آیدانیتو > گرایش های دکتری مدیریت دولتی
انتخاب رشته دکتری مدیریت دولتی

گرایش های دکتری مدیریت دولتی






گرایش های دکتری مدیریت دولتی

رشته مدیریت دولتی یکی از رشته های گروه علوم انسانی است و در مجموعه مدیریت قرار می گیرد. این رشته در مقطع دکتری با عنوان مجموعه مدیریت دولتی با سه رشته و شش گرایش ارائه می شود. گرایش های دکتری مدیریت دولتی، در دو رشته مدیریت دولتی و مدیریت سازمان های دولتی ایران جای می گیرند و رشته مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی بدون گرایش ارائه می شود.

گرایش های مدیریت دولتی در دکتری

مجموعه مدیریت دولتی با کد 2163 در دفترچه آزمون دکتری قرار گرفته است. رشته و گرایش های دکتری مدیریت دولتی به شرح زیر است.

رشته

گرایش

مدیریت دولتی

تقسیم گیری و خط مشی گذاری عمومی

مدیریت تطبیقی و توسعه

رفتار سازمانی

مدیریت منابع انسانی

مدیریت سازمان های دولتی ایران

سیاستگذاری دولتی

رفتاری

مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی

 

رشته مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی تنها در واحدهای دانشگاه آزاد ارائه می شود. بنابراین اگر مایل به تحصیل در دانشگاه های دولتی و سراسری هستید نمی توانید این رشته را انتخاب کنید. در ادامه هر یک از گرایش های دکتری مدیریت دولتی را معرفی می کنیم.

رشته مدیریت دولتی برای اولین بار در ایران در سال 1333 با عنوان علوم اداری ایجاد شد و در حال حاضر در مقاطع کارشناسی، ارشد، دکتری و بسیاری از واحدهای دانشگاهی ارائه می شود. این رشته بر نحوه به کار گیری، فعالیت و اجرای امور اداری، شامل: امور مالی، کارمندان، رفاه و خدمات، منابع انسانی و… را بررسی و مدیریت می کند. در مقطع دکتری، دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری و مدیریت دولتی نیز بر توسعه نظریه های مدیریتی و تحقیق و پژوهش تخصصی خط مشی گذاری های عمومی متمرکزند.

تصمیم گیری و خط مشی گزاری

یکی از گرایش های دکتری مدیریت دولتی که در هر دو رشته مدیریت دولتی و مدیریت سازمان های دولتی ایران با دو رویکرد مختلف قرار گرفته است، گرایش خط مشی گزاری عمومی است.

در این گرایش به نقد و بررسی نظریه های سازمان مدیریت، تئوری های مدیریتی، خط مشی گزاری های عمومی و اجرا ارزیابی آن ها پرداخته می شود.

مدیریت تطبیقی و توسعه

یکی دیگر از گرایش های دکتری مدیریت دولتی، گرایش تطبیقی و توسعه است. این گرایش شباهت و تفاوت های سیستم های مدیریت و کسب و کارها را بررسی می کند. در این گرایش با بررسی روش های مدیریتی سازمان های بزرگ و موفق و سازمان های شکست خورده و نا موفق، روش مدیریتی مناسب برای رشد و توسعه پایدار کشورها را طراحی می کند. مدیریت تطبیقی دین گرایش های دکتری مدیریت دولتی بیشتر بر تحلیل رفتاری، توسعه پایدار و مدل ها و مبانی مدیریت تطبیقی توجه دارد.

رفتار سازمانی و منابع انسانی

در گرایش های دکتری مدیریت دولتی، دو  گرایش رفتار سازماین منابع انسانی بر پایه رفتار و ارتباطات کارمندان یک شرکت است. در گرایش رفتار سازمانی بیشترین تمرکز بر بررسی نظریه های رفتاری سازمانی و ارتباطات سازمانی است. اما اگر در گرایش منابع انسانی با بررسی رفتارها و عملکرد و برنامه های نیروی انسانی، سعی می شود با سیاست های جدید بهره وری، کارآیی و بازدهی نیروی کاری و مجموعه افزایش یابد.

مدیریت سازمان های دولتی ایران

از میان گرایش های دکتری مدیریت دولتی، دو گرایش سیاستگزاری دولتی و رفتاری از جمله گرایش های رشته مدیریت سازمان های دولتی ایران هستند. در رشته مدیریت سازمان های دولتی ایران، تلاش می شود تا با دانش و تخصص مدیریت و تسلط بر قوانین جمهوری اسلامی ایران و شناخت مشکلات و معضلات کشور، با سیاست گزاری ها و طراحی های خط مشی های جدید عملکرد سازمان های دولتی کشور را بهبود بخشد.
پیشنهاد میکنیم با منابع دکتری مدیریت دولتی نیز آشنا شوید.

اگر برای انتخاب یکی از گرایش های دکتری مدیریت دولتی، دچار تردید هستید، مایل به انتخاب گرایش برتر در بین گرایش های دکتری مدیریت دولتی هستید، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.



1 دیدگاه در “گرایش های دکتری مدیریت دولتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *