آیدانیتو > گرایش های دکتری زبان شناسی
انتخاب رشته دکتری زبان شناسی

گرایش های دکتری زبان شناسی





گرایش های دکتری زبان شناسی

زبان شناسی علم مطالعه زبان های مختلف انسان ها و بررسی همه جانبه است. در زبان شناسی هم گویش ها و هم سبک های گفتاری روزمره و رسمی مورد بررسی قرار می گیرد. دانش زبان، دانشی عظیم و پیچیده است و از این به عنوان یک رشته دانشگاهی ارائه می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با رشته زبان شناسی و گرایش های د کتری زبان شناسی آشنا کنیم.

زبان ابزار ارزشمند برقراری ارتباط میان انسان ها است و دارای گویش ها و کسب های مختلفی است. دانش زبان مادری برای هر فرد دانشی ناخودآگاه است. وقتی انسانی متولد می شود، از همان دوران نوزادی و روزهای نخست به یادگیری زبان از اطرافیان خود می پردازد. فرد ناخود آگاه می آموزد که زبان رسمی و زبان عامه و روزمره چه تفاوت هایی با هم دارند و به مرور زبان به استفاده از آن می پردازد و بدون آن که زمانی را صرف تجزیه این فرایند پیچیده کند. ما زمانی پیچیدگی زبان را حس می کنیم که می خواهیم زبانی جدید یاد بگیریم و یا با افرادی که دچار اختلال گفتاری هستند مواجه می شویم. زبان شناسان در هر یک از گرایش های دکتری زبان شناسی سعی می کنند قسمی از این پیچیدگی را مطالعه و بررسی کنند به چگونگی صورت بندی این دانش ناخودآگاه پی ببرند و هم به افراد کمک کنند تا زبان جدیدی را بیاموزند و یا اختلالات گفتاری خود را بهبود دهند.

رشته و گرایش های دکتری زبان شناسی به شرح زیر است:

  • زبان شناسی
  • آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان

در برخی از رشته های مقطع دکتری هر فرد با هر مدرک کارشناسی ارشد می تواند در آزمون دکتری شرکت کند. اما در رشته زبان شناسی این گونه نیست و تنها افراد با مدرک ارشد مرتبط می توانند در گرایش های دکتری زبان شناسی به تحصیل بپردازند. رشته مرتبط عبارتند از: زبان شناسی، زبان شناسی رایانشی، آموزش زبان انگلیسی، آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، زبان و ادبیات فارسی، آموزش زبان فارسی، آموزش زبان آلمانی، آموزش زبان فرانسه، آموزش زبان روسی، زبان و ادبیات انگلیسی، مترجمی زبان انگلیسی، فرهنگ و زبان های باستانی، واژه گزینی و اصطلاح شناسی.

زبان شناسی یکی از گرایش های دکتری زبان شناسی است که به صورت رشته ارائه شده است. این رشته به زبان شناسی همگانی نیز معروف است. در این گرایش تاریخچه زبان های ایرانی ، آواشناسی، واژه شناسی و ساخت واژه، معنا شناسی، زبان شناسی تاریخی و ادبیات از دیدگاه زبان شناسی مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد. تجزیه و تحلیل کلام، روانشناسی زبان و گویش شناسی نیز در این گرایش جای گرفته است.

یکی دیگر از گرایش های دکتری زبان شناسی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان است. در این گرایش دانشجویان باید هم به زبان فارسی و آموزش زبان فارسی مسلط باشند و هم به زبان دکتری مسلط باشند. به این منظور در این گرایش با اصول و نظریه های آموزش زبان خارجی، انگلیسی و تاریخ زبان فارسی آشنا می شوند. همچنین به بررسی تطبیقی فرهنگ ها، جامعه شناسی زبان، معناشناسی و روانشناسی زبان نیز می پردازند.

مصاحبه دکتری زبان شناسی

آزمون دکتری یک آزمون نیمه متمرکز است و به غیر از مرحله کتبی دارای مصاحبه نیز می باشد. مصاحبه دکتری زبان شناسی سهم،5% در قبولی دکتری دارد. امتیاز بندی مصاحبه زبان شناسی به شرح زیر است.

20% سوابق آموزشی پژوهشی فنادرسی

30% مصاحبه علمی

برای قبولی در مقطع دکتری و گرایش های دکتری زبان شناسی مصاحبه دکتری را جدی بگیرید. با برنامه ریزی دکتری به سوی موفقیت پیش روید.

برای اطلاع از منابع دکتری زبان شناسی، نحوه شرکت در دکتری و مصاحبه و همچنین انتخاب گرایش از میان گرایش های دکتری زبان شناس می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.


2 دیدگاه در “گرایش های دکتری زبان شناسی

  1. امیر حسین گفت:

    سلام.باتوجه به دو گرایش رشته زبان شناسی در مقطع دکتری،چرا در دفترچه شماره۲ تعیین رشته، گرایش ها:۱_ زبان شناسی۲_ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان ذکر نشده؟پس من چطوری میتونم گرایش مورد علاقم رو انتخاب کنم؟با تشکر

  2. امیرحسین گفت:

    سلام.من دیروز این سوال رو کردم اما متاسفانه برام پاسخی نیومد.سوال:چرا در دفترچه شماره دو دکتری گرایشهای رشته زبان شناسی نیومده؟پس من چطوری میتونم گرایش آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان که جزو گرایش زبان شناسی است رو انتخاب کنم؟با تشکر فراوان.خواهش می کنم از مشاوران محترم در این زمینه منو راهنمایی کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *