آیدانیتو > اسباب بازی کودک
کودک

اسباب بازی کودک

 

اسباب بازی کودک

بازی کردن بخشی از طبیعت انسانی و برای سلامتی و رشد ما ضروری است. رشد عاطفی، اجتماعی و شناختی ما با بازی ممکن می شود. کودکان با بازی کردن تاب آوری در برابر مشکلات را یاد می گیرند. چون موقع بازی، با استفاده از خیال پردازی،  با ترس هایشان مقابله و بر چالش ها غلبه می کنند. پرورش خلاقیت و نوآوری هم در فرایند بازی کردن ممکن می شود.

اسباب بازی ها وسایل بازی هستند و به همین دلیل برای رشد کودک ضروری اند. کودکان در مراحل مختلف رشد، مهارت های جدیدی را یاد می گیرند و علائق متفاوتی دارند. به همین دلیل با توجه به نقش تأثیرگذار اسباب بازی در رشد کودکان و توانمندی هایشان، انتخاب اسباب بازی کودکان نباید بدون فکر باشد.

در هر سنی اسباب بازی های خاصی برای رشد و پرورش کودک ضروری اند. اسباب بازی کودک باید ویژگی هایی داشته باشد که نیازهای او را برای رشد فیزیکی و ذهنی برطرف کند.

در این مقاله به ویژگی های ضروری اسباب بازی کودک در سنین مختلف می پردازیم.

اسباب بازی کودک از تولد تا 6 ماهگی

در این مرحله، اسباب بازی ها حس های مختلف، مخصوصاً بینایی، شنوایی و لامسه را تحریک می کنند. اسباب بازی ها مناسب این سن رنگارنگ هستند، به راحتی در دست قرار می گیرند و اغلب با فشار، صدا یا آهنگی از آن ها خارج می شود.

در این سن عروسک های پشمالو، صندلی های فنری مناسب نوزادان، اسباب بازی های نرم، تشک بازی آویزدار، عروسک های دندان گیر، عروسک پولیش نرم و … بهترین اسباب بازی ها هستند.

اسباب بازی کودک از 6 تا 12 ماهگی

کودک در بازه سنی 6 تا 12 ماهگی می تواند بخندد، از خودش صداهایی در بیاورد، بنشیند، غلت بزند، بخزد، به مبلمان تکیه بدهد، بعضی وسایل سبک را حمل کند و حتی اولین قدم ها را بردارد.

اسباب بازی کودک در این سن باید دارای ویژگی هایی باشد که مفهوم علت و معلول را به او یاد بدهد. یعنی کودک با استفاده از آن یاد بگیرد که هر حرکتی نتیجه ای دارد. به عنوان مثال اسباب بازی هایی که با باتری کار می کنند، با فشار دادن دکمه ای آهنگ تولید می کنند یا فعالیت سرگرم کننده ای انجام می دهند، مناسب هستند.

همچنین کودکان در این سن خالی کردن و پرکردن را یاد می گیرند و مدام اسباب بازی ها را در محفظه های بزرگ قرار می دهند و بعد آن ها را بیرون می آورند.

اسباب بازی کودک در 1 تا 3 سالگی

کودکان نوباوه در این مرحله سرشار از انرژی اند و می خواهند محیط اطرافشان را بشناسند و تا جایی که ممکن است همه چیز را تجربه کنند. کودکان در این بازه سنی کنجکاو هستند و از لمس هر چیزی که می بینند لذت می برند. این مرحله از زندگی بهترین زمان برای یادگیری و کشف است.

بهترین اسباب بازی کودک 1 تا 3 ساله اسباب بازی های موزیکال، اسیاب بازی های مناسب برای بازی کردن در محیط خارج از خانه، ماشین های اسباب بازی قابل راندن و پازل ها و لگوهای ساده هستند.

همه این اسباب بازی ها کودکان نوباوه را تشویق می کنند که انرژی شان را آزاد کنند و مهارت های فکری و حرکتی را ارتقا دهند.

اسباب بازی کودک در 3 تا 5 سالگی

کودکان پیش دبستانی عاشق اسباب بازی هایی هستند که خلاقیت شان را تحریک کند و همراه با چالش باشد. استفاده از نوآوری های حاصل از پیشرفت تکنولوژی فرصت مناسبی را برای سرگرمی و خوش گذرانی این کودکان فراهم کرده است.

بازی های تخته ای ساده، دوچرخه سواری، کارهای هنری و دستی و بازی های نمایشی، مناسب ترین بازی ها در این مرحله از رشد کودکان هستند.

اسباب بازی کودک در 5 تا 8 سالگی

کودکان در اولین سال های مقطع تحصیلی دبستان بسیار کنجکاو هستند و می خواهند تا جایی که ممکن است تجربه، اختراع، خلق و فتح کنند. روزهای تعطیل برای کودکان در این سن و سال جادویی هستند.

اسباب بازی های مناسب کودکان دبستانی باید به آن ها اجازه بددهند که از خیال پردازی هایشان استفاده کنند. البته بسیاری از آن ها همچنان از عروسک ها، بازی های کامپیوتری، عروسک های ابر قهرمان ها و بازی های کامپیوتری لذت می برند.

اسباب بازی کودک در 9 تا 12 سالگی

کودکان خیلی سریع رشد می کنند و بزرگ می شوند. اسباب بازی های مناسب کودکان 9 تا 12 ساله باید این فرصت را برای آن ها فراهم کنند که ویژگی های شخصیتی شان را از طریق بازی نشان بدهند. این اسباب بازی ها باید دارای ویژگی هایی باشند که یادگیری را در کنار بازی و خوش گذرانی ممکن کنند.

یادگیری نواختن یک ساز، بازی با پازل، لگوهای پیچیده و بازی هایی که مهارت حل مسأله را تقویت می کنند در این سن مناسب هستند.

والدین، معلمان و همه کسانی که با کودکان تکامل دارند، نباید  فراموش کنند که اسباب بازی ها فقط وسایلی برای سرگرم کردن نیستند و نقش مهمی در رشد کودکان دارند. انتخاب آگاهانه اسباب بازی هم موجب لذت کودک می شود و هم مهارت های مختلف را در او تقویت می کند.

در ادامه مطالعه مقاله «پرورش خلاقیت کودکان» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای آگاهی از ویژگی های کودکان در هر مرحله از رشد می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *