آیدانیتو > سوالات قبل از ازدواج
انتخاب همسر, روابط عاطفی جوانان

سوالات قبل از ازدواج

سوالات قبل از ازدواج

اگر قصد ازدواج دارید و می‌خواهید با کسی وارد یک زندگی مشترک بشوید، فکر کردن به بعضی مسائل بسیار مهم و مفید است. چون اگر این مسائل در نظر گرفته نشوند، ممکن است در آینده منجر به مشکلاتی شوند.

 

 

حتی در عاشقانه‌ترین زندگی‌ها هم بعضی عوامل قابلیت دردسرساز شدن دارند و می‌توانند رابطه را تهدید کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که با پرسیدن سوالات قبل از ازدواج از خصوصیات طرف مقابل و ویژگی‌های احتمالی زندگی مشترکتان با این فرد آگاه شوید و با علم به آنچه در این زندگی منتظر شماست، ازدواج کنید یا از این ازدواج جلوگیری کنید.

در ادامه به سؤال هایی می پردازیم که بهتر است شما قبل از ازدواج از خودتان و طرف مقابل بپرسید و با توجه به پاسخ این سؤال‌ها تصمیم‌گیری کنید.

عقاید مذهبی شما در چه حدی است؟

هر انسانی باورهایی دارد و باورها و اعتقادات انسان‌ها تأثیر عمیقی بر سبک زندگی‌شان می‌گذارد. بهتر است حتماً از عقاید مذهبی همسرتان، شدت مذهبی بودن و اهمیت مذهب در زندگی او با خبر شوید. معمولاً زندگی کردن دو انسانی که باورهای متفاوتی دارند یا جایگاه مذهب و اعتقادات معنوی در زندگی‌شان متفاوت است، با مشکل مواجه می‌شود.

معمولاً آدم‌های مذهبی علاقه دارند که مناسک مذهبی را در کنار همسرشان به جا بیاورند و همراه با او به عبادت بپردازند و زندگی کردن با کسی که به مذهب بی‌اهمیت باشد برایشان دشوار است.

تحصیلات شما چقدر است و تا چه حد به تحصیلات اهمیت می‌دهید؟

بعضی از افراد ارزش زیادی برای تحصیلات قائل هستند و علاقه دارند که تا مقاطع بالای تحصیلی به درس خواندن ادامه دهند. زندگی ایده‌آل این آدم‌ها با زندگی ایده‌آل افرادی که ارزش‌های متفاوتی دارند و به طور مثال کار کردن یا پول درآوردن را بر تحصیل کردن ارجح می‌دانند، متفاوت است. بهتر است قبل از ازدواج مطلع شوید که جایگاه تحصیلات در جهان بینی همسر شما چه کیفیتی دارد تا بدانید که چقدر در این زمینه شبیه به هم هستید.

همچنین بهتر است که همسران از نظر میزان تحصیلات تفاوت فاحشی نداشته باشند. چون معمولاً این تفاوت می تواند منجر به تفاوت‌های دیدگاه در حوزه‌های مختلف زندگی شود.

منبع درآمد زندگی مشترک ما در آینده چه خواهد بود؟

چه بخواهیم و چه نخواهیم مسائل مالی نقش پررنگی درزندگی مشترک همسران دارند. به همین دلیل بهتر است قبل از ازدواج بدانید که در آینده نیازهای اقتصادی‌تان چطور رفع خواهند شد، هر دو کار خواهید کرد یا فقط یک نفر شاغل خواهد بود؟ میزان حقوقی که دریافت می‌کنید، چقدر است و این حقوق تا چه حد می‌تواند ثبات اقتصادی زندگی شما و در صورت بچه‌دار شدن، نیازهای فرزندان را برطرف کند؟

علائق و سرگرمی‌های شما در اوقات فراغت چه چیزهایی هستند؟

وقتی تفریحات و سرگرمی‌های دو نفر شبیه به هم باشند، زندگی‌شان در کنار هم صمیمانه‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد بود. همسرانی که از این لحاظ با هم تفاوت دارند، ممکن است در زندگی مشترک از هم دور شوند و برای تفریح کردن با دوستانشان همراه شوند.

کسی که علاقمند به طبیعت‌گردی و کوهنوری است، نمی‌تواند در تعطیلات آخر هفته از خانه ماندن و مطالعه‌ی کتاب و فیلم دیدن لذت ببرد و زندگی کردن با کسی که به چنین فعالیت‌هایی علاقمند است، برایش لذت بخش نخواهد بود.

نظر شما در مورد بچه دار شدن چیست؟ و اگر به پدر یا مادر شدن تمایل دارید، چند فرزند می‌خواهید؟

احتمال طلاق در زندگی‌هایی که یکی از همسران فرزند می‌خواهد و دیگری نه بسیار بالا است. بهتر است یکی از سوالات قبل از ازدواج در مورد فرزندآوری باشد و در مورد تعداد فرزندان مورد نظر و شیوه‌های فرزندپروری هم با هم صحبت کنید تا در زندگی آیند به مشکل برنخورید.

اهداف شما در زندگی چه چیزهایی هستند؟

معمولاً اهداف ما در زندگی هم نشان‌دهنده‌ی جهان‌بینی ما هستند و هم اینکه مسیر ما را در زندگی مشخص می‌کنند. بهتر است قبل از ازدواج زوجین از اهداف هم با خبر باشند تا متوجه شوند که تا چه اندازه‌ برای همدیگر هم‌سفرهای مناسبی هستند.

بارها دیده شده است که علت طلاق بعضی همسران اهداف متفاوتی بوده است که سبک زندگی متفاوتی را می‌طلبند.

 

در صورت ازدواج، محل زندگی ما کجا خواهد بود؟

هر شهر و محله‌ای ویژگی‌های خاصی دارد و همه‌ی آدم‌ها نمی‌توانند در هر شرایطی زندگی کنند. بهتر است قبل از ازدواج حتماً در مورد مکان دقیق زندگی مشترک‌تان در آینده آگاه شوید و بررسی کنید که آیا امکان سازگاری با آن محیط را دارید یا نه.

ممکن است محل زندگی مورد نظر نامزد شما منطقه‌ای در شهر باشد که شما به هر دلیلی نتوانید ویژگی‌های آن محله را تحمل کنید یا ممکن است او از شما بخواهد که همراهش به شهری بروید که شما را از خانواده‌تان دور می‌کند و موجب می‌شود شغل‌تان را از دست بدهید.

معمولاً پول خود را خرج چه چیزهایی می‌کنید و چقدر از پولتان را پس‌انداز می‌کنید؟

نحوه‌ی پول خرج کردن آدم‌های مختلف با هم متفاوت است. بعضی دست‌ودل‌بازتر هستند و بعضی حساب‌گرتر. بعضی اهل پس‌انداز هستند و بعضی نه. حتی اگر همسران از نظر میزان پول خرج کردن شبیه به هم باشند، ممکن است از نظر مواردی که برای آن‌ها هزینه می‌کنند با هم تفاهم نداشته باشند.

بعضی آدم‌ها عقیده دارند که پول خرج کردن برای ارتقای محل زندگی و وسیله‌ی نقلیه از همه چیز مهم ‌ر است. در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند که یک خانه و ماشین معمولی داشته باشند. اما زیاد سفر کنند و تفریحات متعدد و متنوعی را تجربه کنند.

یکی از سوالات قبل از ازدواج می‌تواند در مورد نحوه و میزان پول خرج کردن باشد تا همسران بعداً به مشکل برنخورند یا کمتر به مشکل بر بخورند.

نظرتان در مورد تقسیم وظایف در خانه چیست؟

یکی از مسئولیت‌های مهم در زندگی مشترک، انجام کارهای خانه مثل شستن ظرف‌ها، تمیز کردن خانه، اتوکردن لباس‌ها و … است. نگاه بعضی از افراد به انجام کارهای منزل سنتی است و اعتقاد دارند که این کارها وظایف زن است. اما امروزه سبک زندگی با گذشته متفاوت شده است و در بسیاری از خانه‌ها، مخصوصاً در موقعیتی که زن بیرون از خانه مشغول به کار باشد، کارهای خانه تقسیم می‌شوند.

بهتر است قبل از ازدواج در مورد این موضوع سؤال پرسیده شود تا بعد از ازدواج عدم توافق در زمینه‌ی انجام کارهای منزل تبدیل به معضل نشود.

چطور از پس استرس‌ها و چالش‌های زندگی برمی‌آیید؟

زندگی همیشه سرشار از انواع مشکلات و چالش‌ها است و مسلماً با افزایش مسئولیت‌ها در زندگی مشترک، مشکلات هم افزایش می‌یابند. آنچه مهم است این است که همسران مهارت‌های زندگی را بلد باشند و بدانند که در مواجهه با معضلات در زندگی زناشویی چطور باید مسائل را حل کنند.

اگر همسران در مقابل گرفتاری‌ها، خودشان را گم کنند و نتوانند در کنار هم پستی‌ها و بلندی‌های زندگی را طی کنند، مشاجرات و درگیری‌ها افزایش پیدا می‌کنند و زندگی مشترک دچار فرسایش می‌شود.

قبل از ازدواج در مورد نحوه‌ی مقابله با استرس‌ها و میزان توانایی نامزدتان در مدیریت استرس اطلاعات کسب کنید و خودتان هم در این زمینه مطالعه کنید.

پنج سال آینده را چطور می‌بینید؟

این سؤال کمک زیادی به شما خواهد کرد. با پرسیدن چنین سؤالی می‌فهمید که نگاه طرف مقابل به زندگی، دنیا و آینده چیست و چه مسیری را در زندگی مناسب می‌بیند. اگر کسی به این سؤال صادقانه پاسخ بدهد، تا حد زیادی می‌توان در مورد ارزش‌ها و اهدافش در زندگی اطلاعات کسب کرد و به این درک رسید که هم‌مسیر شدن با چنین فردی عقلانی است یا نه.

 

 

ازدواج یک اتفاق مهم و یک نقطه‌ی عطف است. به همین دلیل باید آگاهانه و با آمادگی درمورد آن تصمیم گرفت. هر چه در مورد طرف مقابل و ویژگی‌هایش بیشتر اطلاعات کسب کنیم، احتمال طلاق و شکست در زندگی مشترک کم‌تر می شود. یکی از راه‌های کسب این اطلاعات، پرسیدن سوالات قبل از ازدواج است.

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «معیارهای ازدواج» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *