آیدانیتو > مهارت گفت و گو
مهارت های ارتباطی

مهارت گفت و گو

 گفت و گو

در یک گفت و گو ، بین دو نفر یا بیشتر تعاملی درباره یک موضوع  بر قرار می شود. هر چه یک گفت و گو لذت بخش تر باشد، بهتر پیش می رود. آدم های زیادی وارد گفت و گوها نمی شوند چون فکر می کنند توانایی برقرای و حفظ یک گفت و گوی مناسب را ندارند.

 

حفظ گفت و گو یک هنر است و شاید خیلی از ما کمبود این هنر را در زندگی مان حس کرده باشیم. در این مقاله به چگونگی یادگیری این هنر می پردازیم:

معنای گفت و گو

به بیان ساده می توان گفت که گفت و گو یعنی صحبت کردن با دیگری وقتی که صحبت بیشتر حالت رسمی دارد. اما چرا این کار به نظر سخت می آید؟ بعضی اعتقاد دارند که رشد دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی توانایی آدم ها را در گفت و گو کاهش داده است.

خوشبختانه مهارت های گفت و گو قابل یادگیری و تقویت هستند و با پیروی از چند قانون ساده می توان در گفت و گو توانمند شد.

نکات مهم گفت و گو

در اینجا به نکاتی می پردازیم که توجه به آن ها در یک گفت و گو بسیار مهم است:

گفت و گو یک جاده دو طرفه است

اولین و مهم ترین قانون گفت و گو این است که این فرایند نه فقط به شما مربوط است و نه فقط به طرف مقابل. باید تلاش کنید که میان شنیدن و صحبت کردن تعادل برقرار کنید.

به همین دلیل رسانه های اجتماعی کار ما را در گفت و گو سخت کرده اند. ما عادت کرده ایم که ایده هایمان را انتشار بدهیم و اگر کسی نظری داشت به نظر او بازخورد نشان بدهیم. در یک گفت و گوی رو در رو آدم ها چیزی می گویند و حتماً در پاسخ چیزی می شنوند. برای برقراری یک گفت و گوی مناسب، سؤال بپرسید. همه دوست دارند که شنیده بشوند و ایده هایشان را مطرح کنند.

اگر به نظر می رسد که مکالمه مشکلی دارد یا شما دارید بیش از حد صحبت می کنید، سؤال های مفیدی بپرسید. مثلاً بگویید: «نظرت درباره این موضوع چیست؟» اگر پاسخ درخوری دریافت نکردید، می توانید مسیر گفت و گو را تغییر بدهید. مثلاً بگویید: «شاید این موضوع برای تو جالب نباشد. دوست داری درباره چه موضوعی صحبت کنیم؟»

رفتار دوستانه و مؤدبانه ای داشته باشید

لبخند زدن و مهربان بودن در یک گفت و گو بسیار مهم است. همه ترجیح می دهند با آدمی مکالمه داشته باشند که رفتار دوستانه ای دارد و خوش رو است. شما می توانید در مورد علائق مشترک با دیگری صحبت کنید و از لبخند و زبان بدن مثبت استفاده کنید. همه آدم ها هر چقدر هم با هم متفاوت باشند، چیزهایی در اشتراک دارند.

در مورد هیچ کس حرف های ناخوشایند نزنید. کسی که پشت سرش غیبت می کنید، ممکن است یک روز همکار یا بهترین دوست شما شود و اگر هم این اتفاق نیفتد، گفت و گویی که محتوای آن غیبت کردن پشت سر کسی باشد، لذت بخش نیست.

 

در اولین ملاقات در مورد موضوعات چالش برانگیز صحبت نکنید

اینکه بعد از شناخت بیشتر کسی در مورد مسائل سیاسی با او صحبت کنید، ایرادی ندارد. اما وقتی برای اولین بار کسی را می بینید، بهتر است در مورد امور روزمره با او صحبت کنید.

به صحبت های طرف مقابل واکنش نشان بدهید

وقتی به صحبت های دیگران واکنش نشان می دهید، به این معنا است که به آن ها گوش داده اید. نباید فوراً بحث را عوض کنید و فقط به فکر این باشید که حرف خودتان را بزنید.

اگر با خودمان صادق باشیم، می بینیم که بیشترمان تا به حال بارها این کار را انجام داده ایم و وقتی کسی مقابل ما مشغول صحبت کردن بوده، تمام مدت در ذهن مان به موضوع مورد علاقه خودمان فکر کرده ایم.

این خیلی مهم است که بر طرف مقابل، صحبت ها و زبان بدنش تمرکز کنید. اگر پاسخ دادن و واکنش نشان دادن برایتان آسان نیست، چیزهایی مثل این بگویید: «چقدر جالب …. من را به فکر انداختید.» یا «تا به حال از این زاویه به این موضوع نگاه نکرده بودم. باید در موردش فکر کنم!»

چنین پاسخ هایی این فرصت را برای شما فراهم می کنند که در مورد چیزی که شنیده اید، فکر کنید و این پیام مثبت را هم به طرف مقابل می دهید که به او توجه می کنید.

از تکنیک‌هایی برای کمک کردن به دیگری استفاده کنید

وقتی یک گفت و گوی مناسب در جریان باشد، به صورت طبیعی جریان گفت و گو در میان افراد منتقل می شود. اما اگر یکی از افراد تمام مدت ساکت باشد، دیگری می تواند با استفاده از تکنیک هایی به او کمک کند.

بهترین علامت، سؤال پرسیدن است. سؤالها می توانند باز یا بسته باشند.

 

سؤال های بسته نیاز به پاسخ های «بله» یا «خیر» دارند

در یک گفت و گو، در صورتی که فرد مقابل را منفعل می بینید، می توانید از چنین سؤال هایی استفاده کنید:

«موافقی؟»، «از مهمانی لذت می بری؟» و …

سؤال های باز نیاز به اطلاعات بیشتری دارند

با پرسیدن سؤال های باز افراد تشویق می شوند که در گفت و گو مشارکت کنند. این سؤال ها با «چطور»، «چرا»، «چه زمان»، «کجا» و … آغاز می شوند.

رابطه ای عاطفی بسازید

مسلماً نگه داشتن یک رابطه در سطح احوال پرسی ممکن است. اما گفت و گو  روشی برای تلاش در این جهت است که کسی را بهتر بشناسید و با او رابطه برقرار کنید. به این منظور باید یاد بگیرید که چطور از گفت و گو برای برقراری یک رابطه عاطفی استفاده کنید.

کلید این کار به اشتراک گذاشتن اطلاعات است. این به این معنا است که آماده باشید تا درباره چیزهایی که برای شما جالب است، صحبت کنید و بر همدیگر تأثیر بگذارید. مثلاً می توانید در مورد فیلم ها یا کتاب های مورد علاقه، برنامه ای که برای آخر هفته دارید، تفریحاتتان در اوقات فراغت و … صحبت کنید.

تقویت و پرورش مهارت های گفت و گو، بخش مهم و ویژه ای از اجتماعی شدن است. با یادگیری مهارت های گفت و گو عملکرد مثبت خودمان را در حوزه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی افزایش می دهیم.

برای یادگیری روش‌های تقویت مهارت گفت و گو و سایر مهارت‌های ارتباطی می‌توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «مهارت گوش دادن» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *