اختلالات تغذیه

اختلالات تغذیه در کودکان





 

اختلالات تغذیه در کودکان

همه می‌دانند که تغذیه‌ی مناسب چه تأثیر عمیقی بر رشد جسمی و روانی کودکان دارد. اما غذا خوردن کودکان همیشه به راحتی اتفاق نمی‌افتد و بسیاری از خانواده‌ها همیشه با مشکلات و اختلالات تعذیه در کودکان درگیر هستند.
گاهی کودک بی اشتها یا کم اشتها است، گاهی بیش از حد غذا می‌خورد، گاهی غذا را پس می‌زند و بعضی مواقع کودک از فقر آهن رنج می‌برد.
همه‌ی این موارد موجب نگرانی والدین می‌شوند. آن‌ها می‌دانند که رشد کودک بدون تغذیه‌ی مناسب امکان‌پذیر نیست و نگران آینده‌ی فرزندشان هستند. در اینجا به معرفی اختلالات تغذیه در کودکان می‌پردازیم:

انتخابی غذا خوردن

بعضی از کودکان خیلی حساس هستند و ممکن است رنگ یا ظاهر یک غذا آن‌ها را زده کند. در چنین موقعیتی معمولاً کودک طیف گسترده‌ای از غذاها را پس می‌زند و خودش را فقط محدود یه یک غذا می‌کند.
انتخابی غذا خوردن معمولاً مشکل بزرگی نیست و در حقیقت با ویژگی‌های شخصیتی کودک مرتبط است. این کودکان حساس هستند و حاضر نیستند به راحتی چیزهای جدید را امتحان کنند. معمولاْ در طول زمان این مشکل برطرف می‌شود و سلیقه‌ی غذایی کودک تغییر می‌کند.

کمبود آهن

یکی از شایع ترین اختلالات تغذیه در کودکان ، کمبود آهن است. در این اختلال بدن کودک به اندازه‌ی کافی سلول‌های سالم خونی ندارد. یک رژیم غذایی که کمبود آهن دارد، منجر به این مشکل می‌شود و در کودکان زیر 2 سال شیوع زیادی دارد.
کمبود آهن در تکامل حرکتی و عملکردهای شناختی اختلال ایجاد می‌کند. رژیم غذایی کودک برای حل این مشکل بسیار مهم است و پدر و مادر باید به تغذیه‌ی کودکانشان بسیار توجه کنند. برای مثال شیر گاو توانایی جذب آهن را کاهش می‌دهد.
غذاهایی مثل گوشت، ماهی، مرغ، زرده تخم مرغ، حبوبات، غلات و کشمش، آهن زیادی دارند و خوب است که در برنامه‌ی غذایی کودکان قرار بگیرند. ممکن است دکتر برای کودکی که مبتلا به فقر آهن است، مکمل‌های غذایی حاوی آهن تجویز کنند.

آلرژی‌ها

آلرژی‌های غذایی در کودکان شایع هستند. مخصوصاً آلرژی به تخم مرغ، شیر و بادام زمینی. ناتوانی کودکان در تحمل گلاتن و لاکتوز عامل بسیاری از آلرژی‌ها است.

 

اگر فرزندتان آلرژی داشته باشد، بر توانایی‌اش در دریافت و جذب مواد غذایی خاص اثر می‌گذارد. برای مثال آلرژی به شیر می‌تواند دریافت کلسیوم را مختل کند. در چنین مواقعی به دکتر مراجعه کنید تا در صورت امکان مکمل‌های غذایی ضروری برای کودکتان تجویز شود.

کم اشتهایی عصبی

با کم اشتهایی عصبی کودک توانایی متوقف کردن احساس گرسنگی را در خود ایجاد می‌کند. این اختلال بیشتر در دختران دیده می شود و محدود به قشر خاصی نیست.
کودکانی که دچار کم اشتهایی عصبی هستند فکر می‌کنند که چاق‌اند در حالی که لاغر هستند. در حقیقت این مشکل بیشتر جنبه‌ی روانی دارد و در کودکانی دیده می‌شود که وارد اجتماع شده‌اند و معیارهای جامعه در مورد زیبایی و اندام قابل قبول، آن‌ها را دچار کمبود اعتماد به نفس واحساس زشتی کرده است. در این موقعیت مراجعه به یک روانشناس کودک بهترین راه حل است.

پر اشتهایی عصبی

پر اشتهایی عصبی در کودکان، در واقع یک مشکل روانی است. گاهی کودکان در برابر احساس اضطراب و مشکلات خانوادگی به پرخوری بیش از حد روی می‌آورند. گاهی هم آن‌ها مثل کودکانی که از کم اشتهایی عصبی رنج می‌برند، از اندام خود راضی نیستند.
 اما به جای کم غذا خوردن، زیاد غذا می خورند و بعد خودشان را مجبور به استفراغ می کنند. این کودکان اغلب به خاطر زیاد غذا خوردن دچار احساس گناه و تنفر از خود هستند. بهتر است آن‌ها همراه با والدین خود به یک متخصص مراجعه کنند.

محدود غذا خوردن

بعضی بچه ها اصولاً کم غذا می‌خورند و اشتها و علاقه زیادی به غذا ندارند. این مشکل روانی نیست و جای نگرانی ندارد. مگر اینکه سال‌ها ادامه پیدا کند.
والدین باید توجه کنند که کودک در چه سنی محدود غذا می‌خورد. تا قبل از سال های مدرسه می‌توان این مشکل را معمول دانست و با مکمل‌های غذایی به کودک کمک کرد. اما در صورت تداوم این مشکل بعد از ورود به مدرسه بهتر است به یک متخصص تغذیه مراجعه شود.

مشکل رشد

کودکانی که دچار مشکل رشد هستند، معمولاً ممکن است کوتاه‌تر یا کوچک‌تر از هم‌سالانشان به نظر برسند و بلوغ در آن‌ها دیر اتفاق بی‌افتد.
اگرچه اختلال رشد می‌تواند نتیجه‌ی شرایط پزشکی مثل نابهنجاری‌های کروموزومی باشد. اما تغذیه‌ی نامناسب هم نقش مهمی در مشکلات و اختلالات رشد دارد. این خیلی مهم است که میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین در برنامه‌ی غذایی کودکان موجود باشد تا به خوبی رشد کنند.

علل اختلالات تغذیه در کودکان

علل و عوامل اختلالات تغذیه در کودکان متعدد و متنوع هستند. مزاج کودک، شیوه‌های فرزندپروری، ویژگی‌های جسمی، عادت های غذایی پدر و مادر، جنگ و جدل والدین با فرزند در زمینه ی غذا خوردن و … همه می‌توانند موجب اختلالات تغذیه بشوند.

مشاوره کودک  در آیدانیتو

در مواجهه با اختلالات تعذیه در کودکان ، قسمت اعظم بار حل این مشکلات بر دوش پدر و مادر است. آن‌ها باید بعد از شناخت نوع مشکل و علت آن با آموزش، راهنمایی‌های تخصصی و دریافت خدمات مشاوره ای، صبوری کنند تا سبک تغذیه کودک تغییر کند.
آیدانیتو یک مرکز آموزش و مشاوره هوشمند است. مشاوران متخصص و باتجربه آیدانیتو در زمینه های مختلف خانواده ، تحصیلی، شغلی، نظام وظیفه، مهاجرت، حقوقی، کسب و کار و…به مخاطبان مشاوره تلفنی می دهند. مشاوره کودک یکی از مهمترین زیرمجموعه های مشاوره خانواده و فرصتی است که والدین، معلم ها و سایر کسانی که در تعامل با کودک هستند، به واسطه آن می توانند از بهترین روش های درمان اختلالات کودکان و اصلاح رفتارهای منفی شان آگاه شوند.

چرا مشاوره تلفنی؟

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که دلیل استقبال روز افزون افراد جوامع از مشاوره های غیر حضوری مثل مشاوره تلفنی چیست. در پاسخ به این سؤال می توان گفت که در دنیای امروز، مشاوره تلفنی مزایای فراوانی دارد. مزایایی مثل:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن نسبت به مشاوره های حضوری
  • پاسخگو بودن در مواقع بحرانی که دسترسی به مراکز مشاوره حضوری امکان پذیر نیست
  • صرف زمان کم تر نسبت به مشاوره های حضوری
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی
در ادامه مطالعه مقاله مشاوره کودک تلفنی رایگان را به شما پیشنهاد می دهیم.
فرزندتان به سختی غذا می خورد؟ وعده های غذایی او آنقدر اندک اند که نگران سلامتی اش شده اید؟ عادت های ناسالم غذایی دختر یا پسر کوچکتان به دغدغه شما تبدیل شده؟
با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *