آیدانیتو > کار در آلمان
مهاجرت به آلمان

کار در آلمان






 


کار در آلمان

اگر یک فرد خارجی و علاقه مند به کار در آلمان باشید، ممکن است کار پیدا کردن در این کشور فرایند چندان آسانی نباشد. به ویژه اگر زبان آلمانی بلد نباشید. اما در صورتی که شما فرد متخصصی باشید، مدرک تحصیلی، تجربه کاری و معلومات حداقلی از زبان آلمانی داشته باشید، احتمال پیدا کردن کار در آلمان بالا می رود. مخصوصاً در حوزه هایی که کشور آلمان با کمبود نیروی متخصص مواجه است.

آلمان دارای پویاترین سیستم اقتصادی در اروپا و پنجمین اقتصاد پر رونق در جهان است. در نتیجه فرصت های شغلی فراوانی برای افراد خارجی با مهارت در این کشور وجود دارد. با تسلط به زبان انگلیسی هم امکان مشغول شدن به کار در آلمان ممکن است اما در اکثر مواقع حداقلی از زبان آلمانی مورد نیاز است.

کمبود نیروی کار در آلمان

کشور آلمان در بعضی رشته ها و تخصص ها با کمبود نیروی کار مواجه است: رشته هایی مثل مهندسی ( مکانیک، ساختمان و الکترونیک )، متخصصان IT، کسانی که در زمینه سلامت و مددکاری اجتماعی فعالیت می کنند و کارگران ساختمان. با توجه به افزایش جمعیت سالمندان آلمانی، شغل پرستاری، به ویژه پرستاری از سالمندان هم در این کشور مورد نیاز است.

ویزای جست و جوی کار آلمان (Job Seeker)

با دریافت ویزای جست و جوی کار آلمان، متقاضی شش ماه فرصت دارد تا در آلمان به دنبال شغل مناسب بگردد. اگر تجربه کاری، تخصص و تحصیلات فرد متناسب با نیازهای جامعه آلمان باشد، می تواند در این مدت زمان کار پیدا کند.

همچنین معلومات زبان انگلیسی و زبان آلمانی هم یکی از شروط دریافت این ویزا است. ممکن است کسی با وجود عدم آشنایی با زبان آلمانی هم بتواند در آلمان شغل پیدا کند اما به هر حال شانسش کاهش پیدا می کند.

کارت آبی (Blue Card)

کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند، در آلمان مشغول به کار هستند و در آمد سالیانه شان معادل ۴۶۴۰۰ یورو است می توانند برای دریافت کارت آبی درخواست اقامت بدهند. داشتن این کارت فرآیند دریافت اقامت دائم را از طریق کار در آلمان تسهیل می کند.

اداره اتباع خارجی، اداره کار و آژانس کار تصمیم می گیرند که آیا فرد شرایط دریافت کارت آبی را دارد یا نه؟ البته در صورتی که متقاضی تحصیلات خود را در آلمان به پایان رسانده باشد، نیازی به موافقت اداره کار ندارند.

اعتبار کارت آبی چهار سال است. بعد از گذشت سه سال از تاریخ صدور کارت آبی، اگر متقاضی همچنان مشغول کار در آلمان باشد می تواند برای اقامت دائم درخواست بدهد. و در صورتی که زبان آلمانی اش در سطح B1  باشد، می تواند بعد از دو سال این درخواست را بدهد.

حق کار و دریافت اقامت برای افراد خانواده

کسی که ویزای کار داشته باشد، به اعضای خانواده اش (همسر و فرزندان زیر 18 سال) هم ویزا تعلق می گیرد و آن ها هم مجاز به کار در آلمان هستند.

در این مقاله به بررسی شرایط کار در آلمان پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله «مهاجرت به آلمان» را به شما توصیه می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط و مدارک مورد نیاز برای کار در آلمان می توانید با مشاوران مهاجرت و اخذ ویزا و اقامت دائم آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *