آیدانیتو > آموزش مهارت های کنترل خشم به کودکان
اختلالات کودکان

آموزش مهارت های کنترل خشم به کودکان






 

کنترل خشم کودکان

خشم و عصبانیت می تواند به راحتی منجر به بی احترامی، رفتارهای ناهنجار و پرخاشگری شود. کودکان هم مثل بزرگسالان خشمگین می شوند و بهتر است که در همان سن کم مهارت های کنترل خشم را یاد بگیرند و اگر نه در بزرگسالی دچار مشکل خواهند شد.

اگر خشم در دوران کودکی رها شود و به رفتارهایی مثل دعوا کردن و حمله به هم سالان بی توجهی شود، مشکلات تحصیلی، طرد شدن از جانب دیگران و اختلالات روانی در دوران بزرگسالی اتفاقات عجیبی نیستند.

در این مقاله تلاش کرده ایم که به راهکارهای کنترل خشم در کودکان بپردازیم:

بین احساس و رفتار تفاوت قائل شوید

خشم یک احساس سالم و عادی است. اما بسیاری از کودکان برای درک تفاوت میان احساس خشم و رفتارهای خشن دچار مشکل می شوند.

 به او بگویید که خشمگین شدن عادی است اما کتک زدن دیگران عادی نیست. گاهی اوقات رفتارهای پرخاشگرانه نتیجه احساسات آزار دهنده ای مثل غم و خجالت هستند. در مورد احساسات با فرزندتان صحبت کنید تا او شناخت احساساتش را یاد بگیرد و درک کند که می تواند عصبانی شود اما به کسی یا چیزی صدمه نزند.

مهارت های مدیریت خشم را به کودک نشان دهید

یکی از بهتر روش های کنترل خشم کودکان این است به آن ها نشان بدهید چطور در مواقع خشم و عصبانیت احساساتتان را کنترل می کنید. اگر کودک ببیند که شما کنترل خود را از دست می دهید و رفتارهای نامناسبی انجام می دهید از شما تقلید می کند.

وقتی عصبانی هستند در مورد احساستان صحبت کنید تا کودک بفهمد که بزرگسالان هم خشمگین می شوند. مثلاً اگر موقع رانندگی از رفتار یک راننده دیگر عصبانی هستید، بگویید: «من از رانندگی ماشین روبه رو خیلی عصبانی هستم. اما خودم را کنترل می کنم تا عصبانیتم منجر به تصادف نشود.» اگر هم در موقعیتی کنترل خودتان را از دست دادید، به کودک بگویید: «معذرت می خواهم که نتوانستم خشمم را کنترل کنم. می توانستم رفتار بهتری داشته باشم.»

برای خشم کودک قوانینی وضع کنید

بیشتر خانواده ها در مورد رفتارهای نامناسب فرزندانشان قوانین نانوشته ای دارند، اما بعضی والدین به اینکه کودک در را به هم بکوبد یا صدایش را بالا ببرد اهمیت نمی دهند.

قوانین خانه و خانواده را جایی بنویسید و در معرض دید قرار دهید تا همه چیز جدی تر شود. مثلاً تأکید کنید که پرخاشگری، فحاشی و آسیب زدن به وسایل رفتارهایی غیر قابل پذیرش هستند.

رفتارهای جایگزین را به کودک آموزش دهید

کودکان باید بدانند که به جای خشمگین شدن می توانند چه رفتارهایی را جایگزین کنند. مثلاً به جای اینکه به او بگویید: «برادرت را نزن» برایش توضیح دهید که به جایش چه کار دیگری می تواند انجام دهد.

مثلاً بگویید: «دفعه بعد با برادرت حرف بزن یا وقتی عصبانی هستی از او فاصله بگیر» یا اینکه از خود کودک بپرسید: «به نظرت به جای کتک زدن یا فحش دادن چه کار دیگری می توانی انجام دهی؟»

او را با عواقب خشونت مواجه کنید

وقتی کودک خشمش را کنترل می کند، به او پاداش بدهید و وقتی رفتارهایش نامناسب هستند او را تنبیه کنید. تشویق و تنبیه موجب نهادینه شدن کنترل خشم کودکان می شوند. البته تنبیه نباید به هیچ عنوان بدنی باشد. می توانید در مقابل رفتارهای خشونت آمیز کودک، اسباب بازی مورد علاقه اش را برای مدتی از او بگیرید یا او را به پارک نبرید.

در این مقاله، به موضوع کنترل خشم در کودکان پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله کودک پرخاشگر را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در مورد کنترل خشم در کودکان می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *