آیدانیتو > روش‌های تقویت حافظه
تقویت حافظه

روش‌های تقویت حافظه

تقویت حافظه

یک حافظه‌ی خوب و قوی در دنیای شلوغ امروز که آدم‌ها مسئولیت‌های روزانه‌ی ریز و درشتی دارند، بسیار مفید و آرزوی خیلی از افراد است. به همین دلیل بسیاری از ما به دنبال تقویت حافظه هستیم و شاید بارها این سؤال را از خودمان و دیگران بپرسیم یا در منابع مختلف چاپی و اینترنتی به دنبال پاسخش باشیم: « آیا تقویت حافظه ممکن است؟»

بله تقویت حافظه امکان پذیر است و تمرین‌های مختلفی برای آن وجود دارد. مغزی که راکد نماند و مدام در حال فعالیت باشد، تحلیل نمی‌رود و تقویت می‌شود.

اما یک مغز سالم با حافظه‌ی قوی چطور حاصل می شود؟

در ادامه به عواملی که منجر به تقویت حافظه می‌شوند، می‌پردازیم:

روش‌های تقویت حافظه

یادگیری یک زبان جدید

یاد گرفتن یک زبان جدید مغز را تحریک می کند، خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد و یادگیری و حافظه را تقویت می‌کند.

یادگیری یک فعالیت جدید

به دنبال سرگرمی ها و فعالیت های جدید باشید.کتاب خواندن، قلاب بافی، چیدن پازل، طراحی، نقاشی و یا… باعث تقویت مهارت‌های حرکتی مغز و حافظه می‌شوند.

هر چه از مغز بیشتر کار بکشیم، عملکرد مغز بهتر می‌شود. یک ساز جدید یا ورزش جدید یاد بگیرید. اگر آشپزی بلد نیستید، شروع کنید به آشپزی. باغبانی کنید و مغز و بدنتان را درگیر انجام یک فعالیت جدید کنید.

خواب کافی

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که خواب کافی برای یادگیری مطالب جدید و تقویت حافظه بسیار مهم است. خوابیدن بعد از یادگیری یک مطلب جدید موجب تغییراتی در مغز می‌شود و به بهبود حافظه کمک می‌کند.

به چالش کشیدن حافظه

فهرستی از کارها و مسئولیت‌های روزانه‌ی خود تهیه کنید و سعی کنید آن را حفظ کنید. یکی، دو ساعت بعد از تنظیم فهرست ببینید که چه مقدار از محتویات لیست را به خاطر می‌آورید.

این چالش‌ها مغز را تحریک می‌کنند.

یادگیری یک مهارت جدید

ورزش نه تنها موجب سلامت جسمانی می‌شود، بلکه در تقویت حافظه هم مؤثر است. فعالیت بدنی باعث یادگیری سریع و افزایش سطح هوشیاری می‌شود.

حل کردن ذهنی مسائل ریاضی

برای همه‌ی ما پیش می‌آید که در طول روز مجبور به حساب و کتاب شویم. اگر این حساب و کتاب‌ها را بدون کمک گرفتن از ماشین حساب و ذهنی انجام دهیم، اتفاقاتی در مغز می‌افتد که منجر به تقویت حافظه می‌شوند.

مدیتیشن

پژوهش‌ها نشان داده‌اند کسانی که قبلاً هیچ تجربه‌ای در مدیتیشن نداشتند و تازه مشغول به این فعالیت شدند، بعد از 8 هفته، علائم مشخصی از تقویت حافظه را نشان دادند.

در طول مدیتیشن مغز به پردازش اطلاعات مشغول می‌شود و بر خلاف اکثر اوقات استرس کمتری از جانب فرد تجربه می‌شود.

معاشرت کردن

افراد برونگرا و کسانی که از معاشرت با دوستان و افراد خانواده لذت می‌برند از مزایای زیادی بهره‌مند می‌شوند. هم‌صحبتی با دیگران به سازماندهی افکار کمک می‌کند و توانایی‌های شناختی را افزایش می‌دهد.

تمرکز

یکی از عوامل تأثیرگذار بر تقویت حافظه تمرکز است. بهتر است مطالب جدید در شرایطی یاد گرفته شوند که هیچ عاملی موجب پرت شدن حواس نشود و شرایط محیطی برای تمرکز کردن مهیا باشد (مثلاً تلویزیون خاموش باشد و موسیقی در محیط پخش نشود).

تجسم مفاهیم و اطلاعات یادگرفته شده

برای یادگیری بهتر مفاهیم و به خاطر سپردن آن‌ها می‌توان تجسمشان کرد. بهتر است این کار را با به خاطر سپردن تصاویر و نمودارهای کتاب‌ها انجام داد یا از نشانه‌های مختلف استفاده کرد.

می‌توانیم موقع مطالعه شکل‌هایی در حاشیه‌ی مطلبی که می‌خوانیم بکشیم تا آن تصاویر خاص در به یادآوری آن مطلب به ما کمک کنند.

تغییر روش مطالعه

اگر هر چند وقت یک بار روش مطالعه‌ی خود را تغییر دهیم، حافظه تقویت می‌شود و قدرت یادآوری افزایش می‌یابد.

با تغییر مکانی که معمولاً در آن مطالعه می‌کنید یا ساعت‌های مطالعه و اضافه کردن تجربه‌ها و عادت‌های جدید به روش مطالعه می‌توان حافظه‌ی بلند مدت را تقویت کرد.

تغذیه سالم

خوراکی‌هایی مثل ماهی، میوه و سبزیجات به افزایش عملکرد مغز کمک می‌کنند. همچنین شکلات تلخ هم در این فرایند مهم است. بهترین رژیم غذایی در جهت تقویت حافظه، شامل خوراکی هایی مثل چغندر، کلم بروکلی، ماهی سالمون، کرفس، روغن نارگیل، زرده تخم مرغ، روغن زیتون خام، زرد چوبه، گردو و … است.

تقویت حافظه کیفیت زندگی را در حوزه‌های مختلف تحصیلی و شغلی بالا می‌برد، موجب رشد و توسعه‌ی فردی می‌شود و در دوران سالمندی از ابتلا به فراموشی و آلزایمر جلوگیری می‌کند. با انواع روش‌ها و و تمرین‌ها می‌توانیم بر مغزمان و توانایی‌اش در یادگیری و به یاد آوردن اطلاعات تأثیر بگذاریم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی عوامل تأثیرگذار در رشد و توسعه‌ی فردی، مطالعه‌ی مقالات «اهمیت مهارت‌های ارتباطی فردی» و «مهارت‌های زندگی را یاد بگیریم» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

0 دیدگاه در “روش‌های تقویت حافظه

  1. مهرنوش نورایی گفت:

    بسیار مطلب مفیدی بود متشکرم

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *