آیدانیتو > آموزش جنسی چیست؟
آموزش جنسی

آموزش جنسی چیست؟

آموزش جنسی

آموزش جنسی واژه‌‌ای است که آموزش در زمینه‌های متعددی را از جمله آناتومی جنسی انسان، تولید مثل، رابطه جنسی و دیگر جنبه‌های رفتار جنسی دربرمی‌گیرد.
اگر چه بعضی از شکل‌های آموزش جنسی بخشی از برنامه‌ی درسی محیط‌های آموزشی هستند، اما این موضوع هنوز در بسیاری از کشورها مسأله‌ی بحث برانگیزی است. مخصوصاً به این دلیل که همگان در مورد سن مناسب برای یادگیری موضوعات مرتبط با رابطه‌ جنسی توافق ندارند.

در گذشته نوجوانان و جوانان در مورد مسائل جنسی اطلاعات چندانی نداشتند و صحبت در مورد این مسائل یک تابوی بزرگ بود. معمولاً پدر و مادر وظیفه داشتند که تا حدی آن‌ها را در این زمینه آگاه کنند و این آگاهی هم تا زمان ازدواج فرزند به تأخیر می‌افتاد.

به تدریج در جوامع توسعه یافته به اهمیت آموزش جنسی پی بردند و مبحثی در مورد مسائل جنسی به برنامه‌ی درسی مدرسه‌ها اضافه شد تا به جای اینکه دانش آموزان اطلاعات را به صورت درگوشی از دوستان و هم سالانشان دریافت کنند، در فضای رسمی آموزشی و توسط متخصصان از این موضوعات مطلع شوند.
مخصوصاً شیوع بیماری خطرناک ایدز، متخصصان آموزشی را به این فکر انداخت که در دبیرستان‌ها آموزش جنسی را برای دانش آموزان در نظر بگیرند.

مباحث آموزش جنسی

در طول آموزش جنسی افراد درباره‌ی مسائلی مثل ویژگی‌های احساسی، جسمانی، معنوی، اجتماعی و بیولوژیکی رشد انسان، رابطه‌ جنسی، تولید مثل، آناتومی جنسی انسان، بهداشت جنسی، بیماری‌های حاصل از مقاربت جنسی، دوران بارداری، روش‌های جلوگیری از بارداری، احترام و رضایت در رابطه‌ جنسی و رفتارها و تکنیک‌هایی که باعث ایجاد یک رابطه‌ جنسی لذت بخش می‌شوند آموزش می‌بینند.

هدف آموزش جنسی

آموزش جنسی موجب افزایش آگاهی درباره‌ی ابعاد مختلف رابطه جنسی می‌شود و برای کسانی که قصد ازدواج و آغاز یک زندگی مشترک را دارند، بسیار مهم است. بسیاری از مشکلات و تعارضات جنسی در زندگی مشترک ناشی از عدم آگاهی هستند و آموزش جنسی قبل از اینکه همسران زیر یک سقف بروند، به کیفیت زندگی جنسی و عاطفی آن‌ها کمک می‌کند.
بهتر است بخشی از آموزش جنسی در سنین پایین و در دوران کودکی و نوجوانی رخ ‌دهد. کودکان و نوجوانان در سنی هستند که کم‌کم با بدن خودشان آشنا می‌شوند، تغییراتی را در آن مشاهده می‌کنند و ممکن است از جانب منحرفان جنسی مورد سوء استفاده قرار بگیرد.
پدر و مادر و معلمان مدرسه می‌توانند با آموزش‌های مناسب سن کودکان و نوجوانان آن‌ها را نسبت به بدن و جنسیتشان آگاه کنند و رفتارهای لازم برای پیشگیری از سوء‌استفاده‌های جنسی را به آن‌ها آموزش دهند.

سن مناسب آموزش جنسی

امروز آموزش جنسی در کشورهای مختلف به شکل‌های مختلف اتفاق می‌افتد و بسته به آن کشور و ارزش‌هایش در سنین متفاوتی انجام می‌شود.
در کشورهایی که ارزش‌های مذهبی و سنتی محترم شمرده می‌شوند، آموزش در مورد چگونگی برقراری رابطه‌ی جنسی در سنین پایین قابل قبول نیست و ممکن است این آموزش را محدود به شناخت بدن انجام دهند.
در این کشورها معمولاً کلاس‌هایی برای افراد در شرف ازدواج برگزار می‌شوند و رابطه‌ جنسی و ابعاد مختلفش در آن کلاس‌ها آموزش داده می‌شود.
در دیگر مناطق جهان آموزش جنسی از دوران کودکی شروع می‌شود و رابطه‌ جنسی و ویژگی‌هایش در نوجوانی و مقطع راهنمایی و دبیرستان به تفصیل آموزش داده می‌شود.
آنچه اهمیت دارد، این است که در هر جامعه‌ای با توجه به آموزه‌های دینی و فرهنگی‌اش، کودکان، نوجوانان و جوانان در مورد مسائل جنسی به شیوه‌ای علمی و صحیح آموزش ببینند.

در این زمینه، مطالعه‌ی مقاله‌ی «رابطه جنسی» را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *