آیدانیتو > افزایش هوش
هوش و خلاقیت

افزایش هوش





 

 افزایش هوش

همه‌ی ما دوست داریم باهوش باشیم و حتما بارها از خود یا دیگری پرسیده ایم که چگونه هوش خود را افزایش دهیم ، مسائل را بهتر درک کنیم و راحت‌تر با موقعیت‌های جدید سازگار شویم؟خوشبختانه علاوه بر ژنتیک، محیط هم در پرورش هوش نقش مؤثری دارد و می‌توان با انجام فعالیت‌هایی هوش را تقویت کرد.
اما تقویت هوش چطور صورت می‌گیرد و راهکارهای افزایش هوش چه مواردی هستند؟ در این مقاله به فعالیت‌هایی می‌پردازیم که با تکرار آن‌ها در زندگی روزمره می‌توان هوش را افزایش داد.

چگونه هوش خود را افزایش دهیم

مهم ترین راهکارهای افزایش هوش شامل موارد زیر هستند:

 برنامه‌ی روزمره‌ی زندگی‌تان را تغییر دهید

شیوه‌ی انجام کارها و امور روزمره‌ی‌زندگی‌تان را تغییر دهید. با انجام دادن کارهایی که برای شما درونی شده‌اند، به شکلی متفاوت، مغزتان را به چالش بکشید تا روابط و مسیرهای جدیدی را ایجاد کند.
مثلاً اگر راست دست هستید، تلاش کنید که با دست چپ مسواک بزنید، به زبانی دیگر با خودتان صحبت کنید، از مسیرهای جدید به محل کار بروید و …
   
معمولاً از روش‌هایی برای انجام کارهای روزمره استفاده می‌کنیم که از همه آسان‌تر هستند. اما اگر میزان چالش  را در انجام مسئولیت‌ها افزایش دهیم، مغزمان مجبور می‌شود که چیزهایی را یاد بگیرد و این به تقویت هوش کمک می‌کند.

مدیتیشن انجام دهید

پژوهش‌های زیادی نشان داده‌اند که مدیتیشن علاوه بر اینکه برای کاهش میزان استرس مفید است، عملکرد مغز را هم ارتقا می‌دهد، موجب افزایش جریان خون به مغز می‌شود و صبر، تمرکز و حافظه را تقویت می‌کند.
تلاش کنید که روزی 30 دقیقه مدیتیشن انجام دهید. می‌توانید تمرین‌های مدیتیشن را به 2 یا 3 تمرین 10 یا 15 دقیقه‌ای تقسیم کنید. بهتر است وقتی از خواب بیدار می‌شوید، بعد از ورزش کردن و شب‌ها قبل از رفتن به رخت‌خواب مدیتیشن کنید.

مکمل‌های غذایی را وارد رژیم غذایی‌تان کنید

یک جایگزین بهتر و امن‌تر برای داروهای افزایش هوش ، مکمل‌های طبیعی هستند. فقط اطمینان حاصل کنید که بعد از مشورت با دکتر و به میزان کافی و مناسب این مکمل‌ها را مصرف کنید. سودمندی مکمل‌های زیر توسط تحقیقات متعدد ثابت شده‌اند:
  • کافئین
  • کراتین
  • گیاه جینکوبیلوبا (گیاهی دارویی که در درمان بیماری‌های متعددی مفید است)
  • اسیدهای چرب امگا 3

به صورت منظم تمرینات ورزشی ایروبیک انجام دهید

پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که تنفس انسان با گستره‌ی توجه او همبستگی دارد. شنا کنید، بدوید یا تمرینات ایروبیک انجام دهید.
ورزش کردن، دوبار در روز و به مدت 45 دقیقه، مخصوصاً اگر بعد از بیدار شدن از خواب و قبل از به خواب رفتن انجام بگیرد، بسیار کارآمد است. یک برنامه‌ی ورزشی روزانه همچنین برای سلامتی، تناسب اندام و افزایش حال خوب کلی مفید است.

 

هر چه موقع ورزش کردن، اندروفین بیشتری در مغز شما آزاد شود، مغزتان فعال‌تر می‌شود و احساس بهتری خواهید داشت.

زمانی که مغزتان واقعاً نیازمند خواب است، بخوابید

بعضی از افراد بهترین عملکرد مغزی و فکری خود را ساعت 9 صبح، بعضی 9 شب و برخی 3 صبح نشان می‌دهند. از آنجایی که افراد با هم متفاوت هستند، زمانی بخوابید که مغزتان واقعاً احتیاج به خواب دارد.
آیا عملکرد شما شب‌ها بهتر است؟ اگر این طور است پس دیر بخوابید. این به معنای تنبل بودن شما نیست و اتفاقاً می‌تواند به معنای باهوش بودن شما باشد. تلاش کنید که حتماً 7 تا 9 ساعت خواب در برنامه‌‌ی شبانه‌روزی شما قرار بگیرد.
وقتی خسته هستید، مغزتان نمی‌تواند عملکرد 100% داشته باشد و بازده شما پایین می‌آید. تداوم خواب ناکافی موجب می‌شود که مغز شما قادر نباشد از همه‌ی ظرفیتش استفاده کند و ممکن است مبتلا به انواع بیماری‌های فیزیکی شوید.

 بیشتر مطالعه کنید

یادگیری یکی از بهترین و مهم‌ترین راهکارهای افزایش هوش است. در زمینه‌ی علومی مثل ریاضیات و فیزیک مطالعه کنید. این علوم درک شما را از جهان افزایش می‌دهند و توانایی‌های ریاضی، کلامی، فضایی و درک مطلبتان ارتقا پیدا می‌کنند.

جدول حل کنید و بازی‌هایی انجام دهید که حاوی فرایند حل مسأله هستند

برای اینکه از زوال عقل در زمان سالمندی جلوگیری کنید و سرعت پردازش مغز را افزایش دهید، بازی پازل را انجام دهید، جدول حل کنید و هر بازی‌ دیگری که منجر به تفکر می‌شود را در برنامه‌تان قرار دهید.

فعالیت‌های جدید را تجربه کنید

وقتی کاری را هر روز تکرار کنید، مغز شما به آن عادت می‌کند. وقتی کار جدیدی انجام دهید، به نوعی مغز بیدار و با یک تغییر رو‌به‌رو می‌شود. پس به جای اینکه تنها فعالیت فوق برنامه‌تان تماشای تلویزیون باشد، از جا بلند شوید و به یک موزه یا کنسرت بروید.
حتی دیدن یک مکان جدید یا امتحان کردن یک غذای متفاوت، تجربه‌ای جدید و مفید است. با انجام فعالیت‌هایی متفاوت با فعالیت‌های همیشگی، دانش شما افزایش پیدا می‌کند، اطلاعاتتان بیشتر می‌شود و این‌ها همه راهکارهای افزایش هوش هستند.

مهارت جدیدی را یاد بگیرید

یاد گرفتن یک مهارت جدید مثل بازی شطرنج، یک زبان جدید یا هر فعالیت دیگری که بلد نیستید، کمکی به مغزتان می‌کند که تصورش را هم نمی‌توانید بکنید. یاد گرفتن یک زبان جدید، مسیرهای تازه‌ای را در مغز شما باز می‌کند و موجب افزایش هوش می‌شود.

پروتئین زیادی در صبحانه مصرف کنید

پروتئین این قابلیت را دارد که تولید انتقال دهنده‌های عصبی را در مغز شما افزایش می‌دهد، سطح نوراپی‌نفرین و دوپامین را بالا می‌برد و موجب تقویت هوش و مهارت‌های حل مسأله می‌شود.
این خیلی مهم است که پروتئین را وارد وعده‌ی صبحانه کنید. پروتئین موجب تندرستی می‌شود و شما را برای کارهای روزانه آماده می‌کند. شکر در صبحانه فقط به مدت چند ساعت به شما انرژی می‌دهد و بعد سرعت شما را پایین می‌آورد و گرسنگی شما را از قبل بیشتر می‌کند.

شکلات تلخ بخورید

شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، منیزیم، ویتامین‌های A، B1، B2، D و E است.
آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد که منجر به بیماری‌هایی مثل دیابت، سرطان و نارسایی قلب می‌شوند، مبارزه و بدن ما را قوی و تندرست می‌کنند. شکلات تلخ برای تقویت هوش و حافظه مفید است. اما این به این معنی نیست که این خوراکی را بیش از حد مصرف کنیم.

ویتامین B بیشتری دریافت کنید

ویتامین B جریان خون را به سمت مغز افزایش می‌دهد. شما می‌توانید این ویتامین را از سبزی‌ها، گندم، گوشت، تخم‌مرغ و پنیر بگیرید.
البته بهتر است از میزان کافی این ویتامین آگاه باشید و آن را بیش‌ازحد مصرف نکنید. فولیک اسید، ریبوفلاوین، تیامین و نیاسین همه بخش‌هایی از ساختار ویتامین B هستند. وقتی شما ویتامین B مصرف می‌کنید، همه‌ی این‌ها را دریافت می‌کنید.

از غذاهای آماده دوری کنید

پژوهش‌های زیادی ثابت کرده‌اند که یک رژیم غذایی سالم، موجب افزایش هوش می‌شود. در نتیجه بهتر است غذایی‌هایی مثل سیب زمینی سرخ کرده، همبرگرها، پیتزاها و خوراکی‌هایی مثل چیپس و پفک را از رژیم غذایی خودتان خارج کنید.
در گذشته این طور تصور می‌شد که مغز انسان در دوران کودکی و بلوغ رشد می‌کند و بعد از آن دیگر هیچ تغییری نمی‌کند. اما امروزه می‌دانیم که با یک سبک زندگی خاص که شامل تغذیه‌ی سالم، یادگیری، تجربیات جدید و … باشد، می‌توانیم باهوش‌تر بشویم و با افزایش آگاهی در مورد راهکارهای تقویت هوش کیفیت زندگی و عملکرد خود را افزایش بدهیم.

مشاوره رشد و توسعه فردی در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره است. مشاوران متخصص و باتجربه آیدانیتو این توانایی را دارند که با توجه به رشته تحصیلی و تجربیات کاری شان در زمینه های مختلف خانواده، اختلالات روانی، کودکان و نوجوانان، ازدواج، طلاق، خیانت، مسائل جوانان، فرزندپروری، ترک اعتیاد، مسائل سالمندان، موضوعات تحصیلی، شغلی، مهاجرت، نظام وظیفه، کسب و کار، رشد و توسعه فردی و… به مخاطبان مشاوره تلفنی بدهند.

مشاوره رشد و توسعه فردی یکی از مهم ترین موضوعات مشاوره تلفنی در آیدانیتو است. همان طور که گفتیم، خوشبختانه هوش با تمرین ها و فعالیت هایی قابل افزایش است. مشاوره رشد و توسعه فردی به شما کمک می کند تا چنانچه به دنبال تقویت هوش هستید، راهکارهایی را برای تقویت هوش یاد بگیرید.

چرا مشاوره تلفنی؟

مشاوره تلفنی هر روز با استقبال بیشتری مواجه می شود و این استقبال دلایل بسیاری دارد. دلایلی مثل:

  • کم هزینه تر بودن و مقرون به صرفه تر بودن
  • نیاز به زمان کمتر
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی
  • جوابگو بودن در مواقع بحرانی که زمانی برای مشاوره حضوری نیست

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی روش‌های تقویت حافظه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

افزایش هوش همیشه دغدغه تان بوده؟ دوست دارید فرد باهوشی باشید؟ به دنبال راهکارهایی برای افزایش فرزندتان هستید؟

با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *