آیدانیتو > گرایش های ارشد ریاضی
گرایش ریاضی

گرایش های ارشد ریاضی






گرایش های ارشد ریاضی

رشته ریاضی در ردیف بهترین و محبوب ترین رشته های ارائه شده در دانشگاه ها است. جالب است بدانید که علم ریاضیات تحت عنوان علم نظم در میان مردم شهره است. در معرفی بیشتر این رشته تحصیلی باید گفت که ریاضی به عنوان زبان مشترک نظریات علمی سایر علوم و علم مدل دهی شناخته می شود. هدف اساسی و اصلی از راه اندازی و ایجاد رشته ریاضی در مراکز مختلف دانشگاهی تربیت و آموزش اشخاصی است که با بهره مندی از علم ریاضی توانمندی لازم جهت تجزیه و تحلیل مسائل صنعتی و اقتصادی و همین طور برنامه ریزی را کسب کرده اند. بر خلاف برداشت و تصور بسیاری از مردم ریاضیات شماری فرمول و قواعد نیست که همیشه بتوان از آن ها بهره گرفت. بلکه این رشته تحصیلی درک تفکر صحیح و مسائل برای رسیدن به جواب است. از میان توانایی های ضروری برای ادامه تحصیل در این رشته می توان به صبور بودن و داشتن حوصله زیاد اشاره کرد. علاوه بر این، داشتن روحیه علمی بالا، تفکر انتقادی و قدرت تجزیه و تحلیل از دیگر موارد لازم برای ادامه تحصیل در رشته محبوب ریاضی به حساب می آیند. رشته ریاضیات در هر سه دوره تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و همین طور دکتری در مراکز دانشگاهی مختلف ایران اقدام به پذیرش دانشجو می کند. باید بگوییم که رشته ریاضی در مقطع ارشد دو رشته ریاضی کاربردی و ریاضی محض را شامل می شود. هر یک از این رشته ها گرایش های مختلفی را در بر می گیرد. در این مقاله، به ذکر گرایش های ارشد ریاضی برای شما می پردازیم. پس ما را همراهی کنید تا اطلاعات ضروری را در ارتباط با گرایش های ارشد ریاضی به دست آورید.

گرایش های ارشد رشته ریاضی

هر یک از رشته های مجموعه ریاضی گرایش های مختلفی را در بر می گیرند در زیر به ذکر این گرایش ها برای شما می پردازیم.

رشته

گرایش ها

ریاضی محض

ریاضیات تصادفی

منطق ریاضی

گراف و ترکیبات

هندسه (توپولوژی)

آنالیز

جبر

ریاضی کاربردی

ریاضیات زیستی

علوم داده

رمز و کد

ریاضی مالی

معادلات دیفرانسیل و سیستم های دینامیکی

بهینه سازی

آنالیز عددی

گرایش های رشته ریاضی محض

در این بخش شماری از گرایش های رشته ریاضی محض را بر می شماریم.

گرایش ریاضیات تصادفی

گرایش ریاضیات تصادفی شاخه ای هیجان انگیز و جوان از گروه ریاضی است که به جای توابعی معین و متغیرها با متغیرهای تصادفی و توابعی از آن ها برخورد دارد. به این طریق، پای فرایند تصادفی و احتمال به حوزه های مختلف ریاضیات باز می شود.

گرایش منطق ریاضی

منطق ریاضی شاخه ای از علم ریاضی است که به ارتباط منطق و ریاضی می پردازد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که ریشه های پیدایش این نوع از منطق به فعالیت های ریاضیدان ایتالیایی جوزیه پئانو و قبل از وی لامبرث و لایب نیتز بر می گردد. از جمله دیگر نام های منطق ریاضی می توان به منطق نمادی، منطق کلاسیک، منطق صوری، منطق جدید و منطق نمادی اشاره کرد.

گرایش آنالیز ریاضی

گرایش آنالیز ریاضی بخشی از ریاضیات محض به شمار می آید که به مفاهیمی همچون همگرایی و حد مربوط است. در این گرایش مسائل و موضوعاتی همچون مشتق پذیری، انتگرال تیری و پیوستگی مطرح می شوند. در حقیقت، آنالیز ریاضی به بحث در مورد نقاط استثنایی علم ریاضیات می پردازیم.

گرایش های ارشد ریاضی کاربردی

در این بخش از مقاله، توضیحاتی را پیرامون شماری از گرایش های ارشد رشته ریاضی کاربردی خدمتتان عنوان می کنیم.

گرایش ریاضیات زیستی

گرایش ریاضیات زیستی از جمله گرایش های مطرح در ریاضی، کاربردی به حساب می آید. گرایشی که علم رغم قدمتی طولانی به عنوان رشته ای میان رشته ای بین زیست شناسی و ریاضی  در بین بزرگان و دانشمندان شناخته شده است. هدف کلی و اساسی از پیدایش و ایجاد گرایش ریاضیات بهره گیری از ابزار ریاضی و تکنیک هایی خاص جهت بررسی مسائل زیستی و مدل هایی چند است.

گرایش علوم داده

گرایش علوم داده از جمله گرایش های مطرح در رشته ریاضی کاربردی به حساب می آید. دانشی میان رشته ای که طول محور استخراج از مجموعه ای از اطلاعات و داده هامی چرخد. علم داده بر روش ها و مبانی موجود در زمینه های مختلف علمی همچون مهندسی داده بازشناخت الگو، مهندسی آمار و ریاضیات بنا شده است. کارشناسان دانش آموخته گرایش علوم داده توانایی لازم را در طول دوران تحصیل در ارتباط با تفسیر و استخراج منابع داده و ادغام آن ها با یکدیگر به دست می آورند.

کدام گرایش ریاضی بهتر است؟

در مورد شناخت بهترین گرایش رشته ریاضی باید بگوییم که در این مورد دانشجویان را باید در دو دسته قرار دهیم. کسانی که تنها قصد دریافت مدرک و ورود به بازار کار را دارند و کسانی که به طور قطع به یقین قصد ادامه تحصیلات خود را دارند وحتی فکر ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر دنیا را نیز دارند. اما در مجموع باید بگوییم که گرایش ریاضیات مالی به دلیل جدید بودن آن گرایشی مناسب به حساب می آید. از طرف دیگر، این رشته تحصیلی از بازار کار نسبتاً خوبی در ایران برخوردار است.

در این مقاله به تحلیل و بررسی گرایش های ارشد ریاضی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره کنکور ارشد بزنید.
اگر سوالی در زمینه گرایش های ارشد ریاضی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


3 دیدگاه در “گرایش های ارشد ریاضی

  1. ناشناس گفت:

    2.5

  2. ناشناس گفت:

    3.5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *