انتخاب رشته تجربی

محل قبولی و دانشگاه های پذیرنده کنکور سراسری دامپزشکی 98





محل قبولی و دانشگاه های پذیرنده کنکور سراسری دامپزشکی 98

رشته دامپزشکی جزو رشته های پرطرفدار گروه تجربی است. علاوه بر کسانی که علاقه مند به حیوانات و تحصیل به رشته دامپزشکی هستند، کسانی که مایل به تحصیل در رشته های گروه پزشکی هستند و رتبه خیلی خوبی برای قبولی در پزشکی، دندان و داروسازی کسب نکرده اند نیز رو به سوی دامپزشکی می آورند. به همین دلیل در اینجا می خواهیم محل قبولی و دانشگاه های پذیرنده کنکور سراسری دامپزشکی 98 را مورد بررسی قرار می دهیم.

نگاهی به دامپزشکی

رشته دامپزشکی همان طور که از اسمش پیداست، به سلامت دام و حیوانات می پردازد. یکی از وظایف مهم دامپزشکان پیشگیری درمان و ریشه کن کردن بیماری های دامی است. تا بهداشت عمومی دام حفظ شود. از دیگر وظایف و حرفه اصلی دامپزشکی جراحی دام ها و حیوانات است. امروزه با گسترش علاقه عموم مردم به نگه داری از حیوانات خانگی، اهمیت دامپزشکان و علاقه به رشته دامپزشکی افزایش یافته است. و همینطور بیماری ها مشترک بین انسان و حیوان نیز بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. البته بسیاری از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان مربوط به دام های بزرگ و طیور است و یکی از وظایف دامپزشکان کنترل و پیش­گیری و درمان این بیماری ها است. لازم به ذکر است که دامنه کاری و حرفه ای دامپزشکی، امروزه با گسترش تکنولوژی و علوم آزمایشگاهی بسیار فراتر رفته است.

نکاتی برای انتخاب رشته و دانشگاه های پذیرنده دامپزشکی

برای انتخاب رشته و آگاهی از محل قبولی و دانشگاه های پذیرنده کنکور سراسری دامپزشکی 98 لازم است به نکات زیر توجه کنید:
  • دامپزشکی در دو مقطع کاردانی و دکتری حرفه ای ارائه می شود. مدت تحصیل کاردانی 2 سال و دکتری حرفه ای 6 سال است.
  • رشته دامپزشکی در زیرگروه یک گروه تجربی قرار گرفته است.
  • گزینش دکتری حرفه ای دامپزشکی قطبی و کاردانی دامپزشکی استانی است.
  • دانشگاه ها در دوره های روزانه، نوبت دوم و پردیس خودگردان در رشته دامپزشکی دانشجو می پذیرند.

نحوه گزینش

همان طور که در بالا گفتیم، نحوه گزینش کاردانی دامپزشکی استانی و دکتری حرفه ای آن قطبی می باشند. حال برای اطلاع شما به تعریف گزینش قطبی و استانی می پردازیم. گزینش قطبی: گزینش قطبی برای رشته های لحاظ می شود که در بسیاری از نواحی کشور مورد تدریس قرار نمی گیرد و بنابراین چند ناحیه بومی مجاور هم را برای پذیرش آن رشته در نظر می گیرند و به آن قطبی می گویند. گزینش استانی: برای پذیرش رشته هایی است که در اکثر استانها دانشگاه های پذیرنده آن وجود دارد و گزینش آن تنها به صورت استانی انجام می شود. توجه کنید نوع گزینش های نام برده در بالا تنها برای دوره روزانه است. گزینش دوره نوبت دوم به صورت بومی استانی و پردیس خودگردان به صورت کشوری است.

شهرهای پذیرنده دامپزشکی

برای قبولی در رشته دامپزشکی به صورت میانگین نیاز به کسب 50% برای هر درس عمومی و 30% برای هر درس اختصاصی دارید. در ادامه می خواهیم شهرهایی که پذیرنده دانشجو در رشته دامپزشکی هستند را نام ببریم. اطلاعات زیر به دلیل منتشر نشدن دفترچه در انتخاب رشته تجربی 98، از دفترچه انتخاب رشته تجربی 96 به دست آمده است. شهرهای پذیرنده دکتری حرفه ای دامپزشکی: ارومیه، تهران، کرمانشاه، زابل، سمنان، کرمان، اهواز، شیراز، مشهد، خرم آباد، شهر کرد، تبریز شهرهای پذیرنده کاردانی دامپزشکی: اردکان، ایلام، مهران، آمل، سمنان

دانشگاه های پذیرنده دام پزشکی

برای اینکه نگاه جامع تری به محل قبولی و دانشگاه های پذیرنده کنکور سراسری دامپزشکی 98 داشته باشید، در جدول زیر نام و تعداد پذیرش دوره روزانه و نوبت دوم دانشگاه های پذیرنده دکتری حرفه ای دامپزشکی در سال 96 را آورده ایم:
دانشگاهروزانهشبانه
ارومیه4040 (نیمسال دوم)
تهران5050 (نیمسال دوم)
رازی – کرمانشاه3015
زابل20
سمنان25
باهنر – کرمان4545
چمران – اهواز5050 (نیمسال دوم)
شیراز90
فردوسی4036 نیمسال دوم
لرستان25
شهرکرد373
تبریز3515

  در جدول زیر نام دانشگاه و ظرفیت پذیرش کاردانی دامپزشکی را آورده ایم:

دانشگاهروزانهشبانه
اردکان3510
ایلام3015
بوعلی سینا45
فناوری های نوین آمل3015
سمنان – محل تحصیل شهرزاد4040
  تعداد پذیرش دانشجو در دوره روزانه و نوبت دوم دامپزشکی در سال 96 حدود 750 نفر و برای کاردانی دامپزشکی حدود 180 نفر بوده است.

بیشترین پذیرش دامپزشکی

دانشگاه های تهران، چمران و شیراز بیشترین ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته دکتری حرفه ای دامپزشکی را دارند. دانشگاه های بوعلی سینا و سمنان نیز بیشترین پذیرش برای …. کاردانی و دامپزشکی را دارند. در این مقاله به بررسی محل قبولی و دانشگاه های پذیرنده کنکور سراسری دامپزشکی 98 پرداختیم شما میتوانید مقاله کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری دامپزشکی 98 را نیز مطالعه نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *