آیدانیتو > بیش فعالی جنسی
مشکلات جنسی

بیش فعالی جنسی





 

بیش فعالی جنسی

بیش فعالی جنسی به معنای مشغولیت بیش از حد به خیال پردازی های جنسی و تمایلی وسواسی به مسائلی مثل رابطه های جنسی بی معنا و خالی از عشق و علاقه، تماشای فیلم های غیر اخلاقی و اعتیاد به خود ارضایی است.

البته در صورتی می توانیم کسی را از نظر جنسی بیش فعال بدانیم که به مدت حداقل 6 ماه چنین رفتارهایی را در او مشاهده کرده باشیم.

معمولاً کسانی که درگیر بیش فعالی جنسی هستند:

  • بارها تلاش می کنند که خودشان را کنترل کنند و موفق نمی شوند.
  • بارها به خودشان قول می دهند که با دیدن فردی جذاب، فوراً نگاهی جنسی به او نداشته باشند و موفق نمی شوند.
  • به علت مشغولیت بیش از حد به مسائل جنسی، روابط بی ثباتی دارند و ممکن است سلامت جسمی و روانی شان به خطر بی افتد یا در حوزه های تحصیلی و شغلی عملکردشان مختل شود.

بیش فعالی جنسی منجر به اعتیاد جنسی می شود. معتادان جنسی زمان بسیار زیادی را در زندگی به مسائل جنسی اختصاص می دهند و معمولاً علاقه ای به روابط عاشقانه و همراه با تعهد ندارند.

علائم و نشانه های بیش فعالی جنسی

در سال 2010، انجمن روان شناسی آمریکا یک پیش نویس مقدماتی را منتشر کرد و در این پیش نویس به معیارهایی برای تشخیص اعتیاد جنسی پرداخت.

نام علمی ای که برای این اعتیاد در نظر گرفته شد، بیش فعالی جنسی است. اختلال بیش فعالی جنسی فقط در صورتی شناخته می شود که فرد مبتلا حداقل 18 سال سن داشته باشد و در یک بازه زمانی حداقل شش ماهه، خیال پردازی های جنسی مکرر و شدیدی را تجربه کند و تمایلات و رفتارهای جنسی اش شامل 4 مورد یا بیشتر از 4 مورد از موارد زیر باشند:

  • صرف زمان بیش از حد برای خیال پردازی ها و تمایلات جنسی و برنامه ریزی برای رفتاری جنسی
  • خیال پردازی ها، تمایلات و رفتارهای جنسی مکرر، در واکنش به یک وضعیت روانی ناخوشایند ( اضطراب، افسردگی، ملال و…. )
  • خیال پردازی ها، تمایلات و رفتارهای جنسی مکرر، در پاسخ به اتفاقات استرس زا در زندگی
  • تلاش های مکرر و ناموفق برای کنترل یا کاهش خیال پردازی ها، تمایلات و رفتارهای جنسی
  • رفتارهای جنسی مکرر با وجود آگاهی از خطرات جسمی و روانی برای خود یا دیگران

نکته: خیال پردازی ها، تمایلات و رفتارهای جنسی نباید نتیجه مصرف مخدر، داروهای خاص یا دوره های مانیا ( دوره های سرخوشی اختلال دو قطبی) باشند.

درمان بیش فعالی جنسی

بسیاری از افرادی که به مسائل جنسی اعتیاد دارند، فقط زمانی به دنبال درمان می روند که نتایج این اعتیاد سلامتی، شغل، وضعیت اقتصادی و روابطشان را تحت تأثیر قرار داده باشد.

بسیاری از مردان بیش فعال جنسی در جلسات مشاوره و روان درمانی اعتراف می کنند که این مشکل روابطشان را بی ثبات کرده، مشکل قانونی برایشان ایجاد کرده، زندگی مشترکشان را تحت خطر قرار داده و ممکن است از جانب همسرشان ترک شوند.

بیش فعالان جنسی می توانند با استفاده از مشاوره و روان درمانی، از علل زیر بنایی تمایلات و رفتارهایشان آگاه شوند، الگوهای غلط فکری و رفتاری شان را تغییر دهند و روش های مدیریت استرس را یاد بگیرند.

همچنین ممکن است گاهی اوقات برای کاهش تمایلات شدید جنسی این افراد، دارو تجویز شود.

در ادامه مطالعه مقاله «مشاوره جنسی» را به شما نیز پیشنهاد می کنیم.

چنانچه شاهد نشانه های بیش فعالی جنسی در خودتان یا یکی از اطرافیانتان هستید، می توانید برای آگاهی از راهکارهای مقابله با این مشکل جنسی با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *