آیدانیتو > اعتیاد و عشق
اعتیاد, روابط عاطفی جوانان, مسائل عاطفی

اعتیاد و عشق






 


اعتیاد و عشق

امروزه بسیاری از روانشناسان و پژوهشگران معتقدند که میان اعتیاد و عشق رابطه ای وجود دارد. در واقع آن ها باور دارند که می توان به عشق معتاد شد و زمانی که کسی به واسطه علاقه بیش از حد به دیگری وابسته می شود، همان اتفاقی برایش می افتد که در فرایند اعتیاد به یک ماده مخدر مثل کوکائین تجربه می کند.

قسمتی از مغز که به آن مرکز پاداش می گویند، در زمان مصرف هر نوع ماده مخدر، از سیگار گرفته تا حشیش، هورمون دوپامین را ترشح می کند. هورمونی که شادی بخش و آرامش دهنده است. نتایج تحقیقات گویای این هستند که وقتی کسی عاشق می شود هم سطح دوپامین افزایش می یابد و احساس سرخوشی در یک رابطه عاشقانه، ناشی از همین اتفاق است.

 آدم هایی که مصرف یک ماده مخدر یا الکل را ترک می کنند، در اولین روزهای بعد از ترک شبیه به کسانی هستند که به تازگی از یک رابطه بیرون آمده اند. خلق افسرده، اضطراب زیاد، اختلالاتی در خواب و خوراک، احساس ترس شدید، تنهایی، گریه های بیش از حد، بی قراری و….. تجربیات و رفتارهایی هستند که در میان معتادهای تازه ترک کرده و عاشقان از معشوق جدا شده مشترک هستند.

مزایا و معایت شباهت اعتیاد و عشق

شباهت دو پدیده اعتیاد و عشق ، مزایا و معایبی دارد. از مزایای آن می توان به این موضوع اشاره کرد که چنانچه کسی اعتیادش را ترک کند، اگر وارد رابطه عاشقانه سالمی شود، می تواند این رابطه را جایگزین اعتیاد کند و کمتر در دوران بعد از ترک اعتیاد آسیب ببیند.

عیب بزرگ این شباهت این است که وقتی زن یا مردی در رابطه ای عاشقانه قرار می گیرد، به علت ترشح زیاد هورمون دوپامین و هورمون های دیگری که موجب احساس وابستگی می شوند، حتی اگر آن رابطه ناسالم و مضر باشد، به علت اعتیاد به عشق و رابطه، در رابطه باقی می ماند.

حتی گاهی افرادی که در چنین وضعیتی قرار گرفته اند، در جلسات مشاوره و روانشناسی عنوان می کنند که از آسیب زا بودن رابطه شان آگاه هستند اما به نوعی معتاد شده اند و قادر نیستند که از یک رابطه اشتباه خارج شوند.

تفاوت عشق سالم و اعتیاد به یک رابطه ناسالم

شاید سؤال بسیاری از افرادی که در یک رابطه قرار دارند این باشد که آیا واقاً در حال تجربه عشق هستند یا ترکیبی از اعتیاد و عشق ، آن ها را به یک رابطه معتاد کرده است.

وقتی کسی به یک رابطه ناسالم معتاد می شود، چنین وضعیت هایی را تجربه می کند:

  • رابطه همیشه سرشار از آشفتگی و سردرگمی و کشمکش است.
  • شما باید همیشه طرف مقابل را خوشحال و راضی نگه دارید و خودتان را از یاد برده اید.
  • بعد از یک دعوای شدید، فقط به آشتی کردن فکر می کنید و اصلاً به این موضوع اهمیت نمی دهید که صدمه دیده اید و طرف مقابل شما را آزار داده است.
  • از زندگی بدون او می ترسید.
  • آسیب های فیزیکی و روانی زیادی دیده اید اما همچنان در رابطه باقی مانده اید.

از سویی دیگر یک رابطه و عشق سالم دارای این ویژگی ها است:

  • خشونت در رابطه معنی ندارد
  • رابطه همراه با اعتیاد و صداقت است
  • افراد به همدیگر دلبسته هستند نه وابسته
  • افراد وقتی همدیگر را می بخشند که خواستار این کار هستند، نه این که مجبور باشند
  • دو نفر همدیگر را حمایت می کنند و در عین حال مستقل هستند

همان طور که گفتیم ریشه احساس سرخوشی در تجربه اعتیاد و عشق مشابه است و این شباهت فواید و معایبی دارد. آن چه مهم است این است که بدانیم عشق و رابطه عاشقانه به اندازه مواد مخدر اعتیاد آور است. پس همان طور که مواد مخدر شدیداً آسیب زا هستند، عشق و رابطه ناسالم هم می تواند صدمات جبران ناپذیری به افراد وارد کند.

در ادامه مطالعه مقاله «شکست عشقی» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد و روابط ناسالم، می توانید با مشاوران با تجربه و حرفه ای آیدانیتو تماس بگیرید.

 


3 دیدگاه در “اعتیاد و عشق

  1. بیتا گفت:

    بسیار مقاله جالبی بود ممنونمممممممم.3>

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خوشحالیم که این مقاله رو دوست داشتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *