آیدانیتو > کار دانشجویی در آلمان
مهاجرت به آلمان

کار دانشجویی در آلمان






 


کار دانشجویی در آلمان

کشور صنعتی و توسعه یافته آلمان دارای اقتصادی پررونق و کمترین نرخ بیکاری در اروپا است. کار کردن در آلمان هدف بسیاری از افرادی که قصد دارند به این کشور مهاجرت کنند و در آن ماندگار شوند و دانش آموزانی که در این کشور تحصیل می کنند یا به تازگی فارغ التحصیل شده اند، است.

هزینه تحصیل در آلمان رایگان است اما هزینه زندگی بر عهده دانشجو است. به همین دلیل دغدغه بسیاری از دانشجویان بین المللی، از جمله دانشجویان ایرانی، این است که آیا می توانند در حین درس خواندن کار کنند و از این طریق هزینه های زندگی دانشجویی شان را تأمین کنند یا نه؟

در این مقاله تلاش کرده ایم که به موضوع کار دانشجویی در آلمان بپردازیم و اطلاعات کامل و جامعی را در اختیار دانشجویان ایرانی ساکن آلمان یا آن هایی که قصد دارند در این کشور ادامه تحصیل بدهند، قرار دهیم.

شرایط کار دانشجویی در آلمان

کار  دانشجویی در آلمان ، برای دانشجویانی که از خارج از اتحادیه اروپا به این کشور می آیند، امکان پذیر است. آن ها می توانند 120 روز کار تمام وقت یا 240 روز کار نیمه وقت در سال داشته باشند. اگر یک دانشجو به عنوان دستیار پژوهش در دانشگاه کار کند، این فعالیت با محدودیت زمانی روبه رو نیست.

چنانچه دانشجو در طول تعطیلات ترم تحصیلی، کارورزی انجام دهد، این فعالیتش کار محسوب می شود، حتی اگر بابت آن پول نگیرد. یعنی هر روز کارورزی به عنوان یکی از آن 120 روز حساب می شود، اما کارورزی های اجباری که در واقع بخشی از واحدهای درسی هستند کار دانشجویی نیستند.

یک نکته مهم در مورد کار دانشجویی در آلمان این است که دانشجویان غیراروپایی مجاز به خود اشتغالی یا کار در خانه نیستند. در صورتی که یک دانشجو ماهیانه 450 یورو درآمد داشته باشد، از مالیات معاف می شود اما اگر در آمدش بیشتر از این مبلغ شود باید مالیات بپردازد. البته مبلغ این مالیات زیاد نیست و در صورت درخواست دانشجو، مجموع مالیات ها، آخر سال، به او بازگردانده و به حسابش واریز می شود.

به طور کلی می توان گفت که به دست آوردن کار دانشجویی در آلمان ، کاملاً امکان پذیر است و بسیاری از دانشجویان آلمانی و غیر آلمانی هزینه تحصیل خود را از این راه به دست می آورند. یک نکته مهم در مورد کار در آلمان این است که چنانچه کسی در آلمان دانشجو باشد و همسر او در مدت تحصیل همراهش باشد، همسر اجازه کار تمام وقت در آلمان را دارد.

نقش زبان در کار دانشجویی در آلمان

تسلط به زبان آلمانی قطعاً یک نکته مثبت است و احتمال کار پیدا کردن را افزایش می دهد. تخصص هایی مثل آرایشگری، حسابداری، برنامه نویسی، انیمیشن سازی، و….هم به افراد برای پیدا کردن کار دانشجویی کمک می کنند.

در این مقاله به بررسی موضوع کار دانشجویی در آلمان پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله «اقامت دائم بعد از تحصیل» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط کار و تحصیل در آلمان، می توانید با مشاوران مهاجرت و اخذ ویزا و بورسیه تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *