مسائل اجتماعی جوانان

رفیق بازی جوانان





 

رفیق بازی جوانان

در گذشته رفیق بازی یک مرد در زمان خواستگاری و ازدواج یک امتیاز منفی محسوب می‌شد. امروزه شاید در جلسه‌ی خواستگاری سؤالی در مورد رفیق بازی پرسیده نشود اما اگر زن یا مرد اهل مراوده‌های بیش از حد با دوستانشان باشند، این مسأله بر کیفیت زندگی مشترک تأثیر می‌گذارد، باعث اختلافات و تعارضات زناشویی می‌شود و حتی ممکن است به طلاق عاطفی بی‌انجامد.

البته این موضوع به این معنا نیست که افراد بعد از ازدواج رابطه با دوستان را قطع کنند و همه‌ی وقت خود را فقط به همسرشان اختصاص بدهند. ما در زندگی به دوست و روابط دوستانه احتیاج داریم و برای افزایش کیفیت سلامت روانی بهتر است وقتی را به معاشرت با دوستان و هم سالانمان اختصاص دهیم. اما چرا معاشرت‌های بیش از حد با دوستان و رفیق بازی جوانان مضر است؟

آسیب‌های رفیق بازی جوانان

تأثیر رفیق بازی بر تعهد

وقتی دو نفر با هم ازدواج می‌کنند و پیمان می‌بندند، باید به هم متعهد باشند. آدم‌های متعهد نسبت به همدیگر مسئولیت‌هایی دارند و نباید بعد از ازدواج طوری رفتار کنند که انگار با دوستانشان ازدواج کرده‌اند و همه‌ی وقت و انرژی خود را صرف آن‌ها کنند.

حتی ممکن است در این مجالس همیشگی، شرایطی ایجاد شوند که فرد به همسرش خیانت کند.

آسیب‌های رفیق بازی برای فرزندان

وقتی کسانی که فرزند دارند، غرق دوست بازی می‌شوند، به فرزندانشان صدمه می‌زنند. فرزندان این افراد معمولاً احساس تنهایی می‌کنند و زمانی که از نظر جسمانی و روانی در حال رشد هستند و نیازهای متفاوتی دارند، ممکن است به علت رفیق بازی پدر یا مادر نتوانند در مورد بحران‌ها، چالش‌ها و دغدغه‌هایشان به خانواده رجوع کنند و شاید مجبور شوند به دوستان و هم‌سالان پناه ببرند که در مواقعی به اتفاقات خطرناکی می‌انجامد.

طلاق عاطفی

رفیق بازی جوانان می‌تواند همسران را از همدیگر دور کند. وقتی زن یا مرد یا هر دو بیشتر اوقات فراغتشان را در کنار دوستانشان باشند، طبیعتاً همسرشان را کم‌تر می‌بینند و کم‌تر با او معاشرت می‌کنند. این افزایش فاصله می‌تواند در طولانی مدت به طلاق عاطفی بی انجامد.

درمان رفیق بازی جوانان

افراد، مخصوصاً زنان زیادی به مشاوران خانواده مراجعه و از همسر رفیق بازشان شکایت می‌کنند. آن‌ها حس می‌کنند که زندگی مشترکشان به خطر افتاده و دنبال راه حل هستند. در اینجا به تعدادی از بهترین راهکارها برای درمان رفیق بازی جوانان می پردازیم:

اصلاح رابطه

گاهی دلیل اصلی رفیق بازی مشکلات جنسی یا عاطفی زوجین است و در واقع همسر رفیق باز برای فرار از محیط خانه و خانواده به دوستانش پناه می‌برد.

مخصوصاً در شرایطی که رفیق بازی همسر سابقه ندارد و از یک زمانی به بعد ایجاد شده، می توان علت این تغییر را درمشکلات زناشویی جست و جو کرد و با حل آن‌ها، رفیق بازی را از بین برد یا کاهش داد.

همسرتان را به دوستانتان معرفی کنید

بهتر است معاشرت‌های دوستانه حالت خانوادگی پیدا کنند و برای جلوگیری از  غرق شدن یک همسر در رفیق بازی، تلاش شود تا با حضور دو نفره در جمع‌های دوستانه، یک برنامه‌ی منظم و منطقی برای روابط دوستانه به وجود بیاید و افراد از همسرشان هم دور نشوند.

 

توجه به خصوصیات طرف مقابل، قبل از ازدواج

این توصیه برای کسانی است که هنوز ازدواج نکرده‌اند:

رفیق باز بودن همسر را در دوران نامزدی و آشنایی پیش از ازدواج می‌توان تشخیص داد. به میزان و کیفیت روابط نامزدتان با خودتان دقت کنید و معاشرت‌های او را در زیر نظر بگیرد.

اگر او جمع دوستانشان را به شما ترجیح بدهد به این معناست که ممکن است بعد از ازدواج، به عنوان یک فرد رفیق باز موجب سلب آرامش شما بشود.

رفیق بازی در مردان

یکی از علل مهم مشاجرات در میان همسران، رفیق بازی مردان است. اما یافته‌های پژوهش‌های اخیر ثابت کرده‌اند که معاشرف و صرف وقت با دوستان، برای سلامت روانی مرد مفید است. نمی‌توان به همه‌ی مردهایی که رفت و آمد زیادی با دوستانشان دارند، برچسب زد و این طور عنوان کرد که مسئولیت پذیر نیستند و به خانواده بی‌علاقه‌اند.

اینکه یک زن از همسرش انتظار داشته باشد که با خانواده وقت بگذراند، خواسته‌ای به حق است ولی باید این را قبول کرد که بنابر پژوهش‌های روانشناختی، استرس مردان با همنشینی با هم­جنس­هایشان کاهش پیدا می‌کند و این یک واقعیت علمی است.

اگر زنان این ویژگی مردان را درک کنند، به آن‌ها حق می‌دهند که بخشی از زندگی خود را به روابط با دوستانشان اختصاص بدهند و چنانچه این معاشرت با دوستان بیش از حد نباشد، نگرانی آفرین نیست. رفیق بازی جوانان نباید با معاشرت‌های سالم  اشتباه گرفته است.

رفیق بازی به معنای روابط دوستانه‌ای خارج از محیط خانواده است که بر زندگی زناشویی و رابطه با فرزندان تأثیر منفی بگذارد. زوجین باید تلاش کنند برای حل این مشکل  هم‌فکری کنند و با استفاده از خدمات مشاوره ای، زندگی مشترکشان را به یک زندگی بهنجار تبدیل کنند.

مشاوره خانواده و جوانان در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره است. مشاوران خانواده آیدانیتو در این فضا به مخاطبان خدمات مشاوره تلفنی ارائه می دهند. از آنجایی که رفیق بازی جوانان می تواند تاثیراتی عمیقاً منفی بر کیفیت زندگی خانوادگی و سلامت رابطه همسران بگذارد، تماس و گفت و گو با یک مشاور خانواده تلفنی می تواند به زنانی و مردان کمک کند تا از راهکارهایی برای حل این معضل خانوادگی آگاه شوند.

در ادامه مطالعه مقاله مسائل اجتماعی جوانان را به شما پیشنهاد می دهیم.

آیا رفیق بازی فرزند یا همسرتان بیش از حد است و بر سلامت ساز و کارهای خانوادگی تان تأثیری منفی گذاشته؟ برای آگاهی از بهترین روش های حل این مشکل، با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.

 


1 دیدگاه در “رفیق بازی جوانان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *