آیدانیتو > مهم‌ترین مسائل سالمندان
مسائل سالمندان

مهم‌ترین مسائل سالمندان

مسائل سالمندان

پیری یا سالمندی به عنوان آخرین دوره‌ی زندگی انسان‌ها شناخته می‌شود و همچون هر دوره‌ی دیگری با تغییراتی ویژه همراه است. عملکرد جسمی و ذهنی یک سالمند عوض می‌شود، احتمالاً با از دست دادن بسیاری از افراد خانواده و نزدیکانش تنهاتر از همیشه می‌شود و از سویی به دلیل بازنشسته شدن، اوقات فراغتش افزایش پیدا می‌کند.

سالمندی می‌تواند دوره‌ای باشد که در آن کیفیت زندگی به علت انواع بیماری‌های جسمی و روانی کاهش پیدا کند یا به دوره‌ای تبدیل شود که در آن فرد از ساعات فراغتش در جهت یادگیری، استراحت، تفریحات و فعالیت‌های اجتماعی استفاده کند.

همه‌ی این‌ها بستگی به این دارد که مواجهه‌ی فرد در برابر مسائل سالمندان به چه شکلی باشد.

انواع مسائل سالمندان

در اینجا به معرفی انواع مختلف مسائل سالمندان می پردازیم:

تنهایی سالمندان

شیوع تنهایی در میان جامعه‌ی سالمندان، خانواده‌ها و متخصصان زیادی را نگران کرده است و به یکی از بزرگ‌ترین مسائل سالمندان تبدیل شده است.

بخشی از تنهایی سالمندان اجتناب‌ناپذیر است. به هر حال افراد همراه با افزایش سن نزدیکان خود را از دست می‌دهند. بسیاری از سالمندان همسرشان را از دست داده‌اند وفرزندانشان آن‌ها را ترک کرده‌اند.

در گذشته شکل سنتی زندگی، انسان‌ها را ملزم به مراقبت از پدر و مادر پیرشان می‌کرد. اما امروزه زندگی فردی بر زندگی جمعی ارجحیت دارد و بسیاری از مردان و زنان مراقبت از پدر و مادرشان در دوران سالمندی را وظیفه‌ی خود نمی‌دانند.

متأسفانه تنهایی و انزوای اجتماعی می‌تواند منجر به عملکردهای ضعیف جسمی و روانی بشود. از عوارض جسمی تنهایی می توان به افزایش فشار خون، اختلال پرخوری یا کم خوری، پناه بردن به مشروبات الکلی، افسردگی، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های دیگری مثل آرتروز و پوکی استخوان اشاره کرد.

تأثیر منفی تنهایی برسلامت یک سالمند غیر قابل انکار است. افراد خانواده‌ی یک سالمند باید برای حفظ سلامت فیزیکی و روانی او از انزوای اجتماعی‌اش جلوگیری کنند. همچنین با توجه به تغییر سبک زندگی و شکل خانواده‌ها در دنیای مدرن، نهادهای دولتی باید فکری به حال تنهایی این قشر جامعه بکنند و با فراهم کردن امکانات مناسب، فرصت تعاملات اجتماعی با کیفیت را برای سالمندان ایجاد کنند.

تغذیه‌ی سالمندان

مواد غذایی انرژی و آنچه که بدن برای سلامتی نیاز دارد را فراهم می‌کنند. انواع مواد غذایی شامل پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آب هستند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که یک رژیم غذایی مناسب در سال‌های پایانی زندگی می‌تواند امکان ابتلا به انواع بیماری‌ها مثل پوکی استخوان، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها را کاهش دهد.

تغذیه‌ی نامناسب و سوء تغذیه به دلیل مشکلات مالی یا بی‌توجهی اطرافیان به رژیم غذایی سالمند، در درصد بالایی از سالمندان اتفاق می‌افتد. سالمندان باید از غذاهایی استفاده کنند که در عین حال که کالری کمی دارند، مواد مغذی زیادی داشته باشند.

اوقات فراغت سالمندان

در دنیای امروز، خانواده‌ها کوچک و کم‌جمعیت هستند و افراد خانواده با سرعت خیلی بالا به کار و تحصیل و امور روزمره مشغول‌اند. شاید به همین دلیل سالمندان بیشتر وقت خود را جلوی تلویزیون سپری می‌کنند و تماشای برنامه‌های تلویزیونی بخش اعظم اوغات فراغت آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

واقعیت این است که سالمندان برای جلوگیری از زوال عقل و افسردگی به تفریح و سرگرمی احتیاج دارند و می‌توانند در اوقات فراعت به تجربه‌های جدید بپردازند.

رفتن به مسافرت، ورزش کردن، شرکت در کلاس‌های مختلف آموزشی و هنری، گوش دادن به موسیقی، مطالعه و وقت گذرانی با فرزندان، نوه‌ها و دوستان می‌تواند دوران سالمندی را تبدیل به روزهای شیرینی کند اما متأسفانه گاهی این اتفاق نمی‌افتد و مشکلات مالی و بی‌توجهی کسانی که از سالمندان مراقبت می‌کنند، اوقات فراعت سالمند را تبدیل به ساعت‌های ملال و تنهایی می‌کند.

بین سلامت روان و اوقات فراغت سالمندان رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد و اوقات فراغت با کیفیت از ابتلا به افسردگی، اضطراب و گوشه‌گیری جلوگیری می‌کنند.

منطقی است که برای زندگی در یک جامعه‌ی سالم به مسائل سالمندان اهمیت بدهیم. آن‌ها سرمایه‌های ارزشمند جامعه هستند و همکاری خانواده‌ها و نهادهای دولتی می‌تواند دوره‌ی سالمندی اعضای جامعه را تبدیل به دوره‌ای پویا و جذاب کند، نه دوره‌ای سرشار از غم، ملال، افسردگی و تنهایی.

در نهایت پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله مسائل اجتماعی سالمندان بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *