آیدانیتو > معیارهای انتخاب همسر
انتخاب همسر

معیارهای انتخاب همسر

انتخاب همسر

انتخاب همسر شاید سرنوشت‌سازترین انتخاب زندگی هر انسانی باشد. به همین علت کسانی که قصد ازدواج و آغاز یک زندگی مشترک را دارند، بهتر است با دقت و پس از تحقیق بسیار، یار و همراه همیشگی خود را انتخاب کنند. چون اگر زندگی مشترک بعداً به بن‌بست بخورد، همسران برای شروع یک زندگی دوباره، متحمل هزینه‌های مادی و معنوی زیادی خواهند شد.

 

 

هر انسانی در زندگی ارزش‌ها و اعتقاداتی دارد و بر اساس آن‌ها، همسرش را انتخاب می‌کند. اگر معیاری برای ازدواج نداشته باشیم، چطور می‌توانیم بفهمیم یک فرد برای هم‌زیستی با ما مناسب است یا نه؟ در ادامه به مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر می‌پردازیم:

اعتقادات

تشابه اعتقادات یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر است. هر انسانی اعتقاداتی دارد. زندگی کردن با کسی که با او اعتقادات مشترک نداریم، آن هم برای یک عمر، کار عاقلانه‌ای نیست. وقتی دو فرد مذهبی با هم ازدواج می‌کنند، زندگی در کنار هم برایشان لذت‌بخش و سرشار از هم‌افزایی است. آن‌ها با هم مناسک مذهبی را به جا می‌آورند و در جاده‌ی زندگی همراه با کسی پیش می‌روند که درکشان می‌کند.
زندگی مشترک افرادی که اعتقادات متفاوتی دارند معمولاً با انواع تعارض‌ها و کشمکش‌ها همراه است. آن‌ها مخصوصاْ در فرزندپروری به مشکل برمی‌خورند.

ظاهر

این کاملاً درست است که اخلاق و رفتار در زندگی حرف اول را می‌زند و زیباترین انسان روی کره زمین اگر بداخلاق باشد، اطرافیانش را از خود دور می‌کند. اما اگر دو نفر در ابتدای زندگی مشترک برای هم جذاب نباشند، احتمالاً بعداً به مشکل برخواهند خورد. مهم نیست که همسر شما به نظر دیگران زیبا است یا نه. اما او باید در نظر شما دوست داشتنی و دلنشین باشد تا بعداً در زندگی مشترک از نزدیکی به او لذت ببرید.
این معیار مخصوصاً بر کیفیت رابطه‌ی جنسی اثر می‌گذارد.

سن

محققان اعتقاد دارند که تفاوت سنی می‌تواند دوام یک زندگی مشترک را پیش‌بینی کند. بنابر پژوهشی در دانشگاه اِموری (Emory University) در آتلانتا اگر تفاوت سنی خیلی زیاد باشد، احتمال جدایی بیشتر می‌شود. بهتر است اختلاف سنی حداکثر 4 تا 5 سال باشد تا زندگی در کنار هم امنیت بیشتری پیدا کند.

تفاهم

اگر همسران با هم تفاهم داشته باشند، از معاشرت و وقت‌گذرانی با هم لذت خواهند برد. قبل از ازدواج به این توجه کنید که شخص مورد نظر شما به چه تفریحاتی علاقه دارد و در اوقات فراغت چه می کند؟ اگر شما تمایل داشته باشید که در روزهای تعطیل خانه بمانید، کتاب بخوانید و فیلم تماشا کنید اما همسرتان ترجیح بدهد که به کوه یا پارک برود، نمی توانید آخر هفته‌های خوشی در کنار هم داشته باشید.

اگر شما از کتاب خواندن و رفتن به تئاتر، سینما و موزه‌های هنری لذت ببرید، اما همسرتان به کارهای فرهنگی علاقمند نباشد، به این معناست که شما با هم تفاهم ندارید.
همسرانی که با هم تفاهم دارند، زندگی با کیفیت‌تر و امن‌تری خواهند داشت.

تناسب فرهنگی

یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر، تناسب پیشینه‌ی فرهنگی است. قبل از آغاز زندگی مشترک به این دقت کنید که طرف مقابل شما در چه خانواده‌ای بزرگ شده است و آن خانواده از نظر فرهنگی در چه سطحی قرار دارد.
هر خانواده‌ای اصول و ارزش‌هایی دارد و شیوه‌های فرزندپروری در آن خانواده بر اساس آن اصول است. اگر فرهنگ دو خانواده خیلی از هم دور باشد، به این معنی است که احتمالاً جهان بینی فرزندانشان با هم متفاوت است و این تفاوت زندگی مشترک را به خطر می‌اندازند.

تناسب تحصیلی

تحصیلات افراد نشان‌گر شخصیت و صلاحیت آن‌ها نیست. اما می‌تواند بر سبک زندگی و نگرش آن‌ها تأثیر بگذارد. تناسب در میزان تحصیلات، موجب افزایش تفاهم می‌شود و در فرزندپروری هم به افراد کمک می‌کند. تفاوت زیاد در سطح تحصیلات می‌تواند منجر به تعارضاتی در انتخاب‌های مهم و حیاتی زندگی مشترک بشود.

تناسب اقتصادی

وقتی دو فرد در زمان مجردی، از نظر اقتصادی تجربیات خیلی متفاوتی را پشت‌سر گذاشته باشند، ممکن است نتوانند بعد از ازدواج همدیگر را راضی کنند. بهتر است سطح اقتصادی افراد به هم نزدیک باشد، تا در زندگی مشترک نگاهی شبیه به هم داشته باشند و تفاوت زیاد در توقعات آن‌ها را دچار مشکل نکند.
برای مثال محل زندگی ایده‌آل فردی که در خانواده‌ای ثروتمند بزرگ شده با خانه‌ی ایده‌آل فردی که از خانواده‌ای متوسط یا فقیر می‌آید، متفاوت است و این تفاوت نگاه و سلیقه می‌تواند مشکل ایجاد کند.

سلامت روانشناختی

گاهی افراد فکر می‌کنند که سلامت فقط به معنای سلامت جسمی است. اما واقعیت این است که شاید بتوان بسیاری از بیماری‌های جسمی را تحمل کرد. اما بیماری‌ها و اختلالات روانی می توانند زندگی مشترک را به کل مختل کنند.
با مطالعه در مورد انواع اختلالات روانی، علائم و نشانه‌های آن‌ها و شیوه‌های درمان. در مورد مشکلات روانشناختی آگاه باشید تا به محض مشاهده‌ی نشانه‌ای از اختلالات روانی در دوران نامزدی و آشنایی پیش از ازدواج، آن را تشخیص بدهید.

 

 

زندگی مشترک تفاوت زیادی با زندگی دوران مجردی دارد. بعد از ازدواج قرار است یک عمر در کنار کسی زندگی کنیم، بچه دار شویم و در کنار او پیر بشویم. به همین دلیل توجه به معیارهای انتخاب همسر می‌تواند احتمال یک انتخاب درست را افزایش دهد.

در این زمنیه مطالعه‌ی مقاله‌ی «شک و تردید قبل از ازدواج» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *