آیدانیتو > گرایش های ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
گرایش علوم جغرافیایی

گرایش های ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری






گرایش های ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری

همان گونه که می دانید، جهان به سرعت زیادی رو به زندگی شهری آورده است. در اوایل قرن بیستم میلادی، در حدود 15 درصد از جمعیت دنیا در شهرها اسکان داشتند. اما امروزه این رقم با افزایش حدود 50 درصدی روبرو شده است. از آنجایی که، توسعه های شدید عمودی و افقی و گسترش سریع زندگی شهرنشینی موجب ایجاد مشکلات و مسائل فراوان اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی شده است، توجه خاص و همه جانبه به شهرهای کشور و چاره جویی در رابطه با بهبود وضعیت آن ها به صورت مضاعفی مطرح شده است. با عنایت به تحولات جمعیتی و سریع در شهرهای ایران و مهاجرت اهالی روستا به شهرها مسئله برنامه ریزی شهری اهمیتی خاص پیدا می کند. تلفیق موضوعات متعدد که در زمینه علم جغرافیا و برنامه ریزی شهری با دید کلی نگری و ترکیبی خاص جغرافیایی موجب شناخت نسبتاً کامل و همه جانبه آن ها شده است و زمینه شناخت بهتر اولویت ها، نیازها، مشکلات و مسائل را فراهم می کند. باید بگوییم که رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری در حقیقت استفاده از مطالعات جغرافیایی در زمینه ساماندهی و عمران شهری و توسعه زندگی شهرنشینی در جهت بهبود کیفیت فضای زندگی انسان ها در محیط شهر است. این رشته تحصیلی مجموعه ای از تکنیک ها، روش ها، اصول جهت برنامه ریزی اصولی و شناخت در شهرها است. با ورود این رشته تحصیلی به دانشگاه ها و تربیت مختصصانی در این زمینه امکان استفاده از توانمندی های این افراد جهت کاهش مشکلات و کاهش تنگناهای موجود در فضاهای زندگی شهری و همین طور همکاری و مشارکت در امر برنامه ریزی منطقه ای و شهری فراهم می شود. رشته تحصیلی جغرافیا و برنامه ریزی شهری در مقطع کارشناسی ارشد از چهار گرایش برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری، محیط زیست شهری، کاربری اراضی و ممیزی املاک و آماش شهری است. در این مقاله، به بحث پیرامون گرایش های ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری می پردازیم. پس ما را همراهی کنید تا اطلاعات ضروری را در ارتباط با گرایش های ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری به دست آورید. جهت کسب گرایش آمایش شهری اطلاعات در مورد دو گرایش دیگر می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

گرایش آمایش شهری

آمایش شهری از جمله گرایش های ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری محسوب می شود که در میان دروس مورد تدریس در آن می توان به مدل ها و فنون تصمیم گیری در آمایش شهری، کارگاه آمایش شهری و منطقه ای، مدیریت شهری و توسعه فضایی و نظریه ها و دیدگاه های جدید آمایش شهری اشاره کرد.

گرایش محیط زیست شهری

این گرایش از ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری از جمله مهم ترین گرایش های این رشته تحصیلی است. گرایشی که دانشجویان در آن به مطالعه دروسی همچون حقوق و قوانین محیط زیست شهری، اکولوژی و برنامه ریزی محیط زیست شهری در ایران، کارگاه برنامه ریزی محیط زیست شهری، توان های محیطی در برنامه ریزی توسعه پایدار شهری و دیدگاه های برنامه ریزی محیط زیست شهری می پردازند.

لیست دانشگاه های ارشد برنامه ریزی شهری

در این بخش از مقاله حاضر به ارائه لیست شماری از دانشگاه های ارشد برنامه شهری در گرایش های مختلف برای شما می پردازیم.

دانشگاه های کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری

جغرافیا و برنامه ریزی شهری- برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری

دانشگاه خوارزمی- تهران

دانشگاه تبریز

دانشگاه کاشان

دانشگاه گیلان-رشت

دانشگاه مراغه

دانشگاه شهید باهنر-کرمان

دانشگاه شهید بهشتی-تهران

 

دانشگاه فردوسی مشهد

جغرافیا و برنامه ریزی شهری- آمایش شهری

دانشگاه تبریز

دانشگاه سیستان و بلوچستان- زاهدان

دانشگاه یزد

دانشگاه شهید بهشتی-تهران

دانشگاه زابل

دانشگاه تهران

دانشگاه حکیم سبزواری-سبزوار

دانشگاه زنجان

 

منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی شهری

منابع کنکور کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری بسیار زیاد است و مواردی همچون زمینه های غالب در جغرافیای انسانی، جغرافیایی نظامی ایران، مقدمه ای بر جغرافیای نظامی ایران و روش های تحقیق آمیخته را شامل می شود. جهت کسب اطلاعات دقیق تر و بهتر در این زمینه می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس حاصل فرمایید.

در این مقاله به تحلیل و بررسی گرایش های ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله بازار کار رشته جغرافیا بزنید.

اگر سوالی در زمینه گرایش های ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *