمی می جود (به خودش آسیب نمی زند) و به این کار آگاهی ندارد ( به عنوان مثال موقع تماشای تلویزیون این کار را انجام می دهد ) یا اینکه این کار را در واکنش به موقعیت های خاصی انجام می دهد ( مثلا موقع امتحان های درسی یا آماده شدن برای صحبت کردن در میان جمع )، می توان گفت که این رفتار او روشی برای غلبه بر استرس های کوچک است و نیازی به نگرانی نیست.

اما در صورتی که این عادت بیش از حد طول بکشد و به نظر برسد که به هیچ عنوان قابل توقف نیست، شما می توانید با روش های ساده ای به او برای ترک این عادت کمک کنید.

راهکارهایی برای ترک عادت ناخن جویدن کودکان

اضطراب های کودک را بشناسید

ممکن است ریشه اصلی ناخن جویدن کودکان ، استرس و اضطراب باشد. اولین واکنش ما موقع مواجه شدن با رفتاری نگران کننده از جانب یک کودک، این است که می خواهیم آن رفتار را متوقف کنیم. این روش می تواند به عنوان یک  هدف طولانی مدت مفید باشد، اما قبل از هرچیز ما باید بفهمیم که دلیل اصلی آن رفتار چیست.

اگر حدس می زنید که موضوع خاصی مثل نقل مکان کردن به شهر یا محله ای جدید، طلاق، یک مدرسه جدید یا امتحان های مدرسه فرزندتان را مضطرب کرده باشد، از او بخواهید که در مورد اضطراب هایش صحبت کند.

برای چگونگی این کار می توانید از یک مشاور کمک بگیرید، چون معمولا کودکان به راحتی در مورد اضطراب هایشان صحبت نمی کنند.

 

غر نزنید و تنبیه نکنید

معمولا ناخن جویدن کودکان مثل باقی عادت های عصبی آگاهانه نیست و شما نمی توانید با تنبیه کودک این عادت را متوقف کنید. حتی بزرگسالان هم نمی توانند به سادگی از عادت هایشان خلاص شوند، چه برسد به کودکان.

اگر این عادت فرزندتان شما را شدیداً آزار می دهد، محدودیت ها و قوانینی را برای آن در نظر بگیرید. مثلا ً به او بگویید: «ناخن جویدن سر میز غذا ممنوع است ». مهم ترین مسأله این است که یک رفتار آزار دهنده را تبدیل به یک بحران نکنید. شما نباید به این عادت فرزندتان حساس بشوید و بر سر او فریاد بکشید.

به طور کلی تا زمانی که کودک شما به خودش صدمه نزند و بیش از حد مضطرب به نظر نرسد، بهترین کاری که می توانید بکنید این است که ناخن هایش را تمیز و ترمیم کنید، به او یادآوری کنید که گه گاه دست هایش را بشوید و بیش از حد بر ناخن های او متمرکز نشوید.

هر چقدر کودک بابت رفتارش کمتر مورد اعتراض قرار بگیرد، راحت تر می تواند این عادت را کنار بگذارد و هر چقدر احساس راحتی بیشتری داشته باشد، بیشتر امکان دارد که از شما کمک بگیرد.

وقتی کودک راغب به ترک عادت است، به او کمک کنید

اگر دوستان فرزندتان او را بابت این رفتار مسخره کنند، احتمالاً او آماده ترک این عادت می شود و به کمک شما احتیاج خواهد داشت.

در قدم اول از او بخواهید که در مورد تمسخر دوستانش با شما صحبت کند و بگوید که چه احساسی دارد. به او این اطمینان را بدهید که در هر صورت او را بی قید و شرط دوست دارید و مشکل ناخن هایش برایتان اهمیتی ندارد، بعد سراغ راه حل بروید.

به کودک کمک کنید تا در مورد عادتش آگاه شود

کودک را تشویق کنید تا نسبت به مواقع و مکان هایی که ناخن هایش را می جود آگاه شود. با هم در مورد نشانه ای، برای یادآوری این عادت در مواقعی که کودک توقف آن را فراموش می کند، به توافق برسید. مثلاً می توانید زمانی که او مشغول جویدن ناخن است، بازویش را به آرامی لمس کنید یا کلمه خاصی را به زبان بیاورید.

شاید کودک ترجیح بدهد که به ناخن هایش چسب بزند یا آن ها رنگ کند تا ناخن جویدن برایش دشوار بشود. رنگ هایی برای این کار وجود دارند که طعمشان تلخ است. حتما چک کنید که این رنگ حاوی بعضی فلفل های خاص نباشد چون ممکن است کودک با دست چشم هایش را بمالد.

یک جایگزین به کودک پیشنهاد بدهید

به کودک پیشنهاد بدهید که یک یا دو فعالیت را جایگزین ناخن جویدن کند. مثلاً اسباب بازی ای را در اختیار او قرار بدهید یا به او خمیر بازی بدهید تا دست هایش مشغول کاری شوند.

به علاوه می توانید بعضی تکنیک های آرام سازی را در زمانی که او تحت فشار شدید برای جویدن ناخن ها است به او معرفی کنید. تکنیک هایی مثل نفس های عمیق یا فشردن دندان ها به همدیگر.

شرایطی را فراهم کنید تا کودک بتواند بدود، بازی کند و اگر ممکن است در فضای بیرون از خانه مشغول کاری بشود. این فعالیت ها به کودک کمک می کنند تا از انرژی های منفی و تنش و فشار خلاص شود. بعضی کودکان از کارهای هنری وکاردستی لذت می برند و بعضی با نواختن یک ساز موسیقی به آرامش می رسند.

تلاش کنید و همچنان تلاش کنید

به فرزندتان توضیح بدهید که آدم های مختلف به تکنیک های مختلف واکنش نشان می دهند و او را تشویق کنید که در صورت موفق نشدن در ترک عادت، راه حل های مختلفی را امتحان کند. به طور کلی هر چقدر او بزرگ تر شود، مسئولیت پذیرتر می شود و عملکردش هم بهبود می یابد.

در آخر، به او و خودتان یادآوری کنید که عادت ها به سختی ترک می شوند و شما در هر شرایطی در کنارش هستید. آنچه در این فرایند بسیار اهمیت دارد این است که از نظر عاطفی کاملاً کودک را حمایت کنید و صبور باشید.

درادامه مطالعه مقاله  «اضطراب در کودکان » را به شما پیشنهاد می کنیم.

اگر کودک شما مبتلا به عادت جویدن ناخن ها است، برای آگاهی از راهکارهایی برای ترک این عادت با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *