انتخاب رشته دکتری, دکتری

گرایش های دکتری مهندسی مکانیک

گرایش های دکتری مهندسی مکانیک

گرایش های دکتری مهندسی مکانیک

رشته مهندسی مکانیک از جمله رشته های مهندسی است که به بررسی و تحلیل مکانیک اجسام و حرکت ها و انرژی های وارد بر آنها می پردازد و با دانش فیزیک ارتباط تنگاتنگی دارد. این رشته دانشگاهی، در مقطع دکتری دارای گرایش هایی است و به شاخه های جزئی تر و تخصصی تر تقسیم می شود. در صورتی که قصد انتخاب این رشته را در مقطع دکتری دارید اما آشنایی کافی را با گرایش های دکتری مهندسی مکانیک ندارید و یا نمی دانید کدام گرایش برایتان مناسب تر است نوشته حاضر می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

معرفی گرایش های دکتری مهندسی مکانیک

در این بخش گرایش های دکتری مهندسی مکانیک را به شما معرفی می کنیم و اندکی در مورد هر یک برایتان توضیحاتی را می دهیم.

گرایش ساخت و تولید

گرایش ساخت و تولید در مقطع دکتری مهندسی مکانیک به بررسی، طراحی و تولید ابزارها و شکل و طرح دادن به انواع فلزات در انواع صنایع و مراکز تولیدی مانند صنایع نظامی، خودروسازی و کشاورزی می پردازد. این گرایش از شاخه های مهم علم مهندسی مکانیک است که با توجه به اهمیت طراحی و تولید انواع قطعات و سیستم های مکانیکی در صنعت و پیشرفت یک کشور، ادامه تحصیل در مقطع دکتری و کسب مهارت و دانش در این گرایش با اهمیت و کاربردی است. در مقطع دکتری مکانیک دروسی مانند آنالیز شکل دادن فلزات، ریاضیات مهندسی و نیز متالورژی در تولید ارائه می شود.

گرایش مکانیک جامدات

گرایش مکانیک جامدات در مقطع دکتری رفتار و حرکات مواد جامد را بررسی و تحلیل می کند و اثرات نیروهای وارد از بیرون بر آنها را مورد توجه قرار می دهد و بر اساس این تأثیر و تأثر به طراحی و ساخت انواع قطعات می پردازد. این گرایش در مقطع دکتری شامل دروسی مثل تئوری الاستیسیته و مکانیک محیط پیوسته است. این گرایش در انواع صنایع و کارخانه های تولید قطعات کاربرد دارد.

گرایش دینامیک، کنترل و ارتعاشات

گرایش دینامیک، کنترل و ارتعاشات در مقطع دکتری رشته مهندسی مکانیک به تحقیق و بررسی علل حرکت و مدل سازی اصول اساسی دینامیک و بازخورد نظریه های کنترل در زمینه های ماشین ها و رباتیک و طراحی مکانیزم ها می پردازد. این شاخه از مهندسی مکانیک با مدل سازی و آزمون های عملی به سنجش اعتبار مدل های طراحی شده توجه دارد و از گرایش های اصلی و پایه ای در صنایع پزشکی، هوافضا و سیستم های هوشمند است. دانشجویان این گرایش در مقطع دکتری دروس مربوط به آزمایشگاه مانند آزمایشگاه کنترل، آزمایشگاه های مکاترونیک، ارتعاشات و دینامیک ماشین را نیز می گذرانند.

گرایش تبدیل انرژی

گرایش تبدیل انرژی در مقطع دکتری مهندسی مکانیک به بررسی و تحلیل در موضوعات تبدیل انرژی، انتقال حرارت، گرما و سیالات می پردازد. این گرایش در علوم هوافضا، علوم دریایی، خودروسازی و تهویه و علوم محیط زیست کاربرد دارد و از گرایش های کاربردی برای مکانیک سیالات و ترمودینامیک پیشرفته است.

گرایش طراحی سیستم های دینامیکی خودرو

گرایش طراحی سیستم های دینامیکی خودرو به طراحی و تولید خودروها و ماشین های راحت تر و ایمن تر با قدرت بیشتر جهت رسیدن به سطح مطلوب در زمینه های ترمز، فرمان و تطبیق می پردازد. با توجه به اهمیت و ضرورت صنعت خودرو و استفاده از آن، گرایش طراحی سیستم های دینامیکی خودرو استفاده کاربردی بسیار و اساسی در زندگی بشر دارد و با توجه به مقطع دکتری، سطح دانش گسترده برای آن لازم و ضروری است.

گرایش قوای محرکه

گرایش قوای محرکه در دکتری مهندسی مکانیک ارتباط نزدیکی با طراحی سیستم های دینامیکی خودرو دارد و دانشجویان این گرایش دانش مربوط به علوم خودروسازی را فرا می گیرند و در زمینه های سیالات و حرارت و موتور خودرو و طراحی های علمی و کاربردی مثل بدنه و شاسی فعالیت می کنند. دروس این گرایش شامل عناوینی همچون دینامیک پیشرفته، ارتعاشات سیستم های ممتد، مکانیک سیالات پیشرفته و انتقال حرارت جابجایی است.

گرایش سازه و بدنه

گرایش سازه و بدنه در صنعت خودرو سازی از اهمیت اساسی و کاربردی برخوردار است و در مقطع دکتری به صورت کاملاً تخصصی به آن پرداخته می شود. گرایش سازه و بدنه به طراحی و تولید بدنه های محکم تر و مهندسی شده تر با استفاده از مواد اولیه با کیفیت و با دوام تر توجه دارد.
انواع گرایش های دکتری مهندسی مکانیک را در نوشته حاضر خدمت شما عزیزان ذکر کردیم و توضیحات مختصری راجع به هر یک گفتیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله انتخاب رشته دکتری مهندسی مکانیک بزنید.

اگر سوالی در زمینه گرایش های دکتری مهندسی مکانیک ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *