آیدانیتو > مهم‌ترین مهارت های ارتباطی در زندگی مشترک
زندگی مشترک, مهارت های ارتباطی

مهم‌ترین مهارت های ارتباطی در زندگی مشترک

مهم‌ترین مهارت های ارتباطی در زندگی مشترک

توانایی ارتباط برقرار کردن لازمه‌ی یک ازدواج سالم است. همسران باید در ارتباط برقرار کردن توانمند باشند تا بتوانند افکار و دیدگاه‌هایشان را با همدیگر به اشتراک بگذارند. توانمند شدن در مهارت های ارتباطی به آسانی اتفاق نمی‌افتد.

 

 

بعضی افراد برای یادگیری و تقویت مهارت های ارتباطی در زندگی مشترک باید سال‌ها تلاش و تمرین کنند. زوج‌هایی که در ارتباط برقرار کردن ماهر باشند، کمتر در زندگی زناشویی دچار تعارض می‌شوند چون آن‌ها می‌توانند در مورد مشکلاتشان با همدیگر صحبت کنند و با مشورت و هم‌فکری کیفیت زندگی مشترک را افزایش بدهند.

در اینجا به مهم‌ترین مهارت های ارتباطی در زندگی مشترک می‌پردازیم:

به همسرتان توجه کامل نشان بدهید

وقتی همسرتان با شما صحبت می‌کند، بر گفت‌وگو با او تمرکز کنید. اینکه همچنان که پیامک می‌فرستید یا تلویزیون تماشا می‌کنید، به صحبت‌های همسرتان گوش دهید، رفتار درستی نیست. وقتی همسرتان با شما صحبت می‌کند، همه‌ی چیزهایی که موجب حواس‌پرتی می‌شوند را کنار بگذارید.

این رفتار شما به شریک زندگی‌تان نشان می‌دهد که به او اهمیت می‌دهید و برایش ارزش قائل هستید. برای اینکه این حس را به او منتقل کنید که شنونده‌ی حرف‌هایش هستید، رابطه‌ی چشمی را حفظ کنید و گه‌گاه سر تکان بدهید.

وسط حرف همسرتان نپرید

متوقف کردن صحبت‌های دیگران کاملاً قابلیت این را دارد که آغازگر یک دعوا باشد. وقتی با همسرتان ارتباط برقرار می‌کنید، خیلی مهم است که هر دو حس کنید فرصت صحبت کردن و شنیده شدن دارید.

ممکن است گاهی اوقات شدیداً تحریک شوید که حرف همسرتان را قطع کنید. مخصوصاً زمانی که توجه کردن به همسرتان و متمرکز بودن روی صحبت‌هایش یک رفتار محترمانه است.

یک فضای خنثی و خالی از جانبداری ایجاد کنید

بسیاری از همسران برای صحبت کردن در مورد مشکلات از یک فضای خنثی استفاده می‌کنند. مثلاً  پشت میز آشپزخانه می‌نشینند و صحبت می‌کنند.

به عنوان مثال، صحبت کردن در مورد نارضایتی های جنسی در اتاق خواب ایده‌ی خوبی نیست و ممکن است این کار، اتاق خواب و تخت‌خواب را برای همسر شما تبدیل به فضایی منفی کند.

بهتر است فضایی مناسب را برای گفت‌وگو و صحبت در مورد مسائل زناشویی تعیین کنید.

رو در رو صحبت کنید

یکی از مهم‌ترین مهارت های ارتباطی در زندگی مشترک این است که در مورد مسائل مهم رو در رو صحبت کنید. مکالمات جدی نباید به واسطه‌ی پیامک فرستادن یا تلفنی صحبت کردن انجام شوند.

زمانی را برای مکالمه‌ی رو در رو با همسرتان انتخاب کنید. با این روش هر دو می‌توانید کاملاً به همدیگر توجه کنید و پیام‌های غیر کلامی همدیگر را دریافت کنید.

موقع صحبت کردن در مورد مشکلات از ضمیر «من» استفاده کنید

یکی از مشکلات همسران این است که وقتی در حال بحث و کشمکش هستند، مدام به همدیگر حمله می‌کنند. با استفاده از ضمیر «من» می‌توانید فشار زیادی را از دوش همسرتان بردارید. به جای اینکه بگویید «تو با این کار من را عصبانی و ناراحت کردی.» بگویید: «وقتی این اتفاق افتاد من خیلی ناراحت و عصبانی شدم.» به نظرتان بار احساسی این دو جمله با هم متفاوت نیستند؟ با جمله‌ی دوم شما به جای حمله به شریک زندگی‌تان، به خودتان اشاره می‌کنید.

این تکنیک ساده و تأثیرگذار از حمله کردن به دیگری و حالت تدافعی گرفتن جلوگیری می‌کند.

 

با همسرتان صادق باشید

صادق بودن همیشه آسان نیست. اما کلید یک رابطه‌ی سالم است. وقتی با همسرتان صادق باشید، در صورت بروز مشکلاتی در زندگی زناشویی، در مورد آن‌ها صحبت می‌کنید. همچنین زمانی که کار اشتباهی انجام داده باشید، اشتباهتان را می‌پذیرید و عذرخواهی می‌کنید.

صداقت یکی از باارزش‌ترین مهارت های ارتباطی در زندگی مشترک است و منجر به اعتماد می‌شود.

در مورد مسائل خیلی کوچک با هم صحبت کنید

در یک رابطه سالم، همان‌قدر که همسران به مسائل بزرگ اهمیت می‌دهند، در مورد مسائل کوچک هم صحبت می‌کنند. با صحبت کردن در مورد کارهایی که در طول روز انجام داده‌اید، افکارتان و اتفاق‌های جالب و خنده‌دار، صمیمیت در زندگی مشترک افزایش پیدا می‌کند.

وقتی شما با کسی زندگی می‌کنید و او همسر شما است، صحبت کردن در مورد هیچ مسأله‌ای عجیب و خجالت‌آور نیست. وقتی در مورد مسائل کوچکی که ممکن است به نظر بی‌اهمیت بیایند به راحتی صحبت کنید، برای صحبت کردن در مورد مسائل بزرگ‌تری که در آینده با آن‌ها مواجه خواهید شد، آماده می‌شوید.

استفاده از قانون 24 ساعت

وقتی دو نفر با هم ازدواج می‌کنند و در کنار هم هستند، به هر حال گاهی اوقات از دست همدیگر کلافه می‌شوند. بعضی روزها شما خوشحال و سرحال هستید و از اینکه شریک زندگی‌تان به شما نزدیک باشد، لذت می‌برید. گاهی اوقات حضور او شما را عصبانی می‌کند. اگر از دست همسرتان شدیداً عصبانی هستید و چیزی نمانده که بر سر او فریاد بکشید، چند لحظه صبر کنید و قانون 24 ساعت را تمرین کنید.

همسرتان ماشین ظرف‌شویی را خالی نکرده یا جوراب‌هایش را از روی زمین بر نداشته؟ آیا دنیا به پایان رسیده است؟ آیا این موضوع تا 24 ساعت آینده همین‌قدر اهمیت خواهد داشت؟ اگر نه پس بی‌خیال شوید.

رابطه‌ی فیزیکی برقرار کنید

رابطه‌ی فیزیکی فوق‌العاده با اهمیت است و تنش‌ها را کاهش می‌دهد. وقتی دست همسرتان را بگیرید و او را نوازش کنید، ترشح هورمون اکسی توسین افزایش پیدا می‌کند. این هورمون که به آن هورمون عشق هم می‌گویند، نه‌تنها صمیمیت و همدلی را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند به عنوان یک عامل ضداسترس به شما کمک کند و رفتارهای یاری‌گرانه را در شما تقویت کند.

رابطه را لذت بخش کنید

شما در رابطه با همسرتان در مورد مسائل جدی مثل مسائل خانوادگی، مالی، شغلی و … صحبت می‌کنید و به تصمیم‌گیری‌های مهم می‌پردازید. اما فراموش نکنید که رابطه باید لذت‌بخش هم باشد. میٰ‌توانید در رابطه با همسرتان، داستان‌های خنده‌دار تعریف کنید، برای آینده رویاپردازی کنید و مکالمات عمیق داشته باشید.

به اشتراک گذاشتن چنین لحظاتی منجر به یک رابطه‌ی عمیق‌تر احساسی می‌شود و ترشح هورمون‌های شادی‌بخش و آرامش‌بخش مثل اکسی توسین و دوپامین را افزایش می‌دهد. سعی کنید همیشه در زندگی مشترک، زمانی را به مکالمات غیرجدی اختصاص بدهید

ارتباط برقرار کردن به شیوه‌ای صحیح و مناسب، کلید یک رابطه‌ی سالم و رضایت بخش است. شما می‌توانید با صداقت و گشودگی در مورد نیازهای جنسی و عاطفی، مهارت‌ های ارتباطی در زندگی مشترک را در خودتان تقویت کنید و کیفیت زندگی‌تان را افزایش بدهید.

 

 

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «ویژگی‌های یک رابطه سالم» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *