دوران نامزدی, روابط عاطفی جوانان, مسائل عاطفی

دلبستگی در روابط عاطفی

دلبستگی در روابط عاطفی

وقتی دو انسان در یک رابطه‌ی عاشقانه قرار می‌گیرند، احساسات شدید و زیبایی را تجربه می‌کنند. حتماً همه‌ی ما کسانی را دیده‌ایم که شخصی را دوست دارند یا به تازگی نامزد کرده‌اند و همه‌ی فکر و ذکرشان مشغول آن فرد خاص شده است. این رفتارها و تجربه‌ها طبیعی هستند. ما آدم‌ها نیازهای عاطفی داریم و نیاز عاطفی، نیازی است که برآورده شدن آن بسیار لذت بخش است.

 

 

شاید برای بسیاری از ما این سؤال پیش آمده باشد که چرا بعضی آدم‌ها گرفتار یک رابطه‌ی عاشقانه پرچالش می‌شوند و بیشتر از اینکه از دوران نامزدی یا زندگی مشترکشان لذت ببرند، زجر می‌کشند.

آن‌ها ادعا می‌کنند که شریک زندگی‌شان را عاشقانه دوست دارند. اما معمولاً با افکار و نگرانی‌های سمی و آسیب‌رسانی درگیر هستند که گاهی سلامتی‌شان را به خطر می‌اندازند.

از سویی دیگر دلبستگی بعضی همسران یا نامزدها بسیار زیبا و دلنشین است و به آن‌ها آرامش می‌دهد. این زوج‌ها از ارتباط با یکدیگر لذت می‌برند و ادعا می‌کنند که از وقتی ازدواج کرده‌اند، کیفیت زندگی فردی و اجتماعی‌شان افزایش یافته است.

رمز موفقیت این همسران چیست؟

نشانه‌های دلبستگی

وقتی در یک رابطه دلبستگی وجود داشته باشد، آدم‌ها خودشان را مالک یکدیگر نمی‌دانند، بلکه اعتقاد دارند در مسیر زندگی با همدیگر همراه شده‌اند و این همراهی موجب آرامش، رشد و پیشرفت هر دوشان می‌شود. آن‌ها از شادی همدیگر شاد می‌شوند و غصه‌های دیگری، غصه‌دارشان می‌کند.

زوج هایی که دلبسته‌ی همدیگر هستند، از موفقیت شریک زندگی‌شان راضی و خوشحال می‌شوند و هرگز همدیگر را محدود نمی‌کنند. آن ها می‌دانند که برای حفظ زندگی مشترک نیازی به کنترل کردن طرف مقابل ندارند و عشق و اعتماد مهم‌ترین عوامل در پایداری عشق‌شان هستند.

اگر چه وقتی کسی را عاشقانه دوست داریم، دلتنگ شدن برای او امری بسیار طبیعی است، اما وقتی یک زندگی مشترک همراه با دلبستگی باشد، آدم‌ها در عین اینکه برای همدیگر دلتنگ می‌شوند، به این فکر نمی‌کنند که عدم حضور همسرشان در کنارشان به معنای ترک شدن، طرد شدن یا بی‌وفایی همسر است.

دلبستگی یک وضعیت سالم و به نوعی تضمین‌کننده‌ی رابطه است. آدم‌های دلبسته همراه و همسفر هستند و به همدیگر اعتماد دارند.

مرز میان دلبستگی و وابستگی

شاید یکی از مهم‌ترین عواملی که یک رابطه را سرشار از تعارض و درگیری می‌کند، وابستگی باشد. اگر کسی ادعا کند که عاشق همسر یا نامزدش است و به محض اینکه از او دور شود، فوراً در مورد بدترین چیزها خیال پردازی کند و مدام همسرش را در حال خیانت کردن تصور کند، در واقع وابسته شده است.

آدم های وابسته همیشه از این می‌ترسند که طرد شوند، تنها بمانند یا مورد خیانت واقع شوند. به همین دلیل همیشه در حال کنترل کردن همسرشان هستند و خودشان را صاحب او می‌دانند.

احساس خوشی و رضایت از زندگی در کسانی که به همسرشان وابسته هستند، وابستگی شدیدی به حضور همسر دارد و حتی ممکن است بدون کمک همسر نتوانند از عهده‌ی امور زندگی بر بیایند. این افراد معمولاً امنیت درونی پایینی دارند و ممکن است مبتلا به یک اختلال روانی باشند.

دلبستگی قابلیت این را دارد که بر خلاف وابستگی منجر به یک رابطه ی پایدار شود. حالا که از تفاوت‌های وابستگی و دلبستگی آگاه شدید، خودتان را در زندگی زناشویی چطور می‌بینید؟ دلبسته یا وابسته؟

 

 

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «ویژگی‌های یک رابطه سالم» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *